یادداشت؛

تأملی درباره خرید 500 فروند هواپیما از روسیه

اخیرا برخی از رسانه‌های کشور از خرید حدود 500 فروند میگ، توسط ایران از روسیه در قبال صادرات یک میلیون بشکه نفت به این کشور خبر دادند؛ خبری که می‌بایست در بازنشر آن با تأمل برخورد کرد.
کد خبر: ۲۷۷۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲ - 05February 2018
تأملی درباره خرید ۵۰۰ فروند هواپیما از روسیهگروه دفاعی امنیتی دفاع پرس - رحیم محمدی؛ اخیرا برخی از رسانه‌های کشور خبر از خرید حدود ۵۰۰ فروند میگ ۳۱ و میگ ۳۵، توسط ایران از روسیه در قبال صادرات یک میلیون بشکه نفت به این کشور دادند خبری که اگر قدری به آن توجه می‌کردیم، متوجه غلط بودن این اطلاعات می‌شدیم.

زیرا روسیه به عنوان سازنده میگ ۳۱ تعداد ۵۰۰ فروند از این نوع جنگنده‌ها را از سال ۱۹۷۵ تاکنون ساخته که از این تعداد چندین فروند در اختیار قزاقستان و سوریه قرار دارد؛ همچنین در خصوص میگ ۳۵ نیز باید گفت برابر اطلاعات موجود دولت روسیه تعداد محدودی از این نوع هواپیما را در اختیار دارد و این نشان می‌دهد صادرات این تعداد هواپیما به ایران امری غیرمعقول و ناممکن است.

پس انتشار این خبر در یک نشریه لبنانی که مالک آن شاهزاده سعودی است، نمی‌تواند به تنهایی دلیل موجهی برای انتشار این خبر در رسانه‌های کشورمان باشد؛ حال چنانچه به گذشته نگاهی دوباره بیاندازیم می‌بینیم در گذشته نیز از این قبیل خبر‌ها در رسانه‌های خارجی منتشر شده که بدون تحقیق، همان خبر در رسانه‌های داخلی بازنشر داده شده است.

به عنوان مثال در سال ۲۰۰۵ روزنامه‌ای اسرائیلی اقدام به انتشار خبری تحت عنوان فروش ۲۵۰ فروند جنگنده سوخو ۳۰ توسط روسیه آن هم به صورت مخفیانه به ایران کرد و حتی این خبر مجدد در سال ۲۰۰۹ منتشر شد؛ خبری که بعد‌ها کذب بودن آن مشخص شد.

مدتی هم برخی با استفاده از فتوشاپ و بخش «گوگل ایمیج» اقدام به دستکاری عکس‌های سوخو ۳۰ و میگ ۳۱ کرده و با جایگذاری پرچم ایران روی آنها، عکس دستکاری شده را در فضای مجازی منتشر می‌کردند.

سال گذشته هم در ادعایی عنوان شد قرارداد تخیلی خرید ۱۵۰ فروند جنگنده چینی J-۱۰ میان ایران و چین منعقد شده که باز هم مشخص شد که این خبر، دروغی بیش نیست.

حال اگر از فرض را براین قرار دهیم که روسیه توانایی تولید و ساخت این تعداد هواپیما را برای ایران دارد، سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که این معامله تسلیحاتی چگونه صورت می‌گیرد؟ آیا اینکه گفته شده ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت به مدت سه سال برای دریافت این جنگنده‌ها در اختیار روسیه قرار می‌دهد، صحیح است؟

در جواب باید گفت که این مطلب در شرایطی در روزنامه لبنانی «الدیار» و برخی رسانه‌های کشورمان منتشر شده که ایران در سال ۲۰۱۷ روزانه حدود ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه نفت صادر کرده است، حال اگر قرار باشد روزانه یک میلیون بشکه نفت رایگان به روسیه صادر کند، کشورمان با کدام بودجه اداره خواهد شد؟ زیرا در حال حاضر که روزانه حدود ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کنیم، کشور با کسری بودجه مواجه است.

از این گذشته چنانچه خبر فوق صحت داشته باشد ـ. که ندارد ـ باز این سئوال پیش می‌آید که وقتی در توافقنامه برجام ذکر شده ایران تا ۵ سال اجازه خرید سلاح‌های تهاجمی از جمله جنگنده را ندارد، خرید این تعداد جنگنده چگونه امکان پذیر است؟ اگر هم این توافق علی‌رغم همه محدودیت‌های بین المللی که وجود دارد، صورت گرفته باشد، چرا خبرگزاری‌های معتبر دنیا این خبر را بازتاب ندادند و فقط یک نشریه لبنانی متعلق به یکی از شاهزاده‌های سعودی منتشر کرده است؟

بنابراین به نظر می‌رسد قبل از بازنشر این‌گونه خبر‌ها می‌بایست درباره آن‌ها با تأمل بیشتری برخورد کرد.
 
انتهای پیام/ 231
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار