رویوران در گفت‌وگو با دفاع پرس:

2 مشکل عمده در عملیات آزادسازی موصل

کد خبر: ۱۰۷۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷ - 05October 2016
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه دخالت آمریکا و ترکیه در امور داخلی عراق دو مشکل عمده این کشور در پاکسازی موصل به شما می‌رود، گفت: عراق در آستانه پاکسازی کامل است؛ اما باید بگوییم که قطعا تکفیری‌ها به‌طور کامل از بین نمی‌روند و تبدیل به یک پدیده امنیتی در این کشور خواهند شد.

گروه بین‌الملل دفاع پرس: گروه تروریستی داعش در سال 2014 نزدیک به یک سوم از اراضی عراق را به تصرف خود در آورد؛ اما نیروهای عراقی اعم از ارتش و بسیج مردمی به زودی توانستند، بخش اعظمی از مناطقی را که این گروه تروریستی تصرف کرده‌ بود به آغوش عراق بازگردانند.
 
در این میان استان نینوا که موصل مرکز آن و پایتخت خود خوانده داعشی‌ها محسوب می‌شود، تنها استانی است که در تصرف تروریست‌های داعش قرار دارد؛ اخیرا تحرکاتی از سوی نیروهای عراقی مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد، ارتش به کمک‌ سایر نیروهای عراقی در صدد آزادسازی این استان از دست تکفیری‌هاست.
 
از سوی دیگر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در اظهاراتی اعلام کرد که به اطلاعاتی دست پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد، احتمالا شروع عملیات ارتش عراق برای آزادسازی موصل از دست داعش 19 اکتبر(28 مهرماه) باشد.
 
در همین خصوص حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، اظهار داشت: حیدر العبادی نخست وزیر عراق پیش‌تر اعلام کرده‌ بود که موصل را قبل از پایان سال میلادی از دست داعش آزاد خواهند کرد. به‌نظر می‌رسد، عملیات آزادسازی موصل باید به سرعت آغاز شود. هرچند به‌نوعی می‌توان گفت که این عملیات در اطراف موصل شروع شده‌است؛ اما دو مشکل عمده در این عملیات وجود دارد؛ مشکل اول، دخالت آمریکایی‌ها در امور داخلی عراق است‌. چراکه آنها می‌خواهند پیروزی در موصل را به اسم خود تمام کنند، حال آنکه طرفی می‌تواند، پیروزی را در موصل از آن خود کند که در زمین نیرو داشته باشد. این در حالی است که آمریکا فقط از طریق جنگنده‌های خود تحت عنوان ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، تکفیری‌ها را هدف قرار می‌دهد.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با بیان اینکه مشکل دوم عملیات موصل حضور غیر قانونی ترکیه در عراق است، تصریح کرد: وقتی اردوغان زمان حمله به موصل را تعیین می‌کند، نشان دهنده دخالت تمام‌عیار وی در امور داخلی عراق است.
 
وی گفت: بحث آزادسازی موصل قطعی است؛ اما ناهماهنگی‌هایی در آن وجود دارد. ترکیه از طریق نیروهای زیادی تحت عنوان «الحشد الوطنی» و نیروهای طرفدار خود مثل «اثیل النجیفی» که استاندار قبلی موصل بود، سعی می‌کند، در موصل جایگاهی پیدا کند. اما موصل باید به آغوش عراق برگردد.

رویوران در خصوص هدف ترکیه از حضور نظامی در عراق و سوریه خاطرنشان کرد: ترکیه بعد از جنگ جهانی اول نسبت به دو شهر موصل در عراق و حلب در سوریه چشم طمع داشت؛ لذا بسیاری از عملکردهای فعلی آن در این دو کشور نشأت گرفته از این عقده تاریخی است.
 
وی در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر «هیلاری کلینتون» که گفته است، «ما باید کمک کنیم، موصل آزاد شود تا نیروهای تکفیری در سوریه محصور شوند» گفت: این جمله خیلی جمله پر رمز و رازی است و نشان می‌دهد که آمریکا به‌دنبال این است که از تکفیری‌ها به‌عنوان ابزار در جهت تداوم بحران سوریه استفاده کند. آمریکا نمی‌خواهد، بحران سوریه به پایان برسد و سعی می‌کند از هر ابزاری استفاده کند تا بحران سوریه حل و فصل نشود و ادامه پیدا کند. به همین دلیل بحث منطقه حائل مرزی مطرح شده تا مانع از عبور تکفیری‌ها به سمت سوریه شود، چراکه آمریکایی‌ها می‌خواهند، تکفیری‌ها در چارچوب نقشه آنها حرکت کنند.
 
کارشناس مسائل  منطقه در پایان در پاسخ به اینکه آینده بحران عراق را چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: عراق در آستانه پاکسازی کامل از لوث تکفیری‌هاست، این مسئله کاملا روشن و تعریف شده است و هیچ شبهه‌ای در آن وجود ندارد؛ اما اینکه دولت عراق بعد از پاکسازی از لوث تکفیری‌ها چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟ باید بگویم که قطعا این پدیده از بین نمی‌رود و به یک پدیده امنیتی تبدیل خواهد شد. برخی از عوامل بازمانده از این گروه تروریستی در مناطق مختلف عراق دست به عملیات‌های انتحاری خواهند زد که برای از بین بردن آنها نیاز به کمک مردم و سازمان‌‌های امنیتی عراق است.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار