در گفت‌وگوی امیر ارجمندی با دفاع مقدس مطرح شد

خنثی سازی ۵ میلیون مین و ۶ میلیون گلوله عمل نکرده

فرمانده قرارگاه پاک‌سازی نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه داوطلب شدن جوانان برای پاک‌سازی میادین مین از برکت سال‌های دفاع مقدس است، گفت: جوانان ما به خوبی ارزش شهادت را فهمیده‌اند و در راه شهدا گام بر می‌دارند.
کد خبر: ۱۲۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰ - 01March 2014

خنثی سازی ۵ میلیون مین و ۶ میلیون گلوله عمل نکرده

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، با اینکه سالها از جنگ تحمیلی میگذرد اما هنوز اثرات جنگ تمام نشده و نیروهای مهندسی رزمی با پاکسازی مناطق آلوده به انواع مین، گلولههای عمل نکرده و تلههای انفجاری سعی دارند تا مناطق مرزی را برای عموم مردم به صورت قابل استفاده درآورند.

پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و بازگشت یگانهای رزمی از خطوط مرزی به پادگانها، یگان مهندسی ارتش بنا به ماموریتی که به آن محول شد، بالغ بر ۱۸ یگان مهندسی در خطوط مرزی کشور ماندگار شد و از سال ۶۷ با توجه به شرایطی که استاندارهای استانهای مرزی تعیین میکردند و تایید الویتبندی که از سوی ستاد کل صورت میگرفت پاکسازی مناطق آلوده را آغاز کرد.

در همین راستا و به جهت آشنایی بیشتر با چگونگی فعالیت ادامه دهندگان راه شهدا که پس از گذشت ۲۵ سال از جنگ، همچنان به پاکسازی میادین مین میپردازند گفتوگویی با امیر سرتیپ دوم "مِیسر ارجمندی" فرمانده قرارگاه پاکسازی نیروی زمینی ارتش انجام دادهایم که متن آن به شرح ذیل است:

چهار میلیون و 200 هزار هکتار منطقه آلوده به مین

فرمانده قرارگاه پاکسازی نیروی زمینی ارتش با اشاره به وسعت مناطق آلوده کشور اظهار کرد: کل مناطق آلوده مرزی کشور حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بوده است که به ترتیب وسعت استانهای مرزی، استان خوزستان با یک میلیون و۵۰۰هزار هکتار در رتبه نخست، استان ایلام با یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار در رتبه دوم، استان کرمانشاه با ۷۰۰ هزار هکتار در رتبه سوم، استان کردستان با ۱۵۰هزار هکتار در رتبه چهارم و استان آذربایجان غربی با ۱۵۰هزار هکتار در رتبه پنجم قرار گرفتند؛ همچنین استان ایلام از نظر وسعت و استان خوزستان از لحاظ تراکم آلودهترین استانهای کشور معرفی شدند.

 وی در خصوص آمار شهدا و جانبازانی که ناشی از انفجار مین جانباز شدهاند، اذعان کرد: آماری که ارائه میشود مربوط به نیروی زمینی ارتش است، در راستای پاکسازی مناطق آلوده مرزی کشور حدود ۱۷۰ نفر به شهادت رسیدهاند و ۷۵۰ نفر جانباز شدند.

6 میلیون گلوله عمل نکرده جمعآوری و تخریب شد

امیر ارجمندی با بیان اینکه  بالغ بر یک میلیون و۵۰۰ هزار هکتار منطقه آلوده پاکسازی شده است، افزود: تا کنون بالغ بر پنج میلیون و ۵۰۰ هزار انواع مین ضد نفر و ضد خودرو و همچنین حدود 6 میلیون گلوله عمل نکرده جمعآوری و تخریب شده است.

فرمانده قرارگاه پاکسازی نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: در سالهای ابتدایی پاکسازی میادین مین، در مرزهای مناطقی مانند تپههای الله اکبر سوسنگرد، در حین پاکسازیها به پیکرهای مطهر شهدا برخوردیم که موضوع را به مسئولین ذیربط اطلاع و پیکرهای این شهیدان را به معراج شهدا منتقل کردیم.

تعجب سازمانهای بینالمللی در خصوص وسعت پاکسازی مناطق آلوده

وی در خصوص دیدگاه سازمانهای بینالمللی در رابطه با پاکسازی میادین مین اذعان کرد: خوشبختانه در نشستهای مختلف و بازدیدهایی که در مدت زمان اجرای عملیات پاکسازی مناطق آلوده صورت گرفته است، خیلی برایشان غیر قابل تصور بوده و هرگز فکر نمیکردند که ما تا این حد و با توجه به وسعت و حجم گستردهی آلودگی مناطق مرزی در امر پاکسازی موفق باشیم و لذا از ما دعوت کردهاند تا در پاکسازی مناطق آلوده خطوط مرزی خارج از کشور هم به عنوان یک عمل بشر دوستانه وارد عمل شویم.

گذشت مدت زمان طولانی بعد از جنگ حساسیت مینها را بالا برده

امیر ارجمندی با اشاره به مشکلات ابتدایی در پاکسازی میادین مین عنوان کرد: در اوایل پاکسازی مناطق آلوده مرزی کشور به دلیل مجهز نبودن و نداشتن هیچ نقشهای از مناطق مینگذاری شده توسط عراقیها خسارات زیادی بر ما وارد شد، اما با گذشت زمان و کسب تجارب مهندسین رزمی خودکفا در نیروهای مسلح از لحاظ تجهیزات دیگر مشکلی نیست، اما گذشت زمان حساسیت مینهای عمل نکرده بالا برده و همین امر کار را سختتر میکند.

وی با بیان این که پاکسازی عمومی استانهای کرمانشاه و ایلام  به پایان رسیده است، افزود: پاکسازی عمومی همان پاکسازی سطحی است، اما چون احتمال دارد که مینها به دلیل زیر آب بودن جابجا شده باشند باید بیشتر و عمیقتر جستجو و شناسایی شوند. استان خوزستان هنوز به طور کامل  پاکسازی عمومی نشده که امیدواریم تا پایان سال 93 پاکسازی این استان نیز به پایان برسد.

جوانان ارزش شهادت را فهمیدهاند و ادامه دهنده شهدا هستند

فرمانده قرارگاه پاکسازی نیروی زمینی ارتش در پایان با اشاره به داوطلب شدن نیروهای جوان در عملیاتهای پاکسازی مناطق آلوده گفت: داوطلب شدن جوانان برای پاکسازی میادین مین از برکت سالهای دفاع مقدس است و خستگی کار سخت را برطرف میکند. جوانان ما به خوبی ارزش شهادت را فهمیدهاند و در راه شهدا گام برمیدارند.

نظر شما
پربیننده ها