افقهی در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

انتقال تجربیات رزمندگان دفاع مقدس به گروه‌های مقاومت اسلامی

کد خبر: ۱۰۵۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹ - 24September 2016
گروه بین‌الملل دفاع پرس: بی‌تردید پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) و دفاع مقدس تغییر و تحول عظیمی را در عرصه بین‌المللی به‌وجود آورد و توانست الگوی جدیدی را به کشورهای مسلمان و مظلوم در جای جای دنیا معرفی کند.
 
حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه با الگوگیری از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را تحقیر کرد. لذا با قاطعیت می‌توان گفت که انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس بنیان‌های دروغین رژیم صهیونیستی را به‌لرزه درآوردند. الگوگیری از روحیه مقاومتی انقلاب اسلامی فقط در محدوده حزب‌الله محصور نماند؛ ملت و دولت سوریه نیز که بیش از پنج سال است با بحران داخلی و بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کنند، با الگوبرداری از فرهنگ مقاومت و روحیه استقامت انقلاب کشورمان در برابر توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدانشان همچون آل‌سعود، ‌ایستادگی و مقاومت می‌کنند.
 
باید به ملت و دولت عراق نیز اشاره کنیم که برای غلبه بر گروه تکفیری صهیونیستی داعش و سایر گروه‌های تکفیری، با راهنمایی مستشاران نظامی ایران، چندین هزار نیروی داوطلب را در قالب بسیج مردمی یا «الحشد‌ الشعبی» سازمان دادند و توانستند استان‌هایی را که در چنگال داعش بودند، آزاد کنند.
 
گروه دیگری که می‌توان از آن در الهام‌گیری از مقاومت انقلاب اسلامی مثال زد، انصارالله یمن است، این جنبش نیز راهبرد مقاومت در برابر 18 ماه بمباران وحشیانه و جنایتکارانه سعودی‌ها را از حماسه مقاومت و ایثار فرزندان ایران اسلامی فراگرفته‌است.
 
بنابراین همه این‌ حرکت‌های مردمی، تبلور آموزه‌های مکتب مقاومت اسلامی است که به کشورها و ملت‌های مسلمان منتقل شده و ثمره بارز صدور انقلاب و اندیشه امام راحل(ره) که مملو از ایمان و فرهنگ مقاومت در برابر ظالم است، به شمار می‌رود.
 
در همین خصوص «سیدهادی افقهی» در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس اظهار داشت: انقلاب اسلامی کشورمان یکی از اصیل‌ترین انقلاب‌هایی است که در قرن گذشته در منطقه به‌وقوع پیوسته است؛ ما قبل از انقلاب اسلامی ایران شاهد انقلاب‌ها و خیزش‌های مختلف و متعددی بودیم، ولی اکثر این انقلاب‌ها یا وابسته به شرق بودند و یا وابسته به غرب بودند. جنبش ناسیونالیسم عرب (پان‌عربیسم)، جنبش‌های چپ و جنبش‌های جهادی فلسطینی مثل «جرج حبش» و «أبو نظار» عمدتا وابسته به اتحاد جماهیر شوری بودند.
 
وی در ادامه افزود: تنها جنبش یا قیامی که به انقلاب اسلامی ایران شباهت داشت، انقلاب مردم الجزایر بود؛ که برای اخراج نیروهای اشغال‌گر فرانسه در الجزایر رخ داد و سالیان متمادی به طول انجامید. الجزایری‌ها یک میلیون شهید تقدیم این انقلاب کردند. هرچند انقلاب الجزایر از وجود رهبران و علمای بزرگی هم‌چون شیخ «ابراهیمی» و «عبد الحمید» بهره‌مند بود؛ اما به‌دلیل نفوذ استعمار فرانسه و وجود مزدورانی که در میان صفوف انقلابیون الجزایری رخنه کرده بودند، انقلاب زود مصادره شد و به سمت غرب چرخش پیدا کرد.
 
افقهی گفت: انقلاب اسلامی ایران انقلاب بومی منطقه و مبتنی بر فرهنگ حاکم بر زیست بوم این منطقه است؛ گرچه مورد تهاجم و یورش بسیاری از مکاتب غربی مثل «اومانیسم» و «لیبرالیسم» و یا مکاتب شرقی مثل «سوسیالیسم» و «کمونیسم» قرار گرفت. در ابتدا برخی از  نخبگان سراغ پیروی از این مکاتب رفتند. اما اکثر اقشار مردم، اعم از حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، معلمان و گروههای مختلف دیگر، مجذوب و تابع مبانی اسلام ناب بودند، لذا سراغ این مکاتب نرفتند.
 
وی با بیان‌ اینکه حضرت امام (ره) مفهومی جدید را برای اسلام پالایش کرد، افزود: امام راحل منطق اسلام را به روز کردند و آن را از اسلام آمریکایی و اسلام وهابی جدا کردند و اصطلاح «اسلام ناب محمدی (ص)» را بنیان نهادند؛ که همان منطق و گفتمان انقلاب اسلامی ما شد، لذا دیدیم که خیلی زود مورد استقبال بسیاری از ملت‌های منطقه از شمال آفریقا گرفته تا کشورهای حوزه خلیج فارس و غرب آسیا، و حتی در دل مردم اروپا نیز قرار گرفت.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه خاطرنشان کرد: مردم شمال آفریقا، حوزه خلیج فارس و غرب آسیا عاشق انقلاب اسلامی هستند، چون این مردم همیشه تشنه عدالت هستند. این انقلاب توسط یک مرد آسمانی، مجتهد جامع‌الشرایط  و با الهام از مکتب علوی به‌وقوع پیوست. منطق انقلاب اسلامی ما وقتی به دیگر ملت‌ها سرایت پیدا کرد، به‌زودی بازتاب یافت؛ حزب‌الله در لبنان، انصارالله در یمن، جنبش حماس و جهاد در فلسطین و جنبش‌های دیگر اسلامی در مصر، تونس و ... به‌شدت علاقمندی خود را به اسلام نشان دادند.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه امروزه انقلاب اسلامی کشورمان از یک عمق استراتژیک برخوردار شده‌است، افزود: بوسیله این انقلاب ادبیات غرب‌گرایانه و سوسیالیستی برخی‌ها تبدیل به اصطلاحات قرآنی شد. امام خمینی (ره) این اصطلاحات را مجددا احیا کرد. بعضی‌ها شرم می‌کردند که ابتدای سخنرانی خود را با «بسم‌الله الرحمن الرحیم» شروع کنند، ولی امروزه می‌بینیم که اکثر رهبران منطقه ولو اینکه برای ریا کاری هم باشد، سخنان خود را با ذکر بسم‌الله آغاز می‌کنند.
 
افقهی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران کلیدواژه‌هایی همچون «مبارزه با طاغوت» و «مقاومت در مقابل ظالم» را ابداع کرد؛ که جهان این کلیدواژه‌ها را پذیرفت. حضرت امام (ره) این کلیدواژه‌ها را متناسب با نیازهای روز مطرح کردند. مخاطب این نوع ادبیات جوانان بودند. امام راحل در زمان دفاع مقدس چنان صحبت می‌کردند که گویی یک جوان 36 ساله سخنرانی می‌کند. امروزه می‌بینیم که منطق امام راحل در یمن، عراق، سوریه، مصر و تونس الگوی حرکت‌های مردمی  قرار گرفته است. الگویی که امام(ره) بنیانش را گذاشتند و حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) نیز این منطق را با قاطعیت، شجاعت و هماوردی در مقابل استکبار جهانی دنبال می‌کنند.
 
وی گفت: وقتی انقلاب اسلامی ما به پیروزی رسید، هنوز این انقلاب تثبیت نشده‌‌ بود که صدام معدوم به ما حمله کرد. با توجه به انقلاب مردمی و فرار ژنرال‌های شاه که وابسته به آمریکا بودند ارتش کشورمان انسجام نداشت، لذا صدام با تحریک آمریکایی‌ها و پشتیبانی کامل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و در رأس‌ آنها عربستان سعودی به ایران حمله کرد. آن‌ها صدام را فریب دادند؛ با این بیان که در ایران انقلاب شده و اقتدار ارتش از بین رفته‌است. لذا با یک تلنگر و حمله برق‌آسا طی یک هفته خوزستان نفت‌خیز را تصرف کرده و بعد از تصرف خوزستان به سمت تهران حرکت خواهید کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: وقتی صدام به ما حمله کرد، ما غافلگیر شدیم. چون ایران قصد تهدید و حمله به‌هیچ کشوری را نداشت. یک بُعد از این جنگ تحمیلی جنبه کلاسیک بود که از همان ابتدا بر عهده ارتش گذاشته شد. بُعد دیگر آن اما جنگ نامنظم بود که بلافاصله و بر اساس این نیاز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل گرفت و با حداقل امکانات و بدست گرفتن ابتکار در جنگ‌های نامتقارن، در مقابل ماشین جهنمی صدام که هم از سوی اتحاد جماهیر شوری و هم از سوی آمریکا حمایت می‌شد، جنگ را تا حدود زیادی کنترل کردند.
 
وی گفت: جنگ‌های نامتقارن یک مکتب جنگ‌آوری در مقابل شیوه‌های‌ مختلف مرسوم در استکبار جهانی است. حزب‌الله لبنان توانسته ارتش رژیم صهیونیستی را که تا بن دندان مجهز به سلاح‌های آمریکایی و غربی است، با مدل جنگی که از رزمندگان دفاع مقدس ما الهام گرفته است، تحقیر کند.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در سوریه و عراق امکان جنگ کلاسیک وجود ندارد، تصریح کرد: مستشاران نظامی کشور ما به یاری مردم عراق و سوریه شتافته‌اند و همین شیوه را به آنها منتقل می‌کنند. انصارالله یمن نیز نوع جنگیدن خود را از ما الهام گرفته‌اند؛ که ثمره آن بیش از یکسال مقاومت در مقابل تهاجم ظالمانه آل سعود بوده‌است.
 
افقهی تصریح کرد: وقتی گروه تروریستی داعش سه استان «الانبار»، «نینوا» و «صلاح الدین» را اشغال کرد و حتی به نزدیک بغداد هم رسید، مستشاران نظامی کشورمان اقدام به آموزش جنگ‌های چریکی به نیروهای عراقی (الحشد الشعبی) کردند. چون خود داعش هم به این شیوه می‌جنگد. همین مدل جنگیدن، داعش را در عراق متوقف کرد. البته ما نباید منکر رشادت ارتش عراق شویم. اما چون الحشد‌الشعبی به شیوه خودِ داعش می‌جنگند، لذا ضربات مهلکی به داعش وارد می‌کند.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار