فیلم «مزار شریف» تولید می شود

نجات "الله مدد شاهسون" از حادثه تروریستی طالبان به روایت عبدالحسن برزیده

در حادثه تروریستی مزار شریف که به دست نیروهای طالبان انجام شد هشت نفر از دیپلمات های ایرانی کشته و تنها یک نفر از آنها به نام الله مدد شاهسون جان سالم به در برد.
کد خبر: ۱۳۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹ - 09March 2014

نجات

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، روز۱۷  مرداد ۱۳۷۷ نیروهای طالبان از هر سو به شهر مزار شریف هجوم برده و کنسولگری ایران در مزار شریف را مورد هجومی وحشیانه قرار دادند. در این حادثه هشت نفر از دیپلمات های ایرانی کشته شده وتنها یک نفر از آنها به نام الله مدد شاهسون توانست جان سالم به در برد. او برای حفظ جانش سفری ۱۵ کیلومتری را با پای پیاده آغاز کرد و توانست پس از ۱۹ روز پیاده روی خود را به مرزهای ایران برساند.

و حالا بعد از پانزده سال از آن واقعه، عبدالحسن برزیده کارگردان سینمای ایران پس از سالها تحقیق و پژوهش در مورد هجوم طالبان به کنسولگری ایران در مزار شریف؛ میخواهد در فیلمی به همین نام بخشی از تاریخ معاصرکشورمان را از زاویه دید خود روایت کند.

بر پایه این گزارش، ایده اولیه این فیلم از سال ۷۷ و بعد از اینکه مصاحبه الله مدد شاهسون (تنها بازمانده این حادثه) از تلویزیون پخش شد در ذهن کارگردان شکل گرفت. مصاحبه با الله مدد شاهسون ودو نفر از کسانی که به طور مستقیم درگیر این ماجرا بودند و تحقیق درباره مستندها و مدارکی که در این رابطه وجود داشتند یک سال زمان برد. کارگردان علاوه برتحقیقات در مورد اسناد و مدارک تحقیقاتی هم در مورد شرایط جغرافیایی و انسانی افغانستان انجام داد و شرایط سیاسی اقتصادی طالبان را به طور کامل بررسی کرد.

برای اینکه تولید فیلم درافغانستان و بردن هنرمندان به این کشور کاری  سخت و خطرناک است گروه تولید فیلم تصمیم می گیرد بخشی از صحنههای داخلی فیلم اعم از حسینیه و کنسولگری ایران در مزارشریف را با معماری که بسیار نزدیک به افغانستان باشد را دوباره بسازند. به همین منظورسولهای در زمینی به مساحت پنج هزار متر در کمال شهر کرج طراحی شد. در این لوکیشن ها حادثه دلخراش کشتار دیپلماتهای ایران و خبرنگار ایرانی به تصویرکشیده خواهد شد. در این محوطه بزرگ هشت لوکیشن اصلی فیلم از جمله ساختمان کنسولگری، زیرزمین، خانه حسینیه، پاسگاه، خیابان های اطراف کنسولگری و بازار ساخته شده است. تصویر برداری همه صحنه هایی که مربوط به حمله کنسولگری مزار شریف است در این سوله متمرکز شده است.

در این فیلم حسین یاری بازیگر سینمای ایران نقش الله مدد شاهسون و فرهاد اصلانی نقش یکی از مقامات وزارت اطلاعات وعمارتفتی نقش شهید ناصر ریگی را بازی میکند. بر اساس برنامه ریزی انجام شده فیلمبرداری «مزار شریف» تا پایان اردیبهشت ماه ۹۳ ادامه خواهد داشت.

بر پایه این گزارش، در این فیلم سینمایی بیش از یکهزار و ۵۰۰ هنرور افغانی حضور دارند که ۹ نفر از اینها قرار است نقش حمله کنندگان به کنسولگری ایران در مزار شریف را بازی کنند. در این فیلم علاوه بر بازیگران ایرانی، دو بازیگر مطرح سینمای افغانستان به نام های تلاش و شفیق نیز حضور دارند.

نقش شهید محمد ناصر ناصری را مهدی آگهی، شهید ناصر ریگی را عمار تفتی، شهید نورالله نوروزی را رضا عزیزی، شهید رشید پاریا وفلاح را امیر حسین فتحی، مجید نوری نیارکی را پدرام یوسفی، کریم حیدریان را عباس حبیبی، محمد علی قیاسی را علی عطایی ونقش حیدر علی باقری را مسعود سخایی ایفا می کند.

مزار شریف، روایت الله داد شاهسون تنها بازمانده جنایت مزار شریف است که از کارمندان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران بوده و در جریان حمله به کنسولگری زخمی شده است. وی حدود ۱۹ روز پیاده روی میکند تا به پاسگاه مرزی ایران میرسد . روایت سفر نوزده روزه تنها بازمانده این حادثه و حرکت او از میان بیابان های افغانستان آنقدر جذابیت دارد که کارگردان از شخصیت پردازی سایر دیپلمات های این حادثه صرف نظر کرده است.




 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار