دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تور پدافندی «مطلع الفجر3» برای به دام انداختن پرنده‌های متخاصم

رادار «مطلع الفجر3» با افزایش 4 درصدی بردش نسبت به نسل قبلی این رادار و ارتقای آن به 500 کیلومتر و قابلیت شناسایی اهداف 2 بُعدی، می‌تواند پرنده‌های متخاصم را در آسمان کشور به دام بیندازد.
کد خبر: ۱۰۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹ - 23October 2016
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، روز گذشته با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رادار «مطلع الفجر3» در شیراز رونمایی شد. نخستین مدل این رادار بومی شش سال پیش در خلیج فارس به کار گرفته شد.
 
تور پدافندی «مطلع الفجر3» برای به دام انداختن پرنده‌های متخاصم 
 
«مطلع الفجر» نخستین رادار سه بعدی ایرانی در باند VHF است.
 
2 سال بعد و در سال 91 نیز مدل بهینه شده این رادار که قابلیت‌های آن افزایش و بهبود یافته بود، با عنوان «مطلع الفجر2» وارد مدار تولید شد. این رادار به صورت همزمان می‌تواند 120 هدف هوایی مختلف را کشف و رهگیری کند. مزیت مهم این رادار نیز این بود که در مدت زمان کم می‌تواند مهیا شود.
 
رادار مطلع الفجر2 یک رادار متحرک، برد بلند مراقبت هوایی و هشدار زودهنگام است و به عنوان بخشی از سامانه پدافندی و یا جزئی از شبکه یکپارچه پدافند هوایی است.
 
 تور پدافندی «مطلع الفجر3» برای به دام انداختن پرنده‌های متخاصم
رادار «مطلع الفجر2» در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از دستاوردهای دفاعی
 
در مطلع الفجر2 نیز مانند نسل قبلی تمامی اجزای سامانه بر روی یک تریلر نصب شده است. تغذيه رادار مي‌تواند توسط 2 ديزل ژنراتور نصب شده بر آن يا توسط برق شهر انجام شود. مدت زمان لازم براي آماده به كار كردن رادار توسط سه خدمه آن، كمتر از 2 ساعت است. با توجه به تحرک بالای این رادار و مدت زمان مناسب راه اندازی با توجه به رده عملیاتی آن که رادارهایی بزرگ و دوربرد است قابلیت تغییر موضع تاکتیکی این رادار نیز قابل توجه بوده و برای ایجاد پوشش بهتر در نقاط مورد نظر می‌تواند جابجا شود.
 
این رادار قابلیت اندازه گیری زاویه، جهت، سرعت و ارتفاع اهداف پروازی را دارد.
 
** افزایش 4 درصدی بُرد شناسایی و قابلیت کشف اهداف 2 بعدی در «مطلع الفجر3»
 
روز گذشته نسل سوم این رادار نیز افتتاح شد. به گفته‌ی وزیر دفاع این رادار قابلیت کشف و شناسایی اهداف 2 بعدی را دارد و بردش 500 کیلومتر است. 
 
رادار مطلع الفجر تا پیش از این قابلیت کشف اهداف 2 بعدی را نداشت.
 
باتوجه به تصاویری که از این رادار منتشر شده است، تفاوت ظاهری چندانی میان رادار «مطلع الفجر2» و «مطلع الفجر3» وجود ندارد بلکه چند آنتن به این رادار اضافه شده است. البته نسل دوم و سوم رادار مطلع الفجر از آنتن‌های بسیار بیشتری نسبت به نسل اول آن برخوردار هستند. نسل اول 12 آنتن، نسل دوم 32 آنتن و نسل سوم 40 آنتن دارد. ارتفاع تقریبی این رادار بین 15 تا 20 متر است. این مقدار ارتفاع موجب می‌شود که برخی اهداف در ارتفاع پست را نیز شناسایی کند و نقاط کور کمتری داشته باشد. نقاط کور نیز آن نقاطی هستند که در پس انحنای زمین قرار می‌گیرند و هر چه از رادار دورتر شویم، این نقاط کور بیشتر وسعت می‌یابند. این رادارها که ارتفاع پایینی دارند، قابلیت شناسایی اهداف سطحی در دورست را ندارند. همچنین این آنتن‌ها می‌توانند بر روی خودرو تا شوند.
 
تور پدافندی «مطلع الفجر3» برای به دام انداختن پرنده‌های متخاصم 
رادار «مطلع الفجر1»
 
تور پدافندی «مطلع الفجر3» برای به دام انداختن پرنده‌های متخاصم 
نخستین رادار از راست: «مطلع الفجر3» و نخستین رادار از چپ: «معراج 4»
 
در نسل سوم این رادار، برد شناسایی آن 20 کیلومتر افزایش یافته است چرا که مطلع الفجر 2، 480 کلومتر برد شناسایی داشت و به گفته وزیر دفاع مطلع الفجر3، 500 کیلومتر برد شناسایی دارد. مطلع الفجر یک نیز 300 کیلومتر برد داشت. افزایش برد موجب می‌شود که مساحت بیشتری از کشور را تحت پوشش قرار دهد. از آنجایی که این رادار در شیراز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، از شیراز می‌تواند جزایر ایرانی را تحت پوشش قرار دهد و هدف‌ها را همچون ریزپرنده‌ها با دقت شناسایی و رهگیری کند.
 
همچنین این رادار پیشرفته در تمامی شرایط آب و هوایی قابل استفاده است.
 
 انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار