فیلم مستند امیر شهید "محمدعلی صفا" در خراسان شمالی تولید شد

فیلم مستند امیر شهید "محمدعلی صفا" به همت مدیریت هنری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی تولید شد.
کد خبر: ۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰ - 12January 2014

فیلم مستند امیر شهید

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، شهید محمدعلی صفا، سال ۱۳۲۸ در شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی چشم به جهان گشود. او پس از گذراندن مقطع تحصیلی ابتدایی در دبستان ابن سینا، دوره متوسطه را در دبیرستان همت به پایان رساند و سپس وارد ارتش شد.

با توجه به اینکه هدف ارتش در آن هنگام تشکیل یک پایگاه کماندویی در ایران بود و شهید صفا نیز در رشتههای مختلف ورزشی از جمله کاراته و کونگفو مهارت ویژهای داشت، پس از پشت سر گذاشتن دورههای انتخابی در ایران، برای تکمیل دورههای تخصصی کماندویی در پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان – معروف به "پایگاه موشهای صحرا" انتخاب شد.

محمدعلی به مدت یک سال، دوره کماندویی را در انگلستان گذراند و توانست علاوه بر دورههای تخصصی تارزان کورس، پریدن از ارتفاعهای بلند آبشار و کوه و دورههای رزمی، مدرک تخصصی "S. P. S" شکار تانک را نیز از پایگاه مورد اشاره دریافت کند.

شهید صفا سپس به ایالات متحده فرستاده شد و موفق شد در پایگاه جان. اف. کندی پس از طی مراحل آموزشی سخت و طاقتفرسا، مدرک تخصصی انهدام ناوهای جنگی را هم از آمریکا کسب کند.

محمدعلی از جمله کسانی بود که بهواسطه انجام عملیاتهای عالی و بینظیرش در پایگاههای کماندویی، برای دورههای کماندویی در جنگلهای آمازون که به "زندگی در شرایط سخت" معروف است انتخاب شده بود.

در روز سی و یکم شهریورماه سال ۱۳۵۹، ارتش بعث عراق به ظرفیت ۲ لشگر تانک و با تمام تجهیزات، ناجوانمردانه به مرزهای نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران تجاوز کرد و نیمی از خرمشهر را به اشغال خود درآورد.

پایمردی دلاوران کماندوهای نیروی دریایی ارتش جانبرکف ما و افراد محلی و دیگر نیروها ادامه داشت تا بر اثر خیانت بنیصدر که معتقد بود ارتش ایران بایستی عقبنشینی کند تا مذاکرات صلح آغاز شود هیچ سلاح و مهماتی در اختیار کماندوها قرار نگرفت و سرانجام با وجود مقاومتهای بسیار کماندوهای نیروی دریایی ارتش و پس از انهدام صدها تانک و تار و مار نمودن لشکر تجاوزکار عراق، محمدعلی صفا در تاریخ دوازدهم مهرماه سال ۱۳۵۹ هجری شمسی در پی وقوع انفجار خمپاره و اصابت ترکش به ناحیه پیشانی، پا و پهلو در سن سی و یک سالگی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار