ابراهیم حاتمی کیا در دانشگاه شهید بهشتی

آرمانگرای مذهبی هستم و با جماعت لائیک هیچ ارتباطی ندارم

کارگردان فیلم «چ» گفت: چمران را هم دکتر‌ها دوست داشتند و هم داش مشتی‌های جنوب شهری. شخصیت او یک شخصیت ملی است.
کد خبر: ۱۲۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸ - 24February 2014

آرمانگرای مذهبی هستم و با جماعت لائیک هیچ ارتباطی ندارم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، ابراهیم حاتمیکیا با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با اعتراف به اینکه این روزها به واسطه فیلم «چ» بیش از گذشته رسانهای شده است در مورد فیلم «عصبانی نیستم» و فیلم «چ» نکات مهمی را بیان کرد.

براساس این گزارش، حاتمیکیا در ابتدای صحبتهایش خطاب به دانشجویان گفت: واقعیت این است که من جزء آرمانگراهای مذهبی هستم و با جماعتی که به نوعی لائیک باشند هیچ ارتباطی ندارم. ولی با آنهایی که مصطلح هستند خود را در قالب احزاب چپ و راست معرفی کردند ارتباط دارم و با آنها دوستی هم میکنم و از همه آنها همفکری میگیرم ولی هیچگاه نه رنگ چپ به خود میگیرم و نه رنگ راست.

وی به فیلم «عصبانی نیستم» اشاره کرد و گفت: روزی که من فیلم رضا درمیشیان را دیدم؛ به نظرم فیلم قشنگی آمد. حرفی که در فیلم زده میشود حرف درستی است ولیای کاش این فیلم خود را به سیاست وصل نمیکرد. حرف فیلم بسیار وسیعتر از این بود که در حد و اندازههای سیاست زده شود.

ابراهیم حاتمیکیا درادامه بحث در مورد فیلم «عصبانی نیستم» گفت: جریانهای سیاسی باید کار خودشان را بکنند و ما هم کار خودمان را انجام دهیم. اگر در حوزه سیاست هم کاری انجام میدهیم باید فاصله خودمان را با آن جریانهای سیاسی حفظ کنیم. اگر رنگ و لعابهای سیاسی فیلم «عصبانی نیستم» آن را به بیانیه شبیه نمیکرد فیلم ماناتر و ماندنیتر میشد.

حاتمیکیا درمورد فیلم «چ» گفت: در فیلم «چ» دلمشغولیهایی که شهید چمران از آمریکا و قبل از آن در ایران داشته و همین طور نگاههایی که وی به مهندس بازرگان داشته آمده است.

وی با غیرسیاسی خواندن فیلم «چ» توضیح داد: روح چمران آنقدر بزرگ است که باید به این شخصیت بزرگ فارغ از مسائل سیاسی پرداخته شود که همین هم شد. چمران با نگاه بسیاروسیعی که داشت طیفهای مختلفی را در اطراف خود جمع کرده بود، هم دکترها جذب او شده بودند هم داش مشتیهای جنوب شهری.

این کارگردان سینما تاکید کرد: این نگاه باز شهید چمران بود که او را در جنگ، مستقل و خاص کرده بود.ای کاش این قبیل نمونهها که در جامعه بسیار کم هستند، در چرخ دندههای سیاست گم نشوند. زیرا جامعه به اینها نیاز دارد و ما هم احتیاج داریم از اینها حرف بزنیم.

حاتمیکیا افزود: از ما به غیر از فیلم ساختن چه انتظار دیگری دارید؛ انتظار دخالت در امور سیاسی یا موضع گیری علیه این سیاست مدار یا آن یکی را؟ این مسائل ربطی به فیلم ساز ندارد، میگویند که چرا ۸سال سکوت کردم؟ سکوت کردم چون داشتم فیلم خودم را میساختم. اصلا اعتبار ما به فیلم ساختن است، لطفا ما را با همین ظرفیت بپذیرید و ما را گزینش نکنید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار