نیویورک تایمز گزارش داد؛

نگرانی از افزایش قدرت القاعده در عراق

از آنجا که بعد از حمله به دو زندان در بغداد تعدادی از نیروهای القاعده از این زندان ها فرار کرده اند، این نگرانی مطرح شده است که ممکن است توانایی القاعده برای عملیات های بیشتر در عراق افزایش یابد.
کد خبر: ۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵ - 24July 2013

نگرانی از افزایش قدرت القاعده در عراق

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حمله چند روز گذشته نیروهای القاعده به دو زندان "ابوغریب"و "تاجی"در بغداد که موجب فرار تعداد زیادی از زندانیان این زندان شد، افزایش نگرانی ها از افزایش قدرت القاعده و عملیات های انفجاری و خرابکارانه در عراق را در پی داشت.

به گزارش نیویورک تایمز، در حالی که القاعده مسئولیت حمله به این دو زندان عراق را بر عهده گرفت، مدعی شد که توانسته است حدود 500 زندانی را در هر دو زندان فراری دهد. کارشناسان معتقدند این موضوع می تواند تاثیر زیادی در آینده فعالیت های القاعده در عراق داشته باشد. در عین حال منابع امنیتی دولت عراق اعلام کرده اند که با حمله به دو زندان در بغداد در مجموع 800 زندانی توانستند از زندان فرار کنند که نیروهای امنیتی عراق موفق به دستگیری مجدد 400 نفر آنها شدند.

در شرایطی که در ماه های اخیر شاهد افزایش خشونت ها و عملیات های انفجاری در عراق بوده ایم که عمدتا گروه های شیعی و نیروهای دولتی این کشور را هدف خود قرار داده اند، با فرار این زندانیان و پیوستن آنها به دیگر نیروهای القاعده، می توان انتظار داشت توانایی آنها در این کشور افزایش یابد و برای مقابله با آن دولت عراق نیازمند تدابیر گسترده تری خواهد بود.

البته نکته مهم دیگر در این رابطه به تحولات دیگر کشورهای منطقه برمی گردد. بدین شکل که در شرایطی که گروه های وابسته به القاعده و کشورهای حامی آنها در بحران سوریه طی ماه های اخیر متحمل شکست هایی در مقابل دولت بشار اسد شده اند، با تقویت قدرت خود در عراق در پی آن هستند که مانع افول نفوذ و تاثیرگذاری خود در منطقه شوند. لذا در صورت پیوستن افراد فراری از زندان به نیروهای القاعده این انتظار که توانمندی آنها برای تعقیب عملیات های تروریستی علیه دولت عراق در این کشور افزایش یابد و مشکلات امنیتی را در این کشور افزایش دهد دور از ذهن نخواهد بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار