دفاع پرس در روز جلسه محاکمه عاملان قتل شیخ شحاته گزارش می دهد/30 آذر

شیخ شحاته قربانی تعصبات فرقه ای حاکمان مصر شد/ مرسی آتش فرقه گرایی را در مصر شعله ور کرد

مرسی به دلیل تلاش برای شعله ور سازی آتش فرقه گرایی میان شهروندان مقصر شمرده می شود، زیرا حادثه شهادت شیخ تنها چند روز بعد از بیان سخنان وی اتفاق افتاد.
کد خبر: ۳۶۴۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۵ - 21December 2014

شیخ شحاته قربانی تعصبات فرقه ای حاکمان مصر شد/ مرسی آتش فرقه گرایی را در مصر شعله ور کرد

به گزارش خبرنگاربین الملل دفاع پرس، شیخ شحاته نیمه شعبان سال گذشته در اقدامی جنایتکارانه با همکاری چندین سلفی افراطی و نیروهای امنیتی مصر به طرز فجیعی به شهادت رسید.

متهمان 23 ژوئن 2013 با تجمع در برابر منزل شیخ حسن محمد شحاته رهبر شیعیان مصر در روستای ابو مسلیم در استان الجیزه وی را وادار به خروج از منزل کرده و سپس وی و سه نفر از پسران و هوادارانش را به طرز فجیعی شهادت رساندند..
 
شهادت این عالم شیعه در کشور مصر که از گذشته های دور به مهد علم و فرهنگ مشهور است عجیب به نظر می رسید.

این اقدام در حالی انجام شد که رییس جمهور برکنار شده مصر در اظهاراتی موجب شعله ور شدن خشم و تعصب میان برخی گروه های مذهبی و زمینه ساز حمله به رهبران شیعیان در این کشور شد.

وکیل پرونده شیخ شحاته در باره سخنان  «محمد مرسی» ریاست جمهوری سابق مصر در مورد خطرناک معرفی کردن شیعیان، تاکید کرد: مرسی به دلیل تلاش برای شعله ور سازی آتش فرقه گرایی میان شهروندان مقصر شمرده می شود، زیرا حادثه شهادت شیخ تنها چند روز بعد از بیان سخنان وی اتفاق افتاد.

شیخ شحاته که بود؟

شیخ حسن محمد شحاته مدرس الازهر و از رهبران شیعیان مصر بود که در 3 تیرماه ۱۳۹۲ به طرز فجیعی به قتل رسید و پیکرش مورد تعرض و توهین قرار گرفت. قتل فجیع وی و تعدادی دیگر از شیعیان که در شامگاه جشن میلاد امام زمان (عج) روی داد بازتابهای وسیعی یافت.

حسن فرزند محمد فرزند شحاته فرزند موسی العنانی ، یکی از علما و رهبران شیعیان اهل البیت (ع) در مصر روز 13 ذی حجه سال 1365 هجری قمری برابر با 10 نوامبر 1946 در شهر هربیط از توابع ابوکبیر در استان الشرقیه دیده به جهان گشود.

در خانواده ای حنفی مذهب رشد نمود اما در سال 1996 میلادی رسما شیعه شدن خود را اعلام کرد که بر اثر ان به مدت 3 ماه با اتهام (توهین به ادیان) به زندان انداخته شد.
.
در سال 2009 نیز به همراه 300 تن از شیعیان مصر بار دیگر بازداشت و زندانی گردید ، در اخرین سالهای عمر خود نیز ممنوع الخروج شده بود .

فعالیت های شحاته

مطبوعات مصر شحاته را جنجالی ترین عالم دینی این کشور توصیف کرده اند.
شحاته معروف به علامه و عالم الازهر بود و پیش نمازی یکی از بزرگترین مساجد قاهره را به عهده داشت و سال 1973 مسئول امور عقیدتی یگان مهندسی ارتش مصر بود و برنامه های علمی در تلویزیون ، رادیو و مساجد برگزار می کرد .

هزاران نفر از مردم مصر در مسجد شحاته جمع می شدند تا به وی اقتدا کنند و سخنانش را بشنوند سخنانی که حاوی واقعیت ها و حب اهل بیت (ع) بود و در این سخنان ستمکاران ، منافقان و فرقه های گمراه را رسوا می کرد.

درحالیکه این مسجد مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره قرار داشت، شحاته با صدای بلند اقدامات صهیونیست ها را محکوم می کرد به نحوی که هنگام سخنرانی شحاته تدابیر شدید امنیتی اطراف این سفارتخانه اجرا می شد.یکی از اقدامات وی پاسداشت روز عاشورا در مصر بود.

برنامه ریزی هدفمند برای شهادت شیخ شحاته

اگرچه ظاهر ماجرای به قتل رسیدن شیخ شحاته به دست چند عامل متعصب سلفی انجام شد اما شواهدی وجود دارد که دستگاه امنیتی در مقابله با قتلان شحاته کوتاهی کرده است.

حسن شحاته در شامگاه ۲ تیر ۹۲ در حالی که آماده شرکت در جشن نیمه شعبان در روستای «ابومسلم» در منطقه «ابوالنمرس» در استان «الجیزة» بود؛ در محاصره سه هزار نفر از سلفی ها قرار گرفت..

این افراد به خانه حسن شحاته حمله کردند و ایشان باضافه چند نفر از همراهانش را مورد ضرب و شتم بسیار شدید قرار داده و آنان را به طرز دردناکی به قتل رساندند.

همچنین پس از کشتن شیخ شحاته جنازه وی مورد توهین قرار گرفت و جنازه ی وی روی زمین کشیده شد.

بعد از گذشت بیش از یک سال از شهادت شیعیان روستای ابومسلم در مصر ، « علی طه» وکیل پرونده، با نوشتن شکایتی بیان کرد: بسیاری از افرادی که به شکل مستقیم و غیرمستقیم در شهادت شیخ حسن شحاته و یارانش دست داشتند، هنوز هم آزادانه به زندگی و فعالیت ادامه می دهند..
 
قاضی «ایمن عباس» رئیس دادگاه تجدید نظر قاهره اعلام کرد که جلسه محاکمه عاملان قتل رهبران شیعیان مصری 21 ماه دسامبر (30 آذر) برگزار میشود.

پایگاه خبری «البلد»، گزارش داد قاضی «معتز خفاجی» مسئولیت بررسی این پرونده در شعبه 14 دادگاه تجدید نظر جیزه را بر عهده دارد.

بر اساس این خبر 31 نفر به اتهام قتل «حسن شحاته» رهبر شیعیان مصر به همراه سه تن از فرزندان و همراهان وی محاکمه خواهند شد.

به گزارش  وکیل پرونده بعد از نوشتن لیستی از افرادی که خواهان بازداشت آن ها شده بود، گفت: اولین افرادی که باید برای تحقیق و بازجویی فراخوانده شود « طلعت عبدالله» افسر دادستان عمومی و «ممدوح اسماعیل» هستند که در حین ارتکاب جنایت حضور داشتند و به گفته یکی از شاهدان، ممدوح به صورت تلفنی به یکی از عاملان گفته بود :« مواظب باشید زیرا شیخ شحاته به سادگی نخواهد مرد.»

وکیل در ادامه افزود: زمانی که دادستان؛  نیروی های امنیتی را به سوی محل حادثه اعزام کرد، طلعت عبدالله افسر دادستانی ، نظامیان را به خیابان دیگری هدایت کرد و بعدها با دروغ به دادستان اعلام نمود: « نتوانست در زمان مقرر در محل حادثه حاضر شود»..

وجیهه سادات حسینی

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار