پناهیان در نشست گفتمان فرهنگ انقلاب اسلامی جشنواره مقاومت:

امروز فرصت کار برای صدها «آوینی» وجود دارد/ باید برای خلق اثر انقلابی خون جگر خورد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز فرصت کار برای صدها «آوینی» وجود دارد، این آوینی‌ها کجا هستند؟
کد خبر: ۱۰۵۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳ - 26September 2016

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حجت الاسلام و المسلمین «علیرضا پناهیان» استاد حوزه و دانشگاه در نخستین نشست آموزشی گفتمان فرهنگ انقلاب اسلامی که بعد ازظهر امروز در پردیس سینما ملت برگزارشد با اشاره به اینکه سیاست‌مداران بر فرهنگ تاثیر نمی‌گذارند، گفت: عین همین بحث‌ها را در دولت‌های مختلف بیان کرده‌ام و رویکرد این حرف‌ها سیاستمداران نیست.

وی افزود: سخنان من درباره فرهنگ را در برابر بیانات مقام معظم رهبری که برای صیانت از فرهنگ بیان می‌فرمایند، قرار ندهید. ما بیشتر انتقاد از وظیفه تولید اثر هنری داریم.

پناهیان با بیان اینکه بسیاری از جوانان وقتی به من مراجعه می‌کنند ،درد و دلهایشان را مطرح می‌کنند، اظهار داشت: توصیه من این است که جوانان هر کاری که در توان دارند را انجام دهند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: گاهی اوقات وقتی می‌فهمم فیلمی پر از نقض و ایراد است، اثر را نمی‌بینیم چون انتقاد از یک اثر فرهنگی هیچ انسانی را در دنیا درست نمی‌کند. ما باید خلاهای عرصه فرهنگ و رسانه را جبران کنیم.

وی افزود: بنده صد درصد رویکرد انتقادی به عنوان اولویت را یک امر حاشیه‌ای برای جوانان انقلابی می‌دانم. چرا باید وقتمان را صرف انتقاد کنیم در صورتی که مردم تفاوت رویکردهای هنری را درک می‌کنند. ما اگر فرصتی داریم باید آن را صرف تولید آثار خوب کنیم. رویکرد ایده پردازی خلاقانه و تهییج کننده نیروها و هدایتگری برای رسیدن به مقصد مهم است.

پناهیان تصریح کرد: برخورداری نیروهای انقلاب از امنیت یکی از بهترین فرصت‌هایی است که می‌تواند زمینه تولید کار انقلابی را فراهم کند. باید از تفکر حمایت از کارهای هنری انقلابی گذر کنیم. اگر وزارت ارشاد از یک کار انقلابی حمایت نکرد و این فیلم در جهان دیده شود موقع دریافت تشویق‌ها همه حضور پیدا خواهند کرد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: من معتقد نیستم یک کار فاخر هنری انقلابی نیازمند حمایت است. در عرصه هنر «مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار آن را بگوید» کار خوب آن است که درخواست و فروش دارد؛ کاری که فروش نداشته باشد ارزش هنری هم ندارد. اگر هنرمندان انقلابی هنر داشته باشند از در جمهوری اسلامی کسی مانع در تولید اثر آن‌ها نمی‌شود. در تولید یک اثر هنری انقلابی نیاز است انسان خون جگر بخورد و این یک فرصت است که موجب پدیدار شدن یاران خالص‌تری در این عرصه می‌شود.

وی گفت: فرصت‌های منطقه‌ای ایجاد شده که بطلان باطل و ریش‌ه های فراوان حق را نشان می‌دهد، فرصت دیگر جریان هنری انقلاب است. امروز ما با ده‌ها ملت برای تفسیر فرهنگ بسیج و مقاومت روبرو هستیم. امروز فرصت کار برای صدها آوینی وجود دارد، این آوینی‌ها کجا هستند؟

پناهیان خاطرنشان کرد: فرصت بزرگ همایش جهانی که تجمع 20 میلیون هزار نفری در اربعین  است، هیچ مانعی برای کار فرهنگی در آن وجود ندارد. مسئولین هنری ما در وزارت ارشاد و نهادهای ضد انقلابی هیچ مانعی در برابر همایش اربعین نمی‌توانند ایجاد کنند پس وظیفه برای تولید آثار هنری زیادتر است.

این خطیب توانا بیان کرد: حرف حق همیشه تازه است. حرف ضد انقلابی کدام مفهومش تازه است؟ تمام مفاهیم آن تکراری است که در تاریخ لیبرالیسم غرب وجود داشته است. امروز فیلم ضد انقلابی ساختن، فقط یک کار کپی برداری است و نیاز به هیچ خلاقیتی ندارد. هیچ انسان منصفی هم به ضد فرهنگ‌ها مدال نخواهد داد. باید در جلسات ذیل انقلاب اسلامی بیشتر از فرصت‌ها و امکانات صحبت شود.

وی اذعان داشت: امکانات و سوژه‌ها امروز بیشتر از نیاز و توان ماست. ما میلیاردها مخاطب مجانی در جهان داریم که بتوانیم با آن‌ها صحبت کنیم. اگر سخن گفتن بلد نیستیم نباید بر صورت دیگران چنگ بزنیم. به نفع بی حجابی و برهنگی فیلم ساختن کار خلاقانه و نویی نیست، بلکه به نفع زیبایی حجاب فیلم ساختن کار خلاقانه است که کسی درباره آن کار نمی‌کند. کار در جمهوری اسلامی جرم نیست.

پناهیان بیان داشت: شهود شهید آوینی از زیبایی‌های دفاع مقدس موجب کار خلاقانه، تازه و زیبا شد. وقتی که شهید آوینی تحت تاثیر جبهه قرار گرفت آثار ویژه‌ای تولید کرد.

انتهای پیام /121

نظر شما
پربیننده ها