دفاع پرس بررسی کرد؛

پیامدها و چالش‌های عملیات آزادسازی موصل/ برگ برنده نیروهای عراقی در نبرد با داعش چیست؟

کد خبر: ۱۰۹۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ - 22October 2016
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، عملیات آزادسازی موصل آخرین پایگاه تروریست‌های تکفیری‌ داعش که با عنوان «قادمون یا نینوی» (ای نینوا به سوی تو می‌آییم) نام‌گذاری شده‌است، با سرعت و هماهنگی بیشتری بین نیروهای عراقی به دستور «حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور بامداد دوشنبه رسما کلید خورد.

بر اساس این گزارش، نیروهای عراقی در همان ساعات آغازین عملیات بزرگ آزادسازی موصل به دستاوردهای مهمی دست یافتند؛ که به نظر می‌رسد، در مراحل بعدی عملیات نیز به پیشروی‌های قابل توجهی دست پیدا خواهند کرد.

با پیگیری صحنه درگیری در نبرد موصل از حیث مقدمات و نتایج ابتدایی به دست آمده به این نتیجه می‌رسیم که اگر مقدمه عملیات درست و با دقت صورت گیرد، قطعا نتیجه نیز درست و معقول خواهد بود.
 
پیامدها و چالش‌های عملیات آزادسازی موصل/ برگ برنده نیروهای عراقی در نبرد با داعش چیست؟
 
مقدمات صحیح، عملیات روانی، تریبون‌های سیاسی و اتحاد عموم مردم عراق در مبارزه با تروریسم در عملیات موصل عزم و اراده واقعی آنها را برای قلع‌وقمع کردن تروریست‌های تکفیری داعش در کشورشان به خوبی به تصویر کشیده است.

گروه تروریستی داعش و حامیان آنها بعد از شکست‌های سریالی خود در «جرف الصخر»، «آمرلی»، «سامراء»، «الدجیل»، «بیجی»، «سنجار»، «تکریت»، «الرمادی»، «فلوجه» و سایر مناطق و شهرهای عراق دچار ضعف هویتی و ساختاری شده‌اند.
 
هیچ شکی در آن نیست که علمیات روانی علیه داعش از جانب طرف‌های ذی‌نفع شرایط مناسبی را فراهم خواهد آورد که تا این گروه تروریستی متحمل خسارت‌های فراوانی شود؛ همانطور که با گذشت چهار روز از آغاز عملیات موصل شاهد پیشرفت نیروهای عراقی در این عملیات و خسارت‌های مالی و جانی داعش در حد بالایی هستیم.
   
نکته دیگری که در عملیات موصل بسیار تاثیرگذار است، مقدمات درست این عملیات می‌باشد؛ هماهنگی مناسب بین نیروها و تشکیلات مختلف عراق از جمله ارتش، پلیس فدرال، سازمان مبارزه با تروریسم، نیروی هوایی، حشد الشعبی، نیروهای پیشمرگه کرد، حشد الوطنی-عشائری و حیدر العبادی که خود محور این هماهنگی است از مقدمات صحیح و مناسب عملیات پاکشازی موصل به‌شمار می‌رود.
   
این نوع هماهنگی‌ها در تقسیم‌بندی مأموریت و نقش‌ها به نیروهای عراقی در مبارزه با داعش کمک شایانی خواهد کرد و مانع از بروز اختلاف و ناهماهنگی‌ها در میدان مبارزه علیه تکفیری‌ها خواهد شد.
 
در کنار هماهنگی‌های نظامی در حد اعلی، اجماع، حمایت و تایید سیاسی از عملیات آزادسازی موصل از سوی طیف‌های مختلف سیاسی عراق اعم از شیعه، سنی و کرد نیز وجود دارد؛ که ما این نوع پشتیبانی سیاسی از این عملیات را در اظهارات رهبران سیاسی و نظامی از جمله «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، «سیدعمار حکیم» رئیس اتحاد ملی، «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون و ... مشاهده می‌شود.
 
پیامدها و چالش‌های عملیات آزادسازی موصل/ برگ برنده نیروهای عراقی در نبرد با داعش چیست؟

با توجه به پیشرفت قابل توجه نیروهای عراقی در عملیات موصل به نظر می‌رسد، آنها در این عملیات طی زمان کوتاهی که احتملا بیش از چندین هفته بیشتر طول نکشد، به نتایج خوبی دست پیدا خواهند و اهالی استان نینوا نیز مجبور به کوچ اجباری در حد کسترده نخواهند شد، همانطور که بیم آن می‌رود، احتمالا آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های این استان وارد نخواهد شد. چراکه در نبردهای قبلب علیه داعش مثلا در آزادسازی الرمادی جنگنده‌های ائتلاف به اصطلاح ضد داعش تقریبا 80 درصد زیرساخت‌های الرمادی را تخریب کردند.
 
گفتنی است، گروه تروریستی داعش سحرگاه روز بیستم خرداد (10 ژوئن) سال 1393 به موصل مرکز استان نینوا و دومین شهر بزرگ عراق واقع در 400کیلومتری بغداد پایتخت این کشور حمله کرد و این شهر را به تصرف خود درآورد.
 
موصل بزرگترین شهری است که گروه تروریستی داعش آن را در اشغال خود دارد و این شهر که حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر جمعیت دارد، آخرین پایگاه اصلی این گروه تروریستی در عراق به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها