تشکیل اتاق فکر برای کاهش و رفع آسیب‌های مداحی

رئیس کانون مداحان لرستان: اتاق فکری برای کاهش و رفع آسیب‌های مداحی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، اندیشمندان و نخبگان ایجاد شده است که به رصد روزانه آسیب‌ها و چالش‌های این حوزه می‌پردازد.
کد خبر: ۹۴۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳ - 02August 2016

تشکیل اتاق فکر برای کاهش و رفع آسیب‌های مداحی

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، غلامرضا چنگیزیان، رئیس کانون مداحان لرستان در همایش ساماندهی مداحان و قاریان مساجد خرمآباد که در حسینیه حبیب بن مظاهر خرمآباد برگزار شد،با اشاره به آیات قرآن در خصوص وقف و سنت حسنه باقیات و صالحات افزود: بنابراین قرآن، مال و فرزندان آرامش زندگی هستند اما آنچه در نزد پروردگار باقی میماند و جایگاه ارزشمندی دارد اعمال نیکو است.

وی با بیان اینکه عمل نیکو در نزد پروردگار باقی خواهد ماند، ادامه داد: منظور از اعمال نیکو در آیات قرآن باقیات و صالحات شامل صدقه جاریه، بنای مساجد و موقوفات و خیراتی است که مؤمنین در راه خدا میدهند.کمااینکه همین حسینیه حبیب بن مظاهر یادگار و بنای زنده یاد حاج حبیب نیکنام نمونهای از وقت از مداحان است.

چنگیزیان با بیان اینکه وقف یک کار حسنه برگرفته از آموزههای دینی ماست، خاطرنشان کرد: مداحان باید با ترویج فرهنگ وقف در جامعه بتوانند این سنت حسنه را در جامعه ترویج دهند کمااینکه عدم وجود یک حسینیه بزرگ مانند حسینیه زنجان در شهر خرمآباد یکی از مشکلات ماست که میتوان با ترویج سنت حسنه وقف این مشکل را برطرف کرد.

رئیس کانون مداحان استان لرستان با اشاره به ساماندهی مداحان و قاریانی که در مراسمات ختم برنامه اجرا میکنند، افزود: برای مداحی که در مراسمات ختم مداحی میکنند و قاری که به تلاوت قرآن میپردازد و هزینه مسجد، نرخهای مصوب در نظر گرفته شده است.

چنگیزیان در ادامه با بیان اینکه تاکنون بیشاز هزار نفر از مداحان استان در سامانه طوبی ثبتنام کردهاند، افزود: در این سامانه تمامی اطلاعات مربوط به مداحان از جمله سن، جنسیت، رزومه کاری و ... ثبت میشود که از این طریق برای مداحان کارت مداحی کشوری صادر میشود.

رئیس کانون مداحان لرستان ادامه داد: بعد از ثبت اطلاعات و صدور کارت برای مداحان هماهنگیهای لازم با مساجد، کانون ها و ... صورت میگیرد تا تنها مداحان و قاریانی که دارای کارت مداحی هستند بتوانند فعالیت داشته باشند.

چنگیزیان با اشاره به اینکه یکی از آسیبهایی که در سالهای قبل در حوزه مداحی وجود داشت بیان برخی مسائل و ایجاد شبهه در مجالس خانگی بود، عنوان کرد: زمانیکه کارت مداحی صادر شود مداحانی که فاقد این کارت هستند نمیتوانند در جلسات و محافل عزا و جلسات قرآن و ... به فعالیت بپردازند.

وی با اشاره به اینکه درصدد افتتاح صندوق قرضالحسنه مداحان هستیم، افزود: کانون مداحان استان همچنین کلاسهای تخصصی و همایشهای مرتبط با این حوزه را برگزار میکند.

رئیس کانون مداحان لرستان اضافه کرد: اتاق فکری برای کاهش و رفع آسیبهای مداحی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، اندیشمندان و نخبگان ایجاد شده است که به رصد روزانه آسیبها و چالشهای این حوزه می پردازد.

منبع:ایکنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار