دفاع پرس گزارش می دهد/

بحران جهان عرب فرصتی برای یهودی سازی قدس شریف

تقریبا هیچ روزی نیست که قدس شریف شاهد حمله اسرائیل به یک فلسطینی، یورش به مسجد الاقصی و یا تخریب منازل نباشد از رو این حوادث زنگ خطر را به صدا در آورده و احتمال شعله ور شدن انتفاضه سوم را قوت می بخشد.
کد خبر: ۳۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷ - 25October 2014

بحران جهان عرب فرصتی برای یهودی سازی قدس شریف

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس ، پس از گذشت حدود دوماه از جنگ 50 روز ه غزه و مقاومت مردم و گروه های مقاومت در این باریکه شاهد بروز نا آرامی ها یی در قدس اشغالی و کرانه باختری هستم.

اگر چه در روزهایی که مردم غزه با امکانات محدود خود در برابر حملات رژیم صهیونیستی مقاومت می کردند در غرب فلسطین شاهد اعتراضات گسترده به تهاجمات رژیم صهیونیستی  بودیم.این تحرکات با مطرح شدن موضوع تسلیح کرانه باختری قوت گرفت و در حال حاضر رژیم صهیونیستی در راستای سیاست های توسعه طلبانه و متجاوزانه خود طرح یهودی سازی قدس و تخریب مسجدالاقصی را در دستور کار قرار داده است.

تقریبا هیچ روزی نیست که قدس شریف شاهد حمله اسرائیل به یک فلسطینی، یورش به مسجد الاقصی و یا تخریب منازل و بیرون راندن اهالی آن نباشد، از همین رو این حوادث زنگ خطر را به صدا در آورده و احتمال شعله ور شدن انتفاضه سوم را قوت می بخشد.

بحران کشورهای عربی فرصتی برای صهیونیست ها

از سوی دیگر در این شرایط برخی به طور جدی هشدار داده اند که چه بسا اسرائیل از بحران های داخلی کشورهای عربی برای تکمیل طرح های یهودی سازی و مهاجرت فلسطینی ها بهره برداری کند.

در این میان روند اقدامات تجاوز کارانه اسرائیل علیه اهالی قدس شریف و مسجد الاقصی در چند ماه اخیر افزایش یافته و بارها به درگیری با سربازان اشغالگر و شهرک نشینان منتهی شد.

به موازات این تحولات فلسطینی ها از نقشه ای خبر می دهند که اسرائیل از چند سال پیش آن را به منظور تغییر هویت این شهر مقدس و ایجاد شرایط جدید طراحی کرده است؛ نقشه ای که آشکارا به دنبال یهودی سازی قدس و بیرون راندن اهالی آن است.

نکته قابل ملاحظه اینکه در شرایطی که جهان عرب با تحولات و رخدادهای متعددی روبه رو است و بسیاری از کشورهای آن یا با بحران داخلی روبه رو هستند یا در همسایگی آنان ناآرامی و بحران بالا گرفته است، اسرائیل در تلاش برای پیشی گرفتن بر این تحولات و تخلیه سریع قدس است.

تقسیم مسجدالاقصی در دستور کار قرار گرفت

فخری أبو دیاب از اعضای کمیته مقاومت شهرک نشینی در سلوان گفت: « تلاش برای تقسیم مسجد الاقصی و یورش های هر روزه به آن به اضافه حمله به منازل مسکونی و فشار اشغالگران به منظور بیرون راندن اهالی این شهر و تسلط بر آن صورت می گیرد و البته همه این اقدامات واکنش طبیعی را به دنبال خواهد داشت.

با این حال تجاوزات مداوم اسرائیل با موانع زیادی رو به رو است، زیرا دایره اعتراض ها رو به گسترش است و از زمان شهادت محمد ابو خضیر کودک فلسطینی اعتراض ها آشکارا شدت یافته است تا جایی که خشم و نارضایتی شدید زنگ خطری است که در صورت ادامه حملات اسرائیل، انتفاضه سوم تحقق خواهد یافت.

در راستای این تجاوزات یک دختر 15 ساله فلسطینی به نام «عروة عبد الوهاب» در نزدیک رام الله توسط صهیونیستها هدف قرار گرفت و جان خود را از دست داد. همچنین چندین جوان فلسطینی نیز که علیه رژیم صهیونیستی دست به تظاهرات زده بودند، در حمله نیروهای امنیتی اسرائیلی زخمی شدند.

هشدار برای آغاز انتفاضه جدید

«عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی حماس در اظهاراتی بر صفحه فیسبوک خود نوشت که رژیم صهیونیستی از وقوع یک انتفاضه جدید در قدس اشغالی وحشتزده و دستپاچه شده و به همین دلیل به تشدید تدابیر امنیتی در این منطقه پرداخته است. الرشق افزود: جنایات رهبران اسرائیل، ترس را از آنها دور نمیکند و امنیت مورد نظر را بر ای آنها به ارمغان نمیآورد. دفاع از سرزمین و آزادسازی آن و مقدساتش حق مشروع ملت ماست.

آغاز انتفاضه از 112 روز پیش

نداو شرغای» تحلیلگر روزنامه «اسرائیل امروز» در مطلبی تحت عنوان «چشمها باید باز شود: انتفاضه در راه است» مینویسد: انتفاضه سوم در قدس از 112 روز پیش آغاز شده است. وی سپس مدعی میشود که این انتفاضه کاملا مردمی نیست و فتح و حماس نیز در پشت پرده آن هستند.

اما «شمعون شیفر» تحلیلگر «یدیعوت آحارونوت» اعلام میکند که هر کدام از وزرای اسرائیلی باید مسئولیت وضعیت امروز قدس را بر عهده بگیرند و برای برقرار امنیت در آن بکوشند و فقط به سرزنش تشکیلات خودگردان اکتفا نکنند. «الکس فیشمن» دیگر تحلیلگر همین روزنامه مینویسد که میل و توانایی تشکیلات خودگردان برای کار در قدس اشغالی محدود است و در راستای بالا رفتن آشوبهای کنونی با موسسات اسرائیلی در آتشافروزی همراه شده است و به یهودیان اجازه اقامت در سلوان را میدهد و مانع از ورود مسلمانان به حرم قدسی در اعیاد یهود میشود. وی میافزاید، میگویند که نشانههای انتفاضه فعلا موجود نیست همانگونه که قبل از جنگ اخیر غزه قدرت حماس را منکر میشدند و بعدا واقعیت چیز دیگری بود .

مهمترین مسئله جهان عرب و اسلام فلسطین است

با شدت گرفتن نا آرامی ها در کرانه باختری و قدس اشغالی از یک سو و عهد شکنی متعدد رژیم صهیونیستی در خصوص پایبندی به توافقنامه آتش بس غزه و کارشکنی های این رژیم در روند باز سازی این باریکه بار دیگر ضرورت توجه به مسئله فلسطین و توطئه های اسراییل در شرایط بحرانی جهان عرب دیده می شود.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار