«مردی برای تمام سالها» زندگینامه داستانی شهید فلاحی

"مردی برای تمام سالها" داستانی است جذاب از زندگی امیر سرلشکر فلاحی که از سوی انتشارات آجا روانه بازار نشر شده است.
کد خبر: ۱۴۴۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱ - 05April 2014

«مردی برای تمام سالها» زندگینامه داستانی شهید فلاحی

خبرگزاری دفاع مقدس: تاریخ، چراغ راهی است که به وسیلهٔ نسلهای گذشته برای ما و آیندگان افروخته شده است و همهٔ نسلها موظفند که به نوبهٔ خود و بدون حب و بغض، ان را همانطور که وقایع رخ میدهند، تکمیل و به نسلهای بعدی بسپارند.

تاریخ نگاری شفاهی، گونهای مشخص و تعریف شده از روشهای تدوین تاریخ است که تمامی حوادث و وقایع یک عصر را از زبان راوی؛ یعنی کسانی که در پدید امدند وقایع نقشی داشتهاند و یا دست کم ناظراننزدیک، مطلع و واقع بینی بوددهاند، ثبت و ضبط میکند. 
 
 تاریخ نگاری شفاهی و بیان هر آنچه زمانی بر صحفهٔ روزگار رخ داده و ناگفته و نانوشته باقی مانده، به ویژه در زمینهٔ دفاع مقدس و در محدودهی عملکرد شجاعانه و قهرمانانهی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در خور اهمیتی بسیار است.
 
این اهمیت وقتی بیشتر جلوه میکند که حیطه بندیهای حفاظتی و تلاش کارکنان ارتش در اجرای قوانین و مقررات برای نگهداری یا از بین بردن اسناد محرمانه، باعث شده است تا بخش عمدهای از صورت جلسهها، طرحها، نقشهها، اسناد و مدارک، عکسها، فیلمها، دستورالعملهای رزمی و... از میان برود و تنها بخش ناچیزی از اطلاعیههای نظامی و یا دستورهای عملیاتی باقی بماند.
 
از این رو با توجه به اهمیت تاریخ شفاهی و نقل وقایع جنگ تحمیلی به وسیله دلیر مردانی که در زمین، هوا و دریا در صحنهٔ کارزار بودهاند، ضرورت جمع آوری و تدوین آنها به صورت داستانهای جذاب و خواندنی مورد توجه قرار گرفته است.
 
بدیهی است ثبت و انتقال خاطرات رزمندگان اسلام در قالب داستان، از سویی باعث خواهد شد تا نسل آینده با غرور و مباهات به دفاع مقدس ملت، ارتش و نیروهای رزمندهاش نگاه کند.
 
مردی برای تمام سالها
 
 «مردی برای تمام سالها» داستانی است جذاب از زندگی امیر سرلشکر فلاحی که از سوی انتشارات آجا روانه بازار نشر شده است.
 
 در قسمتی از این کتاب میخوانیم:
 
فلاحی میدانست پشت این پیشنهاد، چه فکری بود.
....
با دست به بیسیم چی اشاره کرد که جلوتر بیاید. بعد گفت که با رمز از کرمانشاه بخواهد دو فروند بالگرد بفرستند. جوان مشغول مخابرهٔ پیام شد.
وقتی مطمئن شدند تا دوساعت دیگر بالگردها میرسند، با خیال راحتتری انتظار کشیدند. بعد دوباره با همدیگر گپ زدند. گفتو گویی که تا سپیده دم ادامه داشت، زمانی که صدای بالگردها، از دور به گوش رسید و ناگهان، دوباره تیراندازی دشمنی که محاصرهشان کرده بود، چند برابر شد. اوضاع پیچیده و چهره خسته دکتر چمران و تیمسار فلاحی، حالت عصبی بیسیمی چی جوان، لباسهای خاک گرفتهف جسدهایی که دور و بر پاسگاه افتاده بودو برق شلیک تفنگها از دل تاریکی، کاملاً معلوم است؛ اما روشن نیست در آن دور ز و دو شبف بین فلاحی و چمران چه گذشت، آیا از همان لحظه ابتدایی که دوباره خودشان را در میان دودو باروت و صدای زوزهٔ گلولهها شنیدند جریانی از محبت بین آنها پیش آمده بود؟ همان محبتی که هر همسنگر نسبت به همرزمش احساس میکند؟ نوعی یگانگی خونی؟ برادری؟ و....
 
یادآور میشود شهید ولی الله فلاحی در سال ۱۳۱۰ در طالقان متولد شد. ۳ سال اول دبیرستان را در دبیرستان علامه گذراند و سپس وارد دبیرستان نظام شد. از مهر ماه سال ۱۳۳۰در دانشکده افسری تحصیلات خود را ادامه داد پس از فارغ التحصیلی، خدمت خود را در لشکر ۹۲ زرهی آغاز کرد. در سال ۱۳۳۷ شمسی به تهران منتقل شد و در دانشگاه نظامی، در سمت فرماندهی گروهان دانشجویان و فرماندهی گردان انجام وظیفه میکرد.
 
در هفتم مهر ماه سال ۱۳۶۰ پس از اتمام این عملیات و هنگامی که هواپیمای حامل ایشان و شهید فکوری، شهید کلاهدوز، نامجوی، جهان آرا و تعدادی از رزمندگان و مجروحان عملیات به تهران بازمیگشت دچار سانحه شد و همراه با یاران خود به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
 
علاقه مندان میتوانند برای تهیه کتاب «مردی برای تمام سالها» نوشته لیلی جعفری با نشر آجا با شماره تلفن ۸۱۹۵۴۴۲-۰۲۱ تماس بگیرند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد علی فلاحی
|
-
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
0
0
درود بر سرلشگر شهید فلاحی که برای میهن و مردم ایران زمین از هیچ کوششی دریغ نکرد و قهرمانانه و سربلند به پروردگار خویش پیوست. یاد او یاد ایران است و بس.
نظر شما
پربیننده ها