حجت الاسلام و المسلمین حسینی:

تقریظات رهبری سره را از ناصره مشخص می کند

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا حسینی:این تقریظ ها مدل را ارائه می کند و شاخصی برای تشخیص سره از ناصره است و مردم و جوانان را با شوق به سمت ادبیات می کشاند.
کد خبر: ۳۰۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹ - 30September 2014

تقریظات رهبری سره را از ناصره مشخص می کند

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس نشست تخصصی بررسی تقریظ نگاری مقام معظم رهبری با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید رضا حسینی از کارشناسان حوزه دفاع مقدس و سردار گلعلی بابایی رییس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس بعد از ظهر امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزارشد.

حجت الاسلام حسینی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه تقریظ های مقام معظم رهبری دریچه ای جدید را به روی آدمی می گشاید با یک تحلیل محتوایی که از تقریض رهبری و کتاب دفاع مقدس داشتم نکات مهمی به دست آوردم. "مقام معظم رهبری در دوم خرداد 1377 می فرماید: واقعا انقلاب جز حوادثی است که جزبا زبان هنر قابل بیان نیست ..." آنچه که تاکنون نوشته شده تقریبا همه خاطرات دفاع مقدس را شامل می شود اما قصه دفاع مقدس مطالبه ای است که هنوز به آن پرداخته نشده است.

وی با تأکید بر لزوم تولید ادبیات دفاع مقدس بیان کرد: خاطرات دفاع مقدس و قصه آن ملی بوده و انحصاری نیست دیگر اینکه نباید صحنه ها تنها در ذهن شاهدان باقی بماند. همچنین دفاع مقدس امانتی است که باید در اوج امانتداری به صاحبان آن برگردانده شود.

وی با اشاره به کارکردهای ادبیات دفاع مقدس ادامه داد: در فرمایشات مقام  معظم رهبری ذکر شده است که این آثار جامعه را با طراوت کرده و ظرفیت های بالقوه خود را نشان می دهد  ونیز گاهی برای صدور انقلاب اسلامی است.

این کارشناس حوزه دفاع مقدس بیداری انسان های غافل را از دیگر کارکردهای این ادبیات دانست و گفت: این ادبیات ایده های شاهدان را نمایان می کند و نقطه وحدت جوامع انسانی بوده و ذهن را از تن پروری نجات می دهد.

وی با بیان اینکه مساله تقریظ نویسی سنتی حسنه در انقلاب و دفاع مقدس است اظهار کرد: این سنت از مدتها پیش مرسوم بوده و اندیشمندان قبل از چاپ کتب خود اثر را به عالمی برجسته می سپردند تا بر محتوای آن تقریضی بنویسند که این امر تایید و اعتباری بر نویسنده و کتاب بوده است. این کار حالتی نهضتی و انبوه داشته یعنی جزء برنامه های کاری رهبری است تمرکز رهبری بر روی کتب انقلاب و دفاع مقدس اهمیت موضوع را نشان داده و بر آن ارزش گذاری می کند. هم چنین این تمرکز نشان از خلا آثار در زمینه کتاب را نیز دارد. این تقریظات نشان از مطالبه جدی از ناحیه رهبری وبرای پرداختن افراد اهل به این مجموعه است.

حجت الاسلام حسینی به کارکردهای این تقریظ اشاره کرد و گفت: این تقریظ ها به نویسندگان و ناشران انرژی داده و همچنین راهبرد و اصول ادامه کار را به آنها نشان می دهد این تقریظ ها مدل را ارائه می کند و شاخصی برای تشخیص سره از ناصره است و مردم و جوانان را با شوق به سمت ادبیات می کشاند و این بخش از ادبیات را در فرهنگ جامعه الگو قرار می دهد و مجالی برای برکشیدن نویسندگان و ناشران کتب در کشور است.

وی ادامه داد: نهضت کتابخوانی به پرچم داری رهبری به راه افتاده که ایشان در ابن امر یک استثناء محسوب می شوند که این تقریظات جامعه را با گذشته متصل کرده و کادری انقلابی را تربیت می کند.

حجت الاسلام حسینی افزود: دربعضی از این کتب تقریظ شده رهبری بر ترجمه کتاب تاکید کرده که این امر بحث تکلیفی مستقلی را بر ناشران تاکید می کند.

در ادامه این نشست سردار گلعلی بابایی با بیان اینکه رهبری در کتابها دقت نظری خاص داشته که این امر برای نویسندگان حالتی تشویقی دارد اظهار کرد: ایشان نگاهی پدرانه و ولایتمدارانه نسبت به نویسندگان این حوزه دارد و نظر جامعه را به این سمت جلب می کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها