لاریجانی:

توسعه آمایش سرزمینی در برنامه ششم ضروری است

رییس مجلس شورای اسلامی توسعه آمایش سرزمینی در برنامه ششم را ضروری دانست و گفت: دولت در این زمینه اقدامی نکرده است و مجلس و نمایندگان باید محورهای توسعه هر استان را در برنامه ششم توسعه اولویت بندی کنند.
کد خبر: ۹۲۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵ - 19July 2016

توسعه آمایش سرزمینی در برنامه ششم ضروری است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،علی لاریجانی در نشستی با مجمع نمایندگان استان مرکزی اظهارداشت: طرح توانمندسازی جوانان در آموزش و پرورش برای حل مسائل آموزشی بسیار ضروری است زیرا در سیستم آموزشی کشور اشکال های جدی وجود دارد، بنابراین این طرح باید پیگیری شود و ما نیز حمایت جدی از آن خواهیم داشت.
 
وی ادامه داد: با توجه به اثر ملی این طرح از کمک کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس نیز باید بهره بگیریم.
 
رییس مجلس شورای اسلامی وحدت میان نمایندگان استان ها را ستود و یادآور شد: وحدت به وجود آمده میان نمایندگان استان مرکزی برای حل مشکلات موثر واقع خواهد شد.


لاریجانی افزود: ایراد مسائل زیرساختی، کشاورزی و صنعتی استان مرکزی نشان می دهد در مورد آمایش سرزمین اشکال هایی از نظر کارشناسی وجود دارد، از این رو مجمع نمایندگان باید با نخبگان استان در مورد سند آمایش سرزمینی مشورت کرده تا برآیند عقول استانی به دست آید.
 
وی یادآور شد: در برنامه ششم توسعه مساله آمایش سرزمینی را باید یک گام پیش ببریم. متاسفانه دولت در این خصوص اقدامی نکرده، لذا مجلس و نمایندگان باید محورهای توسعه هر استان را در قانون برنامه اولویت بندی کنند، از این رو مسائل صنعتی و گردشگری استان مرکزی باید در فرصت باقی مانده تا تصویب برنامه ششم توسعه دسته بندی و تعیین شود.
رییس نهاد قانونگذاری با بیان این که برخی از مشکلات مطرح شده استان مرکزی را به صورت موردی می توان حل کرد، تصریح کرد: سایر مسایل نیز با تشکیل کمیته و پیگیری نمایندگان و ایجاد زمینه برای حل مشکل قابل رفع است.

سند آلودگی هوای اراک برای بررسی مشکلات در حوزه حمل و نقل می بایست بازنگری شود
 
لاریجانی بر تقسیم کار میان نمایندگان در مجمع استان مرکزی تاکید کرد و گفت: مسایل زیرساختی، صنعتی، درمانی، محیط زیست و راهسازی استان باید بین نمایندگان جهت پیگیری تقسیم شود، ما نیز مسائل مربوط به استان را احصا خواهیم کرد.
 
وی یادآور شد: احداث بیمارستان یک هزار تختخوابی در اراک با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی ممکن است. البته از صندوق توسعه ملی و بانک ها می توان برای ارائه وام درخواست کرد تا مقدمات اولیه فراهم شود.
 
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری مساله آلودگی هوای شهر اراک اظهارداشت: این مشکل در اولویت قرار خواهد گرفت، همچنین سند آلودگی هوای اراک برای بررسی مشکلات در حوزه حمل و نقل می بایست بازنگری شود.
 
محمد حسینی رییس مجمع نمایندگان استان مرکزی در ابتدای این دیدار ضمن تشکر از رییس مجلس برای برگزاری این نشست مشترک گفت: استان مرکزی از ظرفیت های بسیاری به خصوص در حوزه صنعت و کشاورزی برخوردار است که در بخش کشاورزی، کم آبی سبب بی رونق شدن این حوزه شده است.
 
نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی از نرخ بالای بیکاری در این استان به خصوص در حوزه صنایع بزرگ، متوسط و کوچک خبر داد و گفت: صنایعی چون ماشین سازی، هپکو، آلومینیوم سازی و آذرآب با مشکلات جدی مواجه هستند و علی رغم برگزاری جلسات با مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در تخصیص بودجه های مورد نیاز برای بخش های مختلف نیز اقدام چشمگیری صورت نگرفته است.
 
حسینی با بیان مسایل و مشکلات حوزه فرهنگی و آموزشی استان گفت: سیاست وزارت علوم برای پیوند دانشجو و دانشگاه در این استان باید بازنگری شود. همچنین در حوزه راهسازی و راه آهن و تقویت ظرفیت فرودگاه اراک مشکلات باید مرتفع شود. در روستاهای این استان به رغم شرایط نسبتاً مناسب کشاورزی مشکلات کم آبی و بروز بیماری هایی چون تب برفکی خسارت بسیاری به جا گذاشته است.
 
رییس مجمع نمایندگان استان مرکزی با یادآوری ظرفیت بالای این استان در کسب درآمد، افزود: بودجه به میزان وصول درآمدی این استان تخصیص نمی یابد که در برنامه ششم توسعه باید نسبت به تعیین سهم بودجه استان ها تجدیدنظر شود.
 
حسینی بی ثباتی در ادارات و محروم بودن مردم آشتیان از ساختمان های اداری مناسب، وجود مشکلات در بخش بهداشت ودرمان و شرایط نامناسب جذب سرمایه گذاری از بخش خصوصی و خارجی را نیز از دیگر مشکلات شهرستان تفرش و آشتیان عنوان کرد.
 
سید مهدی مقدسی نیز در این نشست در بیان مشکلات شهر اراک به مساله ریزگردها، خشکلی تالاب میقان، آلودگی هوا، عدم اجرای مصوبه خروج صنعت آلومینیوم سازی اراک، عدم اجرای توسعه خطوط مترو، عدم نوسازی و توسعه واحدهای درمانی و بیمارستانی، نامناسب بودن واگذاری ها براساس اصل 44 قانون اساسی، مشکلات حوزه راهسازی و احداث راه آهن، بیمه کشاورزان و عدم برخورداری کارگران از امکانات درمانی اشاره کرد.
 
در ادامه علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان، نقص آیین نامه داخلی مجلس، قرائت نشدن کامل تحقیق و تفحص های انجام شده مجلس، تدوین نشدن سند ملی آب، اعمال سلیقه در انتصابات، ملوک الطوایفی اداره کردن یارانه و رانت در واردات را یادآور شد.
 
علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس دهم نیز به مشکلات در حوزه های راه آهن، روند خصوصی سازی صنایع، عدم بهره برداری از صنایع واگن سازی، آلودگی هوا، عدم توسعه حمل و نقل عمومی و فضاهای سبز، عدم توسعه بیمارستان ها و مراکز درمانی، عدم احداث بیمارستان یک هزار تختخوابی و ... اشاره کرد.
 
همچنین علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی ضمن ضروری دانستن همکاری بین بخشی در سطح شهرستان، استان و کشور به مشکلات حوزه انتخابیه خود در زمینه کشاورزی، صنعت و گردشگری و جدی نگرفتن آمایش سرزمینی اشاره کرد و گفت: قانون اصلاحات اراضی برای رفع اختلافات باید در مجلس بازنگری شود و سهم مردم و اوقاف در اراضی مشخص شود. همچنین در برنامه ششم توسعه به شفافیت فعالیت های اقتصادی نیز توجه ویژه شود.
 
محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس دهم از تدوین طرح توانمندسازی جوانان در آموزش و پرورش خبر داد و تصریح کرد: مشکلات در حوزه های مختلف صنعتی و غیرصنعتی باید با توانمندسازی جوانان از سنین پایین حل شود، لذا در این طرح به دنبال اصلاح و ساماندهی وضعیت اقتصادی و اجتماعی هستیم.
 
ابراهیم رضایی نماینده مردم خمین در مجلس دهم نیز ضمن تاکید محروم ماندن این شهرستان از زیرساخت های توسعه کشور از افزایش مهاجرت نگران کننده جمعیت این شهرستان خبر داد و اظهارداشت: جمعیت شهرستان خمین از 148 هزار نفر در سال های جنگ تحمیلی به 104 هزار نفر در سال های اخیر رسیده است که این نوعی تهدید درونی برای کشور است. البته در این راستا باید به مشکلاتی در حوزه آموزش و پرورش و افزایش فاصله طبقاتی میان حاکمان و مردم و قاچاق بی اندازه کالا و ارزی توجه شود.
منبع :خانه ملت

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار