حجت الاسلام زرگر در نشست خبری:

قانون «امر به معروف و نهی از منکر» ظرفیت جدیدی برای کشور است/ آموزش ضابطین بسیج توسط قوه قضائیه

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: قانونی شدن «امر به معروف و نهی از منکر» ظرفیت‌های جدیدی را برای کشور و مردم فراهم کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸ - 01October 2016
قانون «امر به معروف و نهی از منکر» دیر به تصویب رسید/ این قانون ظرفیت جدیدی برای کشور است
به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، نشست خبری دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به مناسبت تبیین ویژه برنامه‌های هفته احیاء صبح امروز(شنبه) برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام «سید احمد زرگر» دبیر ستاد با اذعان بر دیر تصویب شدن قانون امر به معروف و نهی از منکر گفت: تصویب این قانون در مجلس صورت گرفته و رسمیت یافتن این قانون ظرفیت‌های جدیدی را برای کشور و مردم فراهم کرده است.

وی افزود: در طول مدت فعالیت‌های ستاد خلأهای مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر بررسی شده است و قانون‌هایی برای رفع آن تصویب شده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تاکید بر اینکه در قانون شرایطی پیش بینی شده ولی حدود نه؛ بیان کرد: در چهار دوره گذشته دولت بحث قانون امر به معروف مطرح بود و جلسات متعددی برای تدوین و کارشناسی قانون صورت گرفت ولی متاسفانه تا هیئت دولت می‌رفت و می‌ماند. دولت هشتم نیز از تصویب آن سر باز زد و در نهایت در اواخر دولت دهم به مجلس رفت و خوشبختانه تصویب شد.

حجت الاسلام زرگر اظهار داشت: قانون بر حقوق شهروندی تاکید بسیاری دارد و هم برای آمر به معروف و هم شهروند حد و حدود مشخص شده است. برای امر به معروف و نهی از منکر تذکر لسانی کافی است.  ولی آنچه که در اسلام بر آن تاکید شده است نظارت همگانی است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تشریح برنامه‌های این هفته اظهار داشت: برای این هفته شعار «همه مسئولیم» انتخاب شده است. همچنین مسابقه‌ای برای سنجش سطح اطلاع مردم از قانون امر به معروف و نهی از منکر طراحی شده است و از طریق چهار روزنامه رسمی کشور به اطلاع می‌رسد. فردا زنگ امر به معروف و نهی از منکر در مدارس با حضور وزیر آموزش و پرورش نواخته می‌شود و در نماز جمعه این هفته تهران گزارش ستادهای استانی به عرض مردم شریف خواهد رسید. تجلیل از قضات و دیگر ضابطین دخیل در این امر و تولید نماهنگی با عنوان تلنگر از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی افزود: همچنین مشخص شده است که در یکی از روزهای هفته از فعالین در امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه‌های قضایی و نیروهای مسلح تقدیر شود. در صدا و سیما نیز برنامه‌هایی برای ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر پیش بینی شده است.

حجت الاسلام زرگر با تاکید بر نقش اساسی ارگان‌ها و رسانه‌ها برای عمومی کردن یک فرهنگ اظهار داشت: رسانه‌ها و خبرنگاران بازوی ارگان‌ها برای عمومی ساختن یک فرهنگ هستند و پس از آن، خود مردم هستند که به اجرای آن می‌پردازند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر کمپین‌ها برای ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، گفت: راه افتادن کمپین‌ها برای ترویج این فرهنگ باید از جانب خود مردم ایجاد شود. ولی در به کارگیری نیروهای مردمی برای این امور آموزش، گزینش، سازماندهی و سپس به کارگیری چهار شرط اصلی برای این مهم است.

حجت الاسلام زرگر با اشاره به چهار شرط ذکر شده برای سازماندهی گروه‌های مردمی، افزود: از این گروه‌ها برای تذکر لسانی و یا کتبی استفاده می‌شود و همچنین برای برگزاری مانورها و تشکیل هسته‌های تخصصی از این نیروها استفاده می‌شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: تاکنون 4790 شورای امر به معروف تشکیل شده است که در این شوراها 34 هزار و 440 طلایه دار و 21 هزار و 434 یادآور مشغول به فعالیت هستند.

حجت الاسلام زرگر در پاسخ به سوال دفاع پرس مبنی بر نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این فریضه مهم، گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر متشکل از 10 عضو است که یکی از اعضای اصلی آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اعضای ستاد نقش محوری در ساماندهی و سیاستگذاری دارند و ستاد با برنامه ریزی سیاست‌های کلان را به تصویب می‌رساند.

وی در پایان به وظایف ضابطین امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: این وظیفه پیش بینی شده در قانون به عهده بسیج گذاشته شده و آن‌ها با آموزش‌هایی که می‌بینند نقش ضابط را ایفا می‌کنند. در قانون قبلی بحث آموزش ضابطین توسط خود بسیج صورت می‌گرفت ولی در قانون جدید آموزش توسط قوه قضائیه و دادستانی صورت می‌گیرد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر محور هماهنگی ضابطین بسیج با دستگاه قضایی است.

انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار