علم‌الهدی:

باید درهای مملکت را ببندیم و خود را مدیریت کنیم

ما قدرت این را داریم که ابتدا یک دیوار آهنی مقابل قاچاق تشکیل دهیم و پس‌ از آن از واردات کالاهای خارجی جلوگیری به عمل‌آوریم و در واقع تا زمانی که مسئله مصرف تحت مدیریت قرار نگیرد، افزایش کیفیت تولید در میزان مصرف مؤثر نیست.
کد خبر: ۹۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰ - 22August 2016

باید درهای مملکت را ببندیم و خود را مدیریت کنیم

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، آیتالله سیداحمد علمالهدی طی سخنانی در بیستوششمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که در دفتر نماینده ولیفقیه در استان برگزار شد، اظهار کرد: شناخت جریان اقتصادی و اطلاع از وضعیت آن برای کسب نما و شمایی کامل از وضعیت اقتصادی استان ضروری است، چرا که غالب مراجعات مردمی به دفتر نماینده ولیفقیه در دو صورت اتفاق میافتد، یا زمانی که کارها از مسیر و روال طبیعی پیش نمیرود و یا زمانی که کارها در مسیر و روال طبیعی به نتیجه نمیرسد و در نتیجه گزارش استاندار جهت اطلاعیافتن از امور رخداده در استان برای پاسخگویی به مراجعات مردمی مثمرثمر است.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی استان خراسان و وجودنداشتن صنایع مادر در این استان، تصریح کرد: اگر برنامهریزی قویتری در حوزه صنایع مادر داشتیم اینگونه از نوسان بازار که به ثبات اقتصادی استان لطمه میزند، ضربه نمیخوردیم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری توسعه عظیم جریان تجارت در کنار تولید در خراسان رضوی را علت بیثباتی اقتصادی استان دانست و تأکید کرد: عامل دیگر بیثباتی اقتصادی استان، ساختوسازهای نامناسب است که باید مدیریت شود که البته مدیریت استان را پیچیده و دشوار میکند اما امیدواریم استاندار بتواند از عهده حل این مشکلات برآید.

علمالهدی با بیان اینکه در سراسر کشور، هیچ استانی مثل خراسان رضوی از مرکز آن تأثیر نمیپذیرد، گفت: مشهد ویژگیهای خاصی دارد که این ویژگیها بههیچوجه به اطراف استان تعلق ندارد ولی آثار این ویژگیها در کل استان نمایان است و بر مشکلات میافزاید.

وی بر لزوم رعایت جنبه پدافندی در اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و افزود: بینش و تجربه بالای امنیتی و خبرگی شخص استاندار باید در کل کشور نمونه و الگو شود تا جنبه پیشگیری و پدافندی در حوزه ورود کالای قاچاق مؤثر باشد و نکته مهم این است که ما جزیره جدایی از سایر استانها نیستیم و باید بر دیگر استانها هم تأثیر بگذاریم.

نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی درباره این گلایه استاندار که «برخی دولت را ضد مردم میدانند»، گفت: اینکه چنین تصوری بعضاً در جامعه ایجاد شده به این دلیل است که فعالیتهای دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی از زمان ابلاغ سیاستها و تشکیل قرارگاه نه در این استان و نه در کل کشور بهخوبی منعکس نشده است.

علمالهدی افزود: انعکاس فعالیتهای سیاست خارجی و وزارت امور خارجه، آنچنان سایر فعالیتهای دولت را تحتالشعاع قرار داده است که مردم گمان میکنند نگاه دولت برای حل مشکلات به بیرون و غرب است نه درون و داخل کشور، در حالی که اگر گزارش عملکرد دولت به مردم ارائه شود چنین تصوری ایجاد نمیشود.

وی با بیان اینکه بزرگترین بازار پوشاک کشور در مشهد وجود دارد، گفت: 70 درصد اجناس فروشگاههای پوشاک تولید خارجی هستند و از این 70 درصد، 40 درصد پوشاک داخلی است که با برند خارجی به فروش میرسد.

این عضو مجلس خبرگان با تأکید بر لزوم اصلاح وضعیت بازار از سازمان صنعت، معدن و تجارت خواست قاطعانه از اتحادیهها بخواهند تا جنس خارجی از بازار جمعآوری شود و تصریح کرد: نمیشود جنس خارجی در بازار موجود باشد و ما به مردم بگوییم جنس خارجی نخرید.

علمالهدی پدافند و پیشگیری را در مسئله حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی اولویت اول دانست و افزود: در کشور ما فرهنگسازی نه در مسائل فرهنگی و نه در مسائل معیشتی کار آسانی نیست و عملکرد مردم با یک حرف امامجمعه تغییر نمیکند؛ این کار زمانی جواب میدهد که با ضدفرهنگ خرید کالای خارجی قاطعانه مبارزه شود و جنس خارجی از بازار جمعآوری شود تا در آن صورت، فرهنگ استفاده و خرید کالای داخلی رواج یابد.

وی در ادامه تأکید کرد: ما قدرت این را داریم که ابتدا یک دیوار آهنی مقابل قاچاق تشکیل دهیم و پس از آن از واردات کالاهای خارجی جلوگیری به عملآوریم و در واقع تا زمانی که مسئله مصرف تحت مدیریت قرار نگیرد، افزایش کیفیت تولید در میزان مصرف مؤثر نیست.

علمالهدی در پایان با بیان اینکه باید جریان پدافند را در اقتصاد مقاومتی بهعنوان یک اصل بپذیریم، گفت: ایران یک بازار مصرفی 80 میلیونی است و در شرایط فعلی که دنیا برای بلعیدن این بازار دهان بازکرده است، باید درهای مملکت را ببندیم و خود را مدیریت کنیم تا با رفع مشکلات قانونی مسیر را برای تحقق اقتصاد مقاومتی هموار سازیم.

منبع:ایسنا
 

نظر شما
پربیننده ها