سردار هادیانفر:

بیش از 49 درصد جرائم سایبری کشور مربوط به برداشت غیرمجاز است/ پلیس فتا چتر امنیتی در فضای مجازی کشور

رییس پلیس سایبری کشور گفت: در سال جاری برداشت غیرمجاز، 49.5 درصد از جرائم سایبری در کشور را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۲۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰ - 23February 2014

بیش از 49 درصد جرائم سایبری کشور مربوط به برداشت غیرمجاز است/ پلیس فتا چتر امنیتی در فضای مجازی کشور

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار هادیانفر در گفتو گویی اظهارداشت: سوء استفاده مجرمان و باندهای جرائم سازمان یافته موجب شده تا آنها همواره جلوتر از پلیس حرکت کنند به گونه ای که این پدیده امروز به یک معضل بسیار بزرگ برای کشورها تبدیل شده است. 

وی اقدامات پیشگیرانه را یکی از اقدامات دولت ها برای مقابله با مجرمان عنوان و بیان کرد: تلاش های پیشگیرانه، اولویت نخست مقابله با جرائم فضای مجازی محسوب می شود که تحقق این امر بدون مشارکت آحاد جامعه و نیز همکاری پلیس سایر کشورها امری غیرممکن است. 

پیشگیری اجتماعی و وضعی؛ یکی از علل کاهش روند رشد جرائم درفضای سایبری 

هادیانفر پیشگیری از جرم در فضای مجازی را یکی از اهداف پلیس فتا دانست و گفت: این پلیس تلاش کرده با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در دو حوزه اجتماعی و وضعی موجب کاهش روند رشد جرائم در فضای سایبری کشور شود. 

وی اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی با هدف ایجاد ایمنی برای کاربران فضای مجازی را از اقدامات مهم در حوزه پیشگیری اجتماعی برشمرد و گفت: مجرمان با جامعه کوچکتری از افراد غیر مطلع و آسیب پذیر تحت عنوان هدف مواجه هستند. 

این مقام انتظامی ادامه داد: افزایش سطح دانش تخصصی و امنیتی و نیز اطلاع کاربران از شیوه های مقابله با شگردهای مجرمانه موجب می شود تعداد افرادی که به صورت بالقوه در معرض این آسیب قرار دارند، کاهش یابد؛ از سوی دیگر احتمال موفقیت مجرمان نیز در ارتکاب جرم به همین نسبت کاهش می یابد. 

رییس پلیس فتا ناجا تصریح کرد: با افزایش تعداد افراد آگاه، شناسایی مجرمان به سرعت انجام خواهد شد. 

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: در پیشگیری وضعی، تمرکز پلیس فتا بر تغییر شرایط محیط های ارتکاب جرم است؛ در این بخش، همکاری سایر سازمان های ذی ربط ، تقویت سامانه های سازمانی و تغییر در فرایندهای فنی و عملیاتی در کاهش آسیب و نفوذ مجرمان به سیستم ها، نقش بسزایی دارد. 

هادیانفر ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد در سیستم های رایانه ای و پردازشی سازمان های بزرگ مانند بانک ها از اطلاعات مهمی برخوردارند، حفظ و تقویت امنیت آنها با استفاده از روش های پیشگیری وضعی از اهمیت بسیار زیادی دارد. 

وی افزود: در سال 2012، براساس گزارش های جهانی بیش از 5/2 تریلیون دلار در حوزه فناوری اطلاعات هزینه شده که بیش از 5/1دلار آن، تنها در جهت تأمین امنیت فضای سایبر بوده است، مجرمان از این طریق توانستند 488 میلیون دلار درآمد از محل جرائم سایبری در دنیا کسب کنند.

رییس پلیس فتا ناجا گفت: استفاده از رویکرد مشارکتی و چند نهادی در زمینه پیشگیری اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است به گونه ای که غفلت در این حوزه، هزینه های زیادی را در آینده به جامعه تحمیل خواهد کرد. 

این مقام مسئول ادامه داد: هزینه کردن و تخصیص منابع در حوزه پیشگیری موجب شده تا هزینه های ناشی از وقوع جرائم کاهش یافته و جبران شود. پیشگیری اجتماعی به علت دامنه تاثیرگذاری و دخیل بودن تک تک افراد جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است به گونه ای که می تواند موجب تقویت رویکردهای جامعه محوری در پلیس شود. 

هادیانفر بر نهادینه کردن این نوع پیشگیری در نهاد خانواده به خصوص آموزش آن از دوران کودکی تاکید کرد و افزود: آموزش اقدامات پیشگیرانه باید از دوران کودکی آغاز شده و مستمر باشد. 

رییس پلیس فتا ناجا تصریح کرد: فعال تر شدن سازمان های اجتماعی و فرهنگی در کشور، زمینه را برای توسعه کمی و کیفی خدمات پیشگیری از جرائم سایبری با رویکردهای اجتماعی افزایش داده که در این زمینه نباید از نقش مردم و سازمان های غیر دولتی غافل شد. 

وی خاطرنشان کرد: مشارکت دادن مردم در حوزه مسائل اجتماعی می تواند زمینه ساز موفقیت کشورها در پیشگیری از جرائم باشد. 

هادیانفر با بیان اینکه مجرمان تلاش می کنند جلوتر از پلیس باشند،گفت: پلیس فتا با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، در روش های مقابله با جرم و مجهز بودن به علم روز عرصه را بر فعالیت مجرمان در فضای مجازی تنگ کرده است و از سوی دیگر با شناسایی خلاء های موجود از وقوع جرائم پیشگیری کرده و راه های نفوذ آنان را مسدود می کند . 

بیش از 49 درصد جرائم سایبری کشور مربوط به برداشت غیرمجاز است 

این مقام ارشد انتظامی اعلام کرد: در سال جاری برداشت غیرمجاز، 49.5 درصد از جرائم سایبری در کشور را به خود اختصاص داده است. 

وی افزود: سرقت اطلاعات کارت های بانکی از جمله شماره کارت، رمز دوم، کد cvv2از طریق صفحات جعلی(فیشینگ)، "اسکمیر" (کپی کردن غیرقانونی داده های کارت بانکی)، سوء استفاده از اعتماد افراد و دریافت کارت و رمز آن، روش های پیچیده مجرمان در فریب افراد و تکنیک های مهندسی اجتماعی از جمله شگردهای مجرمان است که به برداشت غیرمجاز منجر می شود. 

رییس پلیس فتا ناجا گفت: سهل انگاری، بی توجهی به حفاظت از اطلاعات شخصی و اعتماد بی جا، از علل موفقیت مجرمان محسوب می شود. 

وی به عدم آگاهی و رعایت نکات امنیتی شهروندان هنگام استفاده از کارت های بانکی، اینترنت بانک، فناوری های جدید بانکداری و تجارت الکترونیک اشاره کرد و افزود: بیش از 75 درصد برداشت های غیرمجاز به علت خطای انسانی و ناآشنایی کاربران به ابزارهای جدید رخ می دهد.

 راه اندازی پلیس افتخاری در پلیس سایبری کشور

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: همراهی و همکاری مردم درقالب پلیس افتخاری با پلیس فتا یکی ازعوامل موثر درکاهش جرائم سایبری و برقراری امنیت در فضای مجازی محسوب می شود. 

رییس پلیس فتا ناجا تصریح کرد: همکاری، تعامل و ارتباط دو سویه این پلیس با شهروندان در کاهش چشمگیر جرائم سایبری نقش بسزایی دارد؛ ارتقاء سطح مشارکت اجتماعی پلیس با جامعه در پیشگیری از بروز جرائم یکی از شاخصه های اصلی جوامع پیشرفته محسوب می شود. 

پلیس فتا چتر امنیتی در فضای مجازی کشور

هادیانفر در پایان خاطرنشان کرد: پلیس فتا همچون چتر امنیتی در فضای مجازی گسترده شده است و بدیهی است تحقق این امر بدون حضور و مشارکت مردم و کاربران عزیز غیر ممکن است؛ نقش کاربران و جامعه در تأمین امنیت در فضای مجازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار