مردی که پشت رژی‍ِم صهیونیستی را به لرزه درآورد

عماد مغنیه یکی از رهبران نظامی حزب‌الله لبنان در جنگ اسرائیل و لبنان در تابستان ۲۰۰۶ بود.
کد خبر: ۱۱۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸ - 12February 2014

مردی که پشت رژی‍ِم صهیونیستی را به لرزه درآورد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، امروز 23 بهمن برابر با 12 فوریه مصادف با ششمین سالگرد شهادت «عماد مغنیه»، فرمانده ارشد حزبالله لبنان است. 6 سال پیش در چنین روزی انفجاری خیابان «الحدیقه» محله «کفرسوسه» دمشق را لرزاند. تنها ساعتی پس از آن مشخص شد که فرمانده ارشد حزب الله لبنان و هدف شماره یک صهیونیستها توسط عوامل نفوذی و طی یک بمب گذاری به شهادت رسیده است.

همزمان با فرا رسیدن سالروز ترور شهید «عماد مغنیه» فرمانده نظامی جنبش حزب الله لبنان در خاک سوریه، رژیم صهیونیستی حفاظت از مقامات این رژیم را تشدید کرده است.

نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی سطح آمادگیهای امنیتی خود را به منظور مقابله با هر گونه واکنش حزب الله به ترور «عماد مغنیه» در سالروز ترور وی که مصادف با چهارشنبه (12 فوریه) است، افزایش داده است.
 

زندگینامه

"عماد مغنیه" معروف به حاج رضوان از فرماندهان نظامی حزبالله لبنان بود که در ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ (۱۲ فوریه ۲۰۰۸) در انفجاری در دمشق ترور شد. او در فهرست تروریستهای تحت تعقیب اتحادیه اروپا و فهرست تروریستهای کشور ایالات متحده آمریکا قرار داشت و پلیس فدرال آمریکا پس از کشف اثر انگشت او در هواپیمای ربوده شده سال ۱۹۸۵ وی را در لیست افراد مورد تعقیب٬ در رده بالاتر قرار داده و برای کشتن وی ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرد. مغنیه در ۲۰ سال گذشته از هدفهای اصلی سرویسهای امنیتی آمریکا بودهاست و سیا ۲۵ میلیون دلار پاداش برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری مغنیه شود، در نظر گرفته بود.

او یکی از رهبران نظامی حزبالله لبنان در جنگ اسرائیل و لبنان در تابستان ۲۰۰۶ بود.

عماد مغنیه در ۱۳۴۱ شمسی ۷ دسامبر ۱۹۶۲ میلادی در روستای طیر دبا در شهر صور در جنوب لبنان به دنیا آمد. پدرش شیخ جواد مغنیه از علمای برجسته شیعه لبنان بود. «جهاد» و «فؤاد» دو برادر وی بعدها در درگیریهای لبنان و اسراییل کشته شدند. خانوادهاش پس از مدتی از صور به ضاحیه جنوبی بیروت مهاجرت کردند و در آنجا عماد تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را گذراند و پس از آن وارد دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) شد .او در آغاز دهه ۸۰ میلادی به «نیروی ۱۷» شاخه نظامی جنبش آزادی بخش فلسطین پیوست که نیرویی ویژه بود و برای حفاظت از فعالانی مانند ابوعمار، ابو جهاد و ابود ایاد تشکیل شدهبود. او در پی اشغال لبنان در سال ۱۹۸۲ از سوی اسرائیل، همراه فعالان جنبش آزادیبخش فلسطین از لبنان خارج شد.

پس از محاصره ۳ ماهه بیروت، مبارزان فلسطینی از لبنان خارج شدند، ولی عماد مغنیه به مقاومت اسلامی (جنبش امل) پیوست. این جنبش توسط امام موسی صدر و مصطفی چمران پایه گذاری شدهبود. یکی از برادران وی به نام جهاد در سال ۱۳۶۳ طی عملیاتی علیه اشغالگران کشته شد. فواد برادر دیگرش نیز قربانی توطپه سازمان جاسوسی اسراییل شد و کشته شد .او در زندگی، سخت از مصطفی چمران تاثیر پذیرفته بود و خود را شاگرد وی میدانست.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار