نوری المالکی:

عربستان همچنان در توهم براندازی نظام سوریه به سر می‌برد

نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که عربستان سعودی همچنان در سودای براندازی نظام سوریه و پس از آن لبنان، عراق و سپس ایران به سر می‌برد.
کد خبر: ۱۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵ - 22April 2014

عربستان همچنان در توهم براندازی نظام سوریه به سر می‌برد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از پایگاه النشره، "نوری المالکی" نخست وزیر عراق دوشنبهشب در گفتوگویی تلویزیونی اعلام کرد که بغداد با تقسیم عراق و تأخیر زمان برگزاری انتخابات پارلمانی مخالف است.

نخست وزیر عراق گفت: من فعالان سیاسی را به چالش میطلبم که اگر میتوانند، حتی یک مورد مخالفت من با قانون را ذکر کنند. این در حالی است که من میتوانم دهها مورد از بیقانونی آنها را عنوان کنم.

"نوری المالکی" همچنین به موضوع سوریه و تحرکات عربستان سعودی در قبال این کشور و منطقه اشاره کرد و گفت: عربستان سعودی همچنان در توهم براندازی نظام سوریه و سپس عراق، لبنان و ایران به سر میبرد.

نخست وزیر عراق گفت: ما اکنون در حالت جنگ با عربستان هستیم اما جنگ ما فعلا با سلاح نیست، اگر ما به پیروزی بزرگ در انتخابات مطمئن نبودیم، شاید اصلا در انتخابات شرکت نمیکردیم و من کاملا اطمینان دارم که انتخابات در عراق در سلامت کامل و دور از هرگونه تقلب برگزار خواهد شد.

وی در حمایت از ارتش عراق گفت: مردم عراق همراه و حامی ارتش و نیروهای امنیتی و خواستار وحدت ملی هستند و مخالف هرگونه دخالت بیگانگان میباشند. برگزاری این انتخابات پارلمانی برای عراق بسیار سرنوشت ساز است و اهمیت آن در این است که اکثر احزاب سیاسی از شیعه و سنی و کردها در آن مشارکت میکنند.

وی درباره نقش عشایر در مبارزه با تروریستهای استان الانبار گفت: اگر همکاری عشایر با نیروهای امنیتی نبود، ما نمیتوانستیم در برابر موج تروریستی که عراق را در بر گرفته ایستادگی کنیم.

نخست وزیر عراق افزود: در عراق طایفهگری مذهبی نیست، اما طایفهگری سیاسی هست و تعدادی از اهالی سیاست برای به دست آوردن تأیید دیگران به این طایفهگری دامن میزنند؛ اما مردم عراق با جهتگیریهای طایفهای و دخالتهای بیگانگان مخالف هستند.

وی درباره انتخابات پارلمانی که در آخر ماه میلادی جاری در این کشور برگزار خواهد شد، گفت: بعضی طرفها تلاش کردند مرا به تعویق انتخابات وادار کنند، اما پیشتر هم گفته بودم که انتخابات حتی یک ساعت هم به تأخیر نخواهد افتاد.

"المالکی" همچنین درباره تهدیدهایی که در مورد استقلال منطقه کردستان عراق مطرح میشود، گفت: هیچکس در این منطقه و خارج از آن حق ندارد با قانون مخالفت کند و کردها وقتی به قانون اساسی رأی دادند، بنابراین کردستان هرگز از عراق جدا نخواهد شد، زیرا این قانون تصریح میکند که عراق یک کشور فدرال و مستقل است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار