آخرین تحولات فرگوسن/

استقرار 2200 نیروی گارد ملی در فرگوسن/تظاهرات ضدنژادپرستی در 35 ایالات آمریکا/بازداشت معترضان در میدان تایمز نیویورک

شهر فرگوسن برای دومین شب پیاپی پس از اعلام حکم پرونده «مایکل براون» شاهد اعتراضات گسترده بود و تظاهرات‌ ضدنژادپرستی به دیگر شهرهای آمریکا نیز کشیده شد.
کد خبر: ۳۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵ - 26November 2014

استقرار 2200 نیروی گارد ملی در فرگوسن/تظاهرات ضدنژادپرستی در 35 ایالات آمریکا/بازداشت معترضان در میدان تایمز نیویورک

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، معترضان به حکم دادگاه پرونده قتل «مایکل براون» روز سهشنبه بار دیگر به خیابانها آمده و تجدید نظر در حکم اعلامشده از سوی دادگاه را خواستار شدند.

براون نوجوان سیاهپوستی بود که چند ماه پیش در شهر فرگوسن ایالت میسوری آمریکا به دست یک افسر سفید پوست کشته شد. اعتراضات گسترده به نحوه قتل وی و پس از آن سرکوب پلیس شهر، که به واسطه تجهیزاتی که از وزارت دفاع گرفته به یک ارتش شباهت پیدا کرده بود، مدتهاست که این شهر کوچک را در مرکز توجه رسانههای جهان قرار داده است.

حکم دادگاه که «دارن ویلسون» قاتل براون را تبرئه کرد، موجب شده تا این شهر بار دیگر شاهد از سرگیری اعتراضات باشد. ویلسون روز سهشنبه در گفتوگو با شبکه ایبیسی گفت با تیراندازی به ویلسون به «وظیفه خود» عمل کرده است.

شبکه «اماسانبیسی» گزارش داده است که در جریان اعتراضات دو روز گذشته، دستکم 61 نفر بازداشت شدهاند و بیش از 20 بار در این شهر تیراندازی شده است.

پایگاه «کی اماووی» نیز گزارش داده است که مقامات منطقه «سنت لوئیس» که فرگوسن یکی از شهرهای آن است، روز سهشنبه از بیم تشدید اعتراضات در شرق این منطقه برای افراد زیر 17 سال منع آمد و شد اعلام کردهاند.

استقرار 2200 نیروی گارد ملی در فرگوسن

«جی نیکسون» فرماندار ایالت میسوری سهشنبه شب اعلام کرد که با توجه به افزایش اعتراضات در فرگوسن، تعداد نیروهای گارد ملی در این شهر به میزان قابل ملاحظهای افزایش پیدا میکند.

به گزارش پایگاه «هیل»، نیکسون اعلام کرده است که شمار نیروهای گارد ملی در فرگوسن از 700 به 2200 نفر میرسد. وی این دستور را به بهانه محافظت از اموال عمومی، فروشگاهها، منازل و همچنین پایگاههای پلیس صادر کرده است.

«جیمز نوولز» شهردار فرگوسن ساعاتی قبل در یک نشست خبری به انتقاد از عملکرد نیکسون پرداخته و گفته بود گارد ملی باید پیش از این در شهر مستقر میشد.

نیکسون با بیان اینکه شهردار خواستار حضور سریعتر گارد ملی شده، گفت: «خشونتی که دوشنبه شب شاهد بودیم، نباید تکرار شود.»

تظاهرات ضدنژادپرستی در 35 ایالات آمریکا

شبکه سیانان گزارش داده است که معترضان به قتل براوان و حکم برائت ویلسون، سهشنبه در 120 نقطه در 35 ایالات آمریکا دست به تظاهرات میزنند.

واشنگتن، نیویورک، لسآنجلس، آتلانتا، اوکلند، کلیولند، سیاتل، فیلادلفیا، دنور و شیکاگو از جمله دهها شهری بودند که معترضان در آنها به خیابانها آمدهاند. در نیویورک تظاهراتکنندگان که برای مدتی تونل «لینکولن» را مسدود کردند، در میدان «تایمز» تجمع کردهاند. با افزایش تعداد معترضان در نیویورک، نیروهای پلیس از اسپری فلفل استفاده کرده و چندین نفر را نیز بازداشت کردهاند.

حاضران در این تظاهراتها علیه نژادپرستی پلیس شعار داده و روی پلاکاردهای آنها عباراتی چون «جان سیاهان هم ارزش دارد» و «به نژادپرستی پایان دهید»، به چشم میخورد.

گزارش شده است که در شهر میانوپولیس ایالات مینسوتا هم یک خودرو به عمد گروهی از معترضان به قتل مایکل براون را زیر گرفته است. در این حادثه چندین نفر زخمی شدهاند.

محکومیت «خشونتها» در فرگوسن از سوی اوباما

روز سهشنبه «باراک اوباما» رئیسجمهور آمریکا هم به از سرگیری اعتراضات در فرگوسن واکنش نشان داده و آن را محکوم کرد. به نوشته پایگاه «نیوز نت»، اوباما که در شیکاگو در مورد قوانین مهاجرت صحبت میکرد، بخشی از سخنرانی خود را به حوادث فرگوسن اختصاص داد و خواستار پایان «خشونت» در این شهر شد.

در تظاهراتهای روز دوشنبه برخورد شدید پلیس بار دیگر فرگوسن و چندین شهر دیگر آمریکا را به صحنه زد و خورد بدل کرد و چندین دستگاه خودروی پلیس نیز به آتش کشیده شد.

اوباما با بیان اینکه «هیچ توجیهی برای سوزاندن ساختمانها، آتش زدن خودروها، تخریب اموال و به خطر انداختن مردم وجود ندارد»، خواستار پیگرد قانونی «عاملان» این موارد شد.

وی رخدادهای شهر فرگوسن را «اقداماتی مجرمانه» خواند و در عین حال گفت «اقلیتی» احساس میکنند که قانون به درستی یا به طور کامل اجرا نشده است.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار