امیر سرتیپ غلامی در گفت‌و گو با دفاع مقدس:

بزرگ‌منشی شهید ستاری فرمانده مغرور هندی را متحول کرد

مشاور مقام معظم رهبری در حوزه پدافند هوایی با اشاره به خاطره‌ای از دیدار شهید ستاری با فرمانده نیروی هوایی هند گفت: فرمانده نیروی هوایی هند رفتار متکبرانه‌ای داشت، اما شهید ستاری در هر مرحله با مطرح کردن اشکالاتی در خصوص تجهیزات و امکانات هوایی آنها، سبب تغییر رفتار فرمانده هندی شد.
کد خبر: ۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴ - 08January 2014

بزرگ‌منشی شهید ستاری فرمانده مغرور هندی را متحول کرد

امیر سرتیپ براتعلی غلامی، مشاور مقام معظم رهبری در حوزه پدافند هوایی و فرمانده اسبق پدافندی قرارگاه فجر در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس، به بیان خاطراتی از سرلشکر "منصور ستاری پرداخت" و اظهار کرد: شهید ستاری در پدافند هوایی و حتی امور نظامی یک دانشمند بزرگ به شمار می رفت، به طوری که او یک طراح جسور، نخبه و یک نابغه نظامی محسوب می شد.

وی با بیان اینکه سرلشکر شهید منصور ستاری مسائل جنگ را در پدافند هوایی به خوبی ارزیابی، طراحی و پیشبینی کرده و اقدامات به موقع و لازم را اجرایی می کرد، افزود: ستاری از توانمندی و استعداد فراوانی در زمینه دفاعی برخوردار بود و هوش علمی بسیاری داشت که توانست در عرصه های مختلف به ویژه دفاعی از آن بهره بگیرد.

شهید ستاری در هر بخشی از نیروی هوایی تخصص داشت

امیر غلامی با اشاره به اینکه سرلشکر ستاری در هر بخشی از نیروی هوایی تخصص و کارآیی لازم را داشت، به ذکر خاطره ای از او پرداخت و گفت: در آن دوره، رئیس بازرسی ارتش به مدت یک ماه از تمام بخش های نیروی هوایی بازدید کرد و پس از بازدید، ذکاوت و هوشیاری فرمانده هوایی را تحسین کرد.

وی در ادامه گفت: رئیس بازرسی ارتش پس از بازدید از نیروی هوایی بیان کرد که "در هر بخشی از نیروی هوایی حضور پیدا کردم شهید ستاری را در آنجا دیدم و این موضوع نشانگر توانایی و علاقه وی به کار خود بود". شهید ستاری در هر قسمتی، از تخصص لازم و مناسب برخوردار بود، به طوری که حتی در قسمت تعمیرات موتور فردی استاد و متخصص بود و می توان او را استاد فنی موتور دانست.

فرمانده اسبق پدافندی قرارگاه فجر در بخش دیگری از گفتوگوی خود به ذکر خاطرهای که می تواند الگویی مناسب برای مدیران امروزی باشد پرداخت و گفت: در آن دوره فرمانده نیروی هوایی هند برای بازدید به ایران آمده بود و از همه بخش های نیروی هوایی ایران بازدید کرد.

وی افزود: شهید ستاری علیرغم داشتن سواد، دانش و اطلاعات بالا، فردی متواضع و فروتن بود و هرگز خود را برتر از دیگران به ویژه زیردستانش نمی دید.

فرمانده اسبق پدافندی قرارگاه فجر با بیان اینکه فرمانده هندی یکی از افراد مورد تاییدی بود که شوری سابق او را به عنوان یک دانشمند بزرگ می شناخت، ادامه داد: فرمانده نیروی هوایی هند خلبان چهار هواپیمای مدرن روز دنیا بود و یک دانشمند فوق العاده با تجربه و مسلمان محسوب می شد.

امیر غلامی در ادامه سخنان خود گفت: در جلسه ای که با حضور شهید ستاری برگزار شد میهمان هندی خود را بالاتر از دیگران دانسته و به گونه ای مغرورانه و با حالت تکبر روی مبل نشست که اطرافیان شهید ناراحت شدند چرا که او خود را برتر از دیگران و حتی ستاری می دانست.

وی افزود: شهید ستاری به فرمانده هندی احترام گذاشته و روبروی این فرمانده نشست و با میهمانش شروع به صحبت کرد. زمانی که سرلشکر ستاری لب به سخن گشود، در مورد ایرادات و اشکال های ارتش و نیروی هوایی هند صحبت کرد و این نشانگر تخصص و مهارت او در ارتش و نیروی هوایی بود.

مشاور مقام معظم رهبری در حوزه پدافند هوایی در ادامه افزود: سخنان ستاری بسیار تخصصی و علمی بود که قابل بازگو کردن نیست. گفتوگوی شهید ستاری و فرمانده هندی یک ساعت طول کشید. این دانشمند بزرگ در هر مرحله با مطرح کردن اشکالاتی در خصوص تجهیزات و امکانات هوایی آنها، سبب تغییر رفتار فرمانده نیروی هوایی هند در میزان تکبر و غرورش می شد به طوری که پاهایش را جمع کرد. بعد روی مبلی که نشسته بود به جلو آمد و دستهایش را روی زانویش گذاشت و در اواخر جلسه همانند یک شاگرد در مقابل سرلشکر ستاری نشست.

امیر غلامی تصریح کرد: شهید ستاری از لحاظ قدرت و توان علمی یک پدافندی کامل بود و در مقایسه با فرمانده و خلبان هندی که شوری سابق او را به عنوان یک نخبه می شناخت از نظر علمی یک طراح فوقالعاده بود.

فرمانده اسبق پدافندی قرارگاه فجر با بیان اینکه شهید ستاری طراحی عملیات والفجر 8 را نیز برعهده داشت، گفت: این شهید گرانقدر معتقد بود برای پیشبرد اهداف، نمی توان از جنگ به تنهایی استفاده کرد بلکه باید از تکنولوژی بهره گرفت و با خلاقیت و ابتکار در مقابل دشمن ایستادگی کرد.

شهید ستاری 80  فروند هواپیمای مدرن روز دشمن را در والفجر 8 سرنگون کرد

وی اضافه کرد: پدر پدافند هوایی ایران در عملیات والفجر 8 با شجاعت توانست 80 فروند هواپیمای مدرن روز دشمن را سرنگون کند. و این گونه اتفاقها باعث به وجود آمدن پیروزی برای مملکت شود.

 گفتنی است امیر سرتیپ براتعلی غلامی چهرهای شناخته شده در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. عملکرد وی در سالهای دفاع مقدس بهعنوان یک چهره فعال در نیروی هوایی و همچنین پدافندهوایی منجر ب این شده که وی را از جمله نفرات مؤثر در کسب موفقیت پدافند نیروی هوایی و پدافند هوایی در آن سالها بدانند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار