نقش جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در بازنمایی جنایات حقوق بشری آمریکا

در میان غفلت های هنرمندان حرفه ای و بی دغدغه بودن متولیان دولتی، بودند و هستند اهالی دردمند هنر و فرزندان جسوری که با دریافت و فهمی عمیق از اصالت هنر و حقیقت تاریخ، دل و دیده را در صفای تعهد به هم دوخته و تصویرگر بخشی از وقایع رخداده است.
کد خبر: ۸۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ - 02July 2016

نقش جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در بازنمایی جنایات حقوق بشری آمریکا

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، در میان غفلتهای هنرمندان حرفهای و بی دغدغه بودن متولیان دولتی، بودند و هستند اهالی دردمند هنر و فرزندان جسوری که با دریافت و فهمی عمیق از اصالت هنر و حقیقت تاریخ، دل و دیده را در صفای تعهد به هم دوخته و تصویرگر بخشی از وقایع رخداده در بستر هنر شدند.
در یادداشتهای پیشین «هفته حقوق بشر آمریکایی» اشاره به نمایش وارونه انواع جنایات آمریکاییها از سوی بنگاههای خبری و پایگاههای هنری وابسته به صهیونیسم مانند هالیوود و نیز کم کاریهای رخ داده در حوزههای فرهنگی و هنری کشورمان درباره نمایان سازی حقیقت ماجراها بودیم و حالا در آستانه سالروزی مهم از اثبات دستهای خونین آمریکاییها که با حمله به هواپیمای مسافربری مسافربری شماره 655 و قتل حدود 254 نفر از مردم بی گناه کشورمان بوده است، به دنبال ارائه فهرستی از تلاشهای انجام شده از جریان بیدار هنر انقلاب اسلامی درباره جنایات آمریکایی هستیم.

«ایران، قربانی حقوق بشر آمریکایی»

مجموعه فیلمهای «ایران، قربانی حقوق بشر آمریکایی» که تلاشی است از سوی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و بچه های «عمار»ی، از جمله آثار هوشیارانه در حوزه فرهنگ و هنر برای نمایش بخشی از ضدیت سخنان حقوق بشری آمریکا با اقدامات وحشیانه آنها است که در جشنواره عمار به نمایش درآمده و اکران های سراسری موفقی در شهرها و روستاهای مختلف کشور مانند میدان سرچشمه سردشت - محل اصابت بمب های شیمیایی- داشته است. این مجموعه دارای آثار قابل توجهی در معرفی جنایت های ضد حقوق بشری آمریکایی ها بوده که در 4 لوح فشرده و در 22 فیلم ارائه شده است. «ایران قربانی ترور»، نماهنگی به کارگردانی محمد قائلی است که اشاره به 17000 شهید ترور از ابتدای انقلاب تاکنون دارد.

«زخم لاله»، نماهنگ دیگری با موضوع انواع عملیات شیمیایی توسط دست نشاندههای غربی دارد. «صبحانه با طعم مرگ» اشاره به رشادتهای شهیده عشرت اسکندری دارد که توسط منافقین دست نشانده غرب ترور شد. مستند «رد خون» نیز اشاره به ددمنشیهای منافقین دارد. «چریکه بی دنگ» درباره قربانیان جنایت سردشت است که یکی از تلخ ترین وقایع انسانی در طول تاریخ و یکی از وحشیانه ترین اقدامات ضد بشری به سرکردگی آمریکاییها است.

این مستند توسط نرگس آبیار ساخته شده که در آن دوران هنوز «شیار 143» را نساخته بود. «بوی لیمو می آید» هم اثری مستند با رویکردی داستانی درباره جنایت سردشت توسط غربی ها است. مستند «مرور وقاحت و جنایت» اثر دیگری از مجموعه آثار «ایران، قربانی حقوق بشر آمریکایی» و با نگاهی از کشف حقیقت می باشد.

اما درباره اقدامات تروریستی آمریکاییها باید مرثیه هایی بسیار سرود که چگونه به شکلی ناجوانمردانه خنجری از پشت به سینه حقیقت زدند. در این موضوع، فیلم های «عطش ثانیهها» با مروری کوتاه به حادثه تروریستی مسجد زاهدان و «پرواز صبح یکشنبه» نگاهی به حمله تروریستی سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکاییها دارد که در 61 دقیقه و با بهره مندی از آرشیو مستند جزو معدود آثار ساخته شده درباره این حادثه غیر قابل فراموشی دارد. فیلمساز در این اثر به سراغ شاهدان عینی اعم از نیروهای نظامی، غواصان و ساکنان متعلق به جزیرههای هنگام و قشم و روستای شیب دراز رفته و نیز جزئیاتی درباره ناو وینسنس آمریکا را به تصویر کشیده است.

محمود شهبازی، کارگردان «پرواز صبح یکشنبه» درباره نحوه ساخت این مستند در گفت وگویی عنوان داشت: «اسنادی در این فیلم مرتبط با تفحص شهدا نشان داده میشود که بسیاری از آنها تاکنون نمایش داده نشده است.

این تصاویر مربوط به تفحص شهدا و انتقال آنها از دریا به سردخانه و همچنین حضور خبرنگاران خارجی در هنگام واقعه است. اسنادی که در این فیلم ارایه شده اسناد موثقی است اگرچه که شاید کامل نباشد اما میتوانند منبعی برای پژوهش های بعدی باشند.» البته این واقعه دردناک دیگر کمتر در سینمای کشورمان مورد لحاظ قرار گرفت و با توجه به این که حادثه فوق به لحاظ وجوه دراماتیک هم دارای عناصر قابل توجهی برای فیلمسازان حرفه ای است، این غفلت جای عجب دارد.

لوح شماره 2 مجموعه «ایران قربانی حقوق بشر» اختصاص به آثاری درباره شهدای هستهای دارد و در آن به جنایات رخ داده توسط آمریکایی ها درباره ترور دانشمندان هستهای ایران اشاره شده که موجی تازه از برنامه ریزی های غرب برای ضربه زدن به ذخایر غنی سرزمین مان بوده است. در این خصوص مستند «میراث مجید» که بارها از تلویزیون هم پخش شد درباره شهید مجید شهریاری است که با راهاندازی دانشکده مهندسی هسته ای دانشگاه شهید بهشتی و تربیت دانش آموختگان فیزیک هسته ای خدمات بسیاری را صورت داده بود. مستند «تولدت مبارک» درباره عنصر گرانقدر دیگری از لالههای دشت آزادی است؛ شهید مصطفی احمدی روشن که به روش همیشگی جنایت های آمریکایی جانش را در راه میهنش فدا کرد. مستند «لبه روشنایی» هم مستند دیگری درباره تلاشهای این دانشمند شهید هستهای است. مستند «فرزند کبیرکوه» ساخته محمدرضا فریادی هم به زندگی داریوش رضایی نژاد؛ شهید هستهای دیگرمان که توسط عوامل دست نشانده آمریکایی ترور شد، می پردازد. لوح شماره 4 این مجموعه نیز به آثاری مرتبط با کودک و نوجوان در ارتباط با فجایع حقوق بشری آمریکا بوده که فیلم های «مروارید سرخ»، «سردار»، «بابا خون داد»، «سربازان بین الملل»، «ناو وینسنس» و «موج» آثاری است که در این مجموعه جای گرفته است.

نهضت مردمی نامه و نقاشی به فرزندان شهدای هسته ای

از جمله فعالیتهای ارزندهای که با همراهی نسلهای جدید و نونهال این مرز و بوم انجام شد و استقبال قابل توجهی یافت، نامه نگاری و کشیدن نقاشی از سوی بچههای ایران به فرزندان کودک شهدای هستهای به خصوص آرمیتا رضایی نژاد، تنها یادگار شهید داریوش رضایی نژاد و علیرضا احمدی روشن پسر شهید مصطفی احمدی روشن بوده است. نامههایی ساده اما قابل تامل که نشان از پیوند نگاه کودکانی دارد از سرزمین خورشید و روشنی و در آن درد دلهایی زلال و پاک از سوی کودکان ایران به فرزندان شهدای هستهای و نفرت موجود علیه آمریکاییهای خونخوار وجود دارد. همچنین در ادامه این پروژه انقلابی و افشاگرایانه، کودکان افغانستانی مقیم ایران نیز با ارسال تعدادی نامه و نقاشی حرف دل خود را به علیرضا و آرمیتا زدند.

پیش از این گفت وگویی با یکی از اعضای برگزار کننده اولین جشنواره هنری «حقوق بشر آمریکایی» در «سراج24» منعکس شد؛ جشنواره ای که در پی نمایش جنایات آمریکا از طریق موشن گرافیک، اینفوگرافیک، پوستر و تابلو مقاله، عکس چیدمان و کاریکاتور است. اما در سال های اخیر براساس دغدغههای جوانان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اقدامات و فعالیت های فرهنگی ارزندهای در جهت آگاهی سازی جهانیان از قتل عام مردمان کشورهای مختلف توسط آمریکاییها صورت یافته است که برگزاری جایزه بزرگ بین المللی «مرگ بر آمریکا» از آن جمله است که امسال سومین دورهاش در دو بخش اصلی و جانبی برگزار می شود که در بخش اصلی عکس، پوستر و کاریکاتور و در بخش جانبی مستند، کلیپ، سرود و ترانه فراخوان داده است. در این مسابقه به موضوعات چرا مرگ بر آمریکا؟ چرا آمریکا غیرقابل اعتماد است؟ آمریکا و عهدشکنی، آمریکا و خودبرتربینی، آمریکا و حقوق بشر، آمریکا و ظلم، آمریکا و اسلام هراسی، آمریکا و ایران هراسی، آمریکا در چنبره صهیونیسم جهانی، آمریکا و استعمار فرانو، دموکراسی دروغین در آمریکا، آمریکا و دیکتاتوری، آمریکا و تروریسم پروری پرداخته می شود.

همچنین برگزاری نمایشگاهی از پوسترهای القاب امام خمینی(ره) به آمریکا توسط اداره هنرهای تجسمی سازمان بسیج مستضعفین در قالب 18 لقب از القاب عنوان شده توسط معمار انقلاب اسلامی به شکل پوستر که در 5000 نقطه از کشور از جمله مساجد، پایگاههای مقاومت بسیج و دانشگاهها به نمایش گذاشته شد، از جمله اقدامات ارزنده در خصوص آگاهی بخشی روح مستکبرانه آمریکاییها است که در طراحی هر کدام از این پوسترها به یکی از ویژگیهای دولت آمریکا پرداخته است و نقش این دولت را در نقاط مختلف جهان از جمله در ایجاد جنگ افروزی، فتنه و دخالت در کشورهای دیگر را به تصویر درآورده است.

از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه هنرهای تجسمی در سال گذشته توسط نهضت مردمی پوستر انقلاب و مجتمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی «آیه» به مناسبت روز استکبارستیزی رخ داد که این محافل انقلابی اقدام به انتشار پوسترهایی با مضامین اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا کردند. نمایش موشن گرافیک «چرا مرگ بر آمریکا» توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی و برپایی غرفه ها و مراسم های فرهنگی در طی 2 سال اخیر به مناسبت هفته افشای حقوق بشر آمریکایی از دیگر اقدامات انجام شده توسط جوانان دغدغه مند ایران اسلامی است. برگزاری نمایشگاه کاریکاتور «غزه» و «داعش» که نمونه هایی از اقدامات خونین آمریکایی ها است، از جمله اقدامات دیگر منادیان حقیقت و متعهدان به هنر بوده که بازتاب های جهانی قابل توجهی داشت و در آن آثار خلاقانه و شجاعانه ای از حقیقت تاریک آمریکایی ها به نمایش درآمد.

منبع: سراج24

نظر شما
پربیننده ها