جایگاه انقلاب اسلامی ایران در تقویت و گسترش بیداری اسلامی

تجلی انقلاب اسلامی در بیداری ملت ها

انقلاب اسلامی با تشویق مسلمانان به بازگشت به دین و نشان دادن توان اسلام در نظام سازی و ساماندهی تحولات اجتماعی، توانسته در فرایند بیداری اسلامی با تقویت روحیه کرامت، عزت، مسولیت پذیری، استقلال طلبی و آزادی خواهی، نوعی هویت سازی مبتنی بر آموزه های اسلامی را در جوامع مسلمان خاورمیانه و شمال آفریقا رقم زند.
کد خبر: ۱۰۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷ - 06February 2014

تجلی انقلاب اسلامی در بیداری ملت ها

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، پدیده ی بیداری اسلامی را باید از بدیهی ترین رویدادهایی دانست که در چند سال اخیر در راستای اهداف جمهوری اسلامی ایران و به طور خاص سیاست صدور انقلاب رخ داده است.

این جنبش ها که به شدت متاثر از انقلاب اسلامی ایران می باشند اکنون بیشتر جهان اسلام و به ویژه کشورهای خاورمیانه را در بر گرفته است. بی تردید معنای این ادعا یکرنگی و یکدستی این جنبش ها نیست، لیکن تمام انقلاب های منطقه از تونس گرفته تا مصر و لیبی همه در ویژگی اسلامی بودن مشترکند. برهمین اساس است که به باور بسیاری از اندیشمندان چه در جهان اسلام و چه ناظرین بیرونی، انقلاب های فعلی منطقه را به رغم اختلاف های درونی شان باید دنباله انقلاب ایران دانست.

جایگاه انقلاب اسلامی ایران در تقویت و گسترش بیداری اسلامی

انقلاب اسلامی به عنوان نقطه آغاز خیزش تفکر بیدارگر اسلامی، توانست از رهگذر شکل دهی به قشر جدیدی به نام نخبگان نرم افزاری به عنوان تولیدگران اندیشه و تفکر اسلامی به احیای ارزش های دینی مبادرت ورزد و با تبیین سازگاری اسلام و دموکراسی، هویت اسلامی را به مسلمانان بازگرداند و عزت و اعتماد به نفس را در میان آنان ایجاد کند.

آرمان های استکبار ستیز، استبداد ستیز، معنویت گرایا و عدالت خواه انقلاب اسلامی ایران، الهام بخش بیداری اسلامی در خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است. پیام جذاب انقلاب اسلامی توانسته راهگشای ملت های مسلمان منطقه درمسیر مبارزاتی خود برای حفظ کرامت و احیای هویت اسلامی باشد و بازسازی تمدن اسلامی را با تکیه بر خودباوری فرهنگی و پرچمداری انقلاب فرهنگی جهان به ارمغان آورد. افزون بر این، انقلاب اسلامی ایران به عنوان سردمدار مبارزه با نظام سلطه، توانست به حرکت آفرینی در منطقه بر اساس آموزه های اسلام ناب محمدی مبادرت ورزد.

انقلاب اسلامی ایران الگوی فکری و عملی بیداری اسلامی

انقلاب اسلامی با تشویق مسلمانان به بازگشت به دین و نشان دادن توان اسلام در نظام سازی و ساماندهی تحولات اجتماعی، توانسته در فرایند بیداری اسلامی با تقویت روحیه کرامت، عزت، مسولیت پذیری، استقلال طلبی و آزادی خواهی، نوعی هویت سازی مبتنی بر آموزه های اسلامی را در جوامع مسلمان خاورمیانه و شمال آفریقا رقم زند.

انقلاب اسلامی ایران الگوی فکری و عملی بیداری اسلامی در عصر حاضر به شمار می آید، چراکه با توجه به بعد جهانشمولی و فرامرزی خود، توانسته الهام بخش مسلمانان در پیوند اسلامیت و جمهوریت و تقویت جریان مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و نظام سلطه باشد. انقلاب اسلامی با بازگرداندن روح جهاد و مبارزه به مسلمانان، به آنان آموخت که در نظام مردم سالاری اسلامی، دین، استقلال، آزادی و عزت مردم در فضای سالم، مشروع و سازنده رقم می خورد. امواج این حرکت ضد استبدادی و ضد استکباری روز به روز در حال تعمیق و گسترش است.

تجلی انقلاب اسلامی در حرکت مردم منطقه

انقلاب اسلامی ایران و سیر تکوینی آن دارای ویژگیها و زیرساخت هایی است که بسیاری آن را برابر با خواست ملت های منطقه میدانند. بسیاری از ناظران سیاسی و اجتماعی بر این عقیدهاند که بر خلاف ادعای غربیها، آنها در سال های حضور در کشورهای عربی نتوانستهاند الگویی مردمی باشند.

در این چارچوب «شیخ نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزبالله لبنان در پاسخ به این ادعای محافل رسانهای و سیاسی که تفاوت در روند تحولات انقلاب اسلامی ایران با قیام ملتهای عربی را مطرح میکنند، میگوید: "مشاهده میکنیم که شعارهای یکسانی در سیر قیامهای مردمی کشورهای عربی و انقلاب اسلامی ایران وجود دارد، البته با توجه به طبیعت و سیستم اداره هر کشور، این شعارها از کشوری به کشوری دیگر دارای جزئیات و تفاصیل مختص به خود است، ولی مسئله مهم این است که انقلابهای کشورهای عربی تحت تأثیر امام خمینی(ره) قرار گرفتهاند."

همچنین «شیخ محمد نمر زغموت» رئیس شورای اسلامی فلسطین در لبنان با تشبیه تحولات اخیر کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا با تحولات ایران در سال ۱۳۵۷ میگوید: "قیامهای عربی نشأت گرفته از انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) در بیش از سه دهه گذشته است."

 رئیس شورای اسلامی فلسطین در لبنان با اشاره به شعارهای اسلامی انقلابیون در میادین، تحولات اخیر کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا را برگرفته از خیزش اسلامی دانست و گفت: "معتقدم که روح و صبغه اسلامی در انقلابهای اخیر به چشم میخورد که برگرفته از الگوی جمهوری اسلامی ایران است."

در این زمینه «شیخ جمال الدین شبیب» از اعضای برجسته شورای علمای لبنان نیز میگوید: "انقلاب اسلامی با وجود تمامی فعالیت های دشمنان، توانست الگوی خوبی در این زمینه ارائه کند. به واقع قیام های فعلی جهان عرب همگی از انقلاب اسلامی ایران سرچشمه گرفته اند. این مسئله شاید در شعارها مطرح نباشد، اما در قدرت تاثیرگذاری بر ملت ها کاملا قابل مشاهده است."

در همین راستا «مصطفی عباس» اندیشمند کویتی در باب جایگاه انقلاب ایران در حرکتهای ملتهای عربی تاکید میکند: "انقلاب اسلامی نقش بارزی در ایجاد اعتماد به نفس در میان جوانان انقلابی نسل جدید بوجود آورد. آنها به برکت انقلاب ایران طاغوت ها را شناختند و به مبارزه با آن پرداختند."

تاثیرات انقلاب اسلامی بر بیداری اسلامی

از نشانههای بارز انقلاب اسلامی ایران وحدت میان شیعه و سنی و اقلیت های دینی است. در قیام های اخیر، ملت ها شامل شیعه و سنی و اقلیت های دینی در کنار یکدیگر قرار گرفته و حتی در کشوری مانند یمن قبایل نگاه قبیلهای را کنار گذاشته و بر اتحاد برای پیروزی انقلاب خود تاکید دارند.

همچنین حرکت مردم برای پایان دادن به نظام های پادشاهی و خودکامه و حرکت در مسیر ایجاد نظام مردم سالار از ویژگیهای انقلاب ایران است که امروز در تحولات منطقه می توان مشاهده کرد.

از دیگر اصول انقلاب اسلامی ایران حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم اشغالگر قدس است. هر چند که غرب در سه دهه گذشته با ادعای روند سازش، تلاش کرده تا این مهم را از میان ملت های منطقه دور سازد، اما قیام های عربی نشان داد که این کشورها نیز با الگوگیری از تعالیم و افشاگریهای ایران، دشمن اصلی خویش یعنی رژیم صهیونیستی را شناخته و خواستار مقابله با آن هستند.

«نوام چامسکی» اندیشمند بزرگ امریکا در باب تحولات منطقه و نگاه ملت ها به ایران و دوری آنان از امریکا تاکید می کند: "برخلاف پروژه ایران هراسی غرب، ملت های عرب نه تنها ایران را دشمن خود نمیدانند بلکه آن را الگویی برای رسیدن به آنچه تاکنون از دست داده بودند میدانند."

سراسیمگی امریکا از تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر ملت ها به جایی رسید که «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه اسبق امریکا اذعان داشت: "شما سران عرب باید با رویکرد سریع به اصلاحات و پاسخگویی به مطالبات مردمی از تکرار انقلاب اسلامی ایران در کشورهایتان جلوگیری کنید."

هیلاری کلینتون همچنین در نشست سالانه «آمریکا - جهان اسلام» که از سوی موسسه بروکینگز واشنگتن برگزار می شد، اظهار داشت: "ایران و انقلاب سال ۱۹۷۹ آن یک روایت هشدار دهنده است، کشورهای عربی نباید راه انقلاب ایران را در پیش بگیرند."

سخن آخر

در کنار شاخصهها و معیارهای درونی که نیاز و زمینه ساز هرگونه قیام و انقلابی است، آنچه در قیامهای کنونی منطقه بدان تاکید میشود الگو پذیری آن از انقلاب اسلامی ایران است به گونهای که برخی ناظران سیاسی، جمهوری اسلامی را محوری میدانند که خلاء رهبری حاکم بر کشورهای عربی را تا حدودی پر کرده و ملت ها برآنند با الگو قرار دادن آن از ظرفیت ها و پیام های آن برای تحقق قیام خویش استفاده نمایند. امری که هراس سران عرب و غرب را به همراه داشته و آنها با ابزارهای مختلف برای مقابله با آن از هیچ اقدامی دریغ نمی کنند.

فهرست منابع؛
اسلامی حامد(1392)، بیداری اسلامی در جهان با ندای انقلاب اسلامی، قابل دسترسی در:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920902001355
امامی، سیدعلی(1392)، جایگا و نقش ایران در بیداری اسلامی، قابل دسترسی در:
http://islamworld2020.persianblog.ir/post/438
غفوری، قاسم(1392)، نقش و جایگاه پیامهای انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی، قابل دسترسی در:
http://www.psyop.ir/?p=17672
ملازاده، رضا(1392)، جایگاه انقلاب اسلامی ایران در گسترش بیداری اسلامی، قابل دسترسی در:
http://www.irdc.ir/fa/content/36193/default.aspx
موسوی، محمدرضا(1392)، نقش جمهوری اسلامی در بیداری اسلامی، قابل دسترسی در:
http://dsrc.ir/View/article.aspx?id=2683
    

نظر شما
پربیننده ها