رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران:

فناوری هسته‌ای و چرخش سانتریفیوژ اجازه افزایش بُرد موشک‌ها را می‌دهد/شهید احمدی‌روشن جزء تاثیرگذاران در غنی‌سازی ۲۰ درصد بود

عباسی با اعلام اینکه فناوری هسته‌ای و چرخش سانتریفیوژ اجازه افزایش بُرد موشک‌ها را می‌دهد، گفت: فناوری هسته‌ای چرخ زندگی را می‌چرخاند و به دنیا و جوانان خود نشان داده شد که ما می‌توانیم تا تفکر مهاجرت نداشته باشند.
کد خبر: ۹۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱ - 27July 2016

فناوری هسته‌ای و چرخش سانتریفیوژ اجازه افزایش بُرد موشک‌ها را می‌دهد/شهید احمدی‌روشن جزء تاثیرگذاران در غنی‌سازی ۲۰ درصد بود

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «فریدون عباسی»، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در جمع دانشجویان، اساتید، بسیجیان و اقشار مختلف مردم در کانون بسیج همدان اظهار داشت: کار خدا بیحکمت نیست و اگر خداوند به بشر دانشی میدهد تا سبب شود جوامع به هم نزدیک شوند.

وی با اشاره به اینکه کودتاهای رسانهای نمیتواند انقلاب را شکست دهد و از این رو به ترور جمعی دست میزنند، افزود: امام خمینی(ره) در زمان جنگ اعلام کردند «دزدی آمده سنگ انداخته و اگر 20 سال طول بکشد ما ایستادهایم»، ولی در همان زمان عدهای دنبال سازش بودند ولی امام(ره) در مقابل این همه مشکلات و فشارها گفتند «جنگ رحمت» است.

وی با بیان اینکه عرصه جنگ زمینهها را برای بروز استعدادهای کشور ایجاد کرد، بیان کرد: مستشاران خارجی پس از پیروزی انقلاب کشور را ترک کرده بودند و عرصهای را در جنگ فراهم کرد که استعدادهای کشور به مناطق جنگی آمد.

عباسی با اعلام اینکه پس از پیروزی جنگ دانشگاههای کشور زمینه را برای تربیت قشر متخصص فراهم کردند، اظهار داشت: در مدت کوتاهی شاید کمتر از 15 سال در بسیاری از رشتههای تحصیلی از اعزام دانشجو به خارج از کشور بینیاز شده و  این بی نیازی کشور در دورههای کارشناسی ارشد و دکترا به خارج از کشور سبب  ماندگاری متخصصان در ایران شد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه بیشتر اعزامهای دانشجو به خارج از کشور در سالهای 65 تا 76 صورت گرفت و بیشتر به کشورهای غربی بود، تصریح کرد: این امر سبب میشد نیروی فکری ایران که رایگان و سالم بودند در اختیار کشورهای غربی که تشنه جذب فارغالتحصیلان ما هستند قرار گیرد.

وی مسئله دانش و فناوری هستهای را از محلهای تبلور رشد علمی کشور دانست و گفت: به غلط در جامعه اینگونه مطرح شده که هستهای تافته جدا بافته بوده و این علم برای کشور مشکلآفرین است.

عباسی بیان کرد: اساسا دانش و فناوری هستهای کمتر از 10 درصد موضوع رادیواکتیوته و پرتوزایی را دارد و مابقی مربوط به سایر رشتههای تحصیلی است،اگر در ایران رهبریهای داهیانه امام(ره) و رهبری مقام معظم رهبری و خوش فکری اساتید و متخصصان کشور در تربیت نیروی انسانی نبود به خیلی دستاوردها دست پیدا نمیکردیم.

وی با اعلام اینکه کشور به قدرت صدور خدمات تخصصی به خارج از کشور دست پیدا کرده و این به معنای صدور انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: وقتی متخصص و تکنولوژی صادر کنیم میتوان فرهنگ انقلابی، اجتماعی و دینی خود را به کشورهای منطقه به ویژه در قفقاز و آسیای مرکزی صادر کرد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در برخی مسائل دچار اندیشههای متفاوت بوده و این مسئله در کشور ما امری طبیعی است چراکه از زمان جنگ نیز وجود داشته است، اظهار داشت: تفکری در کشور وجود دارد که میگوید انقلاب تمام شده و اسلام ناب محمدی که امام(ره) آن را مطرح کردند با اسلام دیگری عوض میشود.

وی با اشاره به اینکه برخی اسلام ترکیه را میپذیرند و در جامعه نیز حضور دارند، تصریح کرد: کسانی که این مباحث را مطرح کرده از ایدئولوژیای پیروی میکنند که با منویات امام(ره) و مقام معظم رهبری تفاوتهایی را دارد.

عباسی با طرح این سئوال که جایگاه جمهوری اسلامی در قطببندیهای جهانی کجاست، بیان کرد: آنهایی که دستگاه اجرایی کشور را اداره میکنند مبانی فکری و دیدگاه فلسفی کشور را در قطببندی جهانی کجا میبینند و این مبانی میتوانند در زمینه برجام نظر دهند.

وی بیان کرد: یک تفکر در کشور وجود دارد که هستهای را اقتداری میبیند و یک تفکر هستهای را اقتصادی میبیند و آنکه نسبت به هستهای باور اقتصادی بوده و به دنبال تولید برق است ولی تفکری که به دنبال اقتدار بوده بر این باور است که انرژی جز اقتدار ماست.

عباسی بیان کرد: اگر کشور در کلیه رشتههای تحصیلی دانشگاهی نیرو تربیت نکرده و متخصص نداشتیم موفق به تولید سوخت هستهای، کیک زرد، یو اف 6، غلافهای سوخت و بستههای سوختی نمیشدیم ولی تمام این فرآیندها در جمهوری اسلامی انجام شده و ایران به عنوان یکی از کشورهای معدودی است که تمام فرآیند سوخت را در کشور انجام میدهد.

وی با اشاره به اینکه اگر دنبال ایجاد اشتغال و حل مشکلات کشور هستیم باید اجازه داده شود رشد دانش و فناوری در جاهایی که استراتژیک تجلی یابد، عنوان کرد: فناوری هستهای ایمنی صنعتی را در کشور بالا برد و اشتغال در تمامی حوزهها را ایجاد کرد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: فناوری هستهای سبب شد مواد اولیه استراتژیک موردنیاز در صنعت تولید شود چراکه تقاضای لازم در این زمینه بوده و صرفه اقتصادی برای تولید آن نیز وجود داشت، چرا باید این صنعت را تعطیل کرد اجازه تبلور کل دانش و فناوری کشور در ماشین سانتریفیوژ داده نشود.

وی با اعلام اینکه فناوری هستهای و چرخش سانتریفیوژ اجازه افزایش بُرد موشکها را میدهد، گفت: فناوری هستهای چرخ زندگی را میچرخاند و به دنیا و جوانان خود نشان داده شد که ما میتوانیم تا تفکر مهاجرت نداشته باشند.

عباسی با اعلام اینکه صنعت هستهای تبلور سایر رشتهها و صنایع کشور بود و سبب شد جوانان علاقمند شده و در کشور بمانند، اظهار داشت: شهید احمدی روشن فارغالتحصیل دانشگاه صنعتی شریف همین کشور بود که به خارج نرفت و در صنعت هستهای و موشکی ایران جذب شد.

وی با اعلام اینکه شهید احمدی روشن جزء افرادی است که در غنیسازی 20 درصد مشارکت داشته و فرد تاثیرگذاری بود، عنوان کرد: انقلابیگری با علم وی آمیخته شده بود و هویت ایرانی داشت ولی در حال حاضر اصل مطلب این است که عدهای در کشور انقلابیگری را کنار گذاشتند و به مسائل راهبردی کشور به صورت مسائل عادی و قابل معامله نگاه میکنند.

وی با اشاره به اینکه اگر زیرساختهای هستهای به دست نیامده بود قدرت آنالیز آرکیو 70 آمریکاییها را نداشتیم، عنوان کرد: براساس همین توانمندیها موفق به آنالیز هواپیما، مدارها و سیستمهای آن شدیم در صورتی که ایران برای ساخت آرکیو 70 به 40 سال زمان نیاز داشت.

عباسی با اعلام اینکه ایران در زمینه ساخت پهپاد جزء 6 کشور نخست دنیاست، اظهار داشت: اگر صنعت راهبردی را خاموش کنیم مابقی صنایع پیشرفت نمیکنند، اگر به دنبال ایجاد اشتغال در کشور هستیم باید مسیرهای شناخته شده را برویم.

وی اظهار داشت: در دورهای قرار داریم که مقام معظم رهبری آن را «پیچ تاریخی» نامیدند چون تحولات سریعی به سبب رشد تکنولوژی صورت میگیرد و ما باید انتخاب کنیم که امروز را نگاه کنند یا اینکه جمهوری اسلامی تبدیل به قدرت منطقهای تاثیرگذار شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه تبدیل شدن به قدرت جهانی در این برهه از تاریخ امکانپذیر بوده چراکه تقسیمبندیها در حال تغییر است، عنوان کرد: ایران زیرساختهای لازم را برای قدرت جهانی شدن از جمله ایدئولوژی، قدرت دفاعی،جمعیت مناسب، سابقه فرهنگی و ثروت عظیم نفت و گاز دارد که میتواند به قدرت جهانی تبدیل شود.

منبع: میزان
 

نظر شما
پربیننده ها