یادی از شهید سرلشگر ایرج نصرت زاد

من سرهنگ ستاد ایرج نصرت زاد ،جانم فدای ایران

شهید نصرت زاد که مورد شدیدترین شکنجه ها قرار گرفت و وقتی از او خواسته شد که با بی سیم دستور تخلیه و واگذاری پادگان سنندج را صادر نماید، این چنین با شجاعتی بی نظیر بانگ بر آورد که: "من سرهنگ ستاد ایرج نصرت زاد ،جانم فدای ایران، درود بر رهبر انقلاب ،زنده باد ارتش جمهوری اسلامی ایران، زنده باد فرماندهان گردان تیپ یکم، خدا حافظتان، نصرت زاد".
کد خبر: ۱۶۸۳۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸ - 22April 2014

من سرهنگ ستاد ایرج نصرت زاد ،جانم فدای ایران

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس؛ حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای عزیز (مدظله العالی) در خطبه های نماز جمعه سال ۱۳۵۹که در تهران انجام شد، از مقام شهدای کردستان و از دلاوری و شجاعت های شهید سرلشگر ایرج نصرت زاد که فرمانده تیپ یکم لشکر ۲۸سنندج بود تجلیل بعمل آوردند.

به مناسبت یکم اردیبهشت ماه، سالروز شهادت شهید سرلشگر ایرج نصرت زاد، فرمانده دلیر و شجاع تیپ یکم لشگر 28 پیاده کردستان در دوران دفاع مقدس، یاد و خاطره دلاورمردیهای این شهید والامقام را گرامی می داریم.

شهید سرلشگر ایرج نصرت زاد در مرداد ماه سال 1312 در شهرستان رشت و درخانواده ای مؤمن و مذهبی پا به عرصۀ وجود گذاشت. پدرش از کارمندان شهربانی و مادرش زنی مؤمن، خانه دار و حافظ قرآن بود.

وی از همان کودکی، هوش و استعداد بسیار خوبی داشت و در پنج سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان عسجدی رشت آغاز کرد. سه سال دوره متوسطه را در دبیرستان شاهپور رشت (شهید بهشتی کنونی) گذراند و سپس وارد دبیرستان نظام رشت شد.

در سال 1332 با ورود به دانشکده افسری ارتش مرحله دیگری از زندگی اش را آغاز کرد. او پس از گذراندن دانشکده افسری، خدمت نظامی خود را در استان فارس و شهر کازرون شروع کرد. مدتی بعد به شیراز منتقل شد و در تیپ 55 هوابرد خدمتش را ادامه داد. در آن تیپ از فرماندهی گروهان تا فرماندهی گردان مسؤولیت داشت و همانجا موفق به اخذ گواهی نامه استادی در رشته چتربازی و دوره رنجر شد. سپس به آلمان اعزام شد تا برخی فنون عالی نظامی را در آنجا آموزش ببیند.

شهید نصرت زاد در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و چند ماه پس از آن در ستاد نیروی زمینی ارتش مشغول به کار شد. پس از آن که عوامل تجزیه طلب بیگانه، کردستان را آماج فعالیت ها و اهداف شوم خود قرار دادند، او از جمله نیروهای فداکار و شجاع نیروی زمینی بود که داوطلب مبارزه با ضد انقلاب شد.

وی در تاریخ 8/10/1358 با انتصاب به فرماندهی تیپ یکم لشکر 28 پیاده نیروی زمینی ارتش با درجه سرهنگی به منطقه کردستان اعزام شد و در پادگان سنندج، خدمت خود را شروع کرد. او در بدو ورود به لشکر، به سازماندهی دوباره تیپ یکم پرداخت و رعایت اصول نظامی، سلسله مراتب، حفظ انضباط و انسجام به واحدهای نظامی را در دستور کار خود قرار داد.

در فروردین ماه سال 1359 شهید نصرت زاد که برای نظارت بر اعزام ستون، به سوی سه راهی سنندج – سقز - سدقشلاق حرکت کرده بود، از کمین و درگیری ضد انقلاب با نیروهای خودی در یکی از روستاهای منطقه مطلع شد. او بلافاصله با نیروهایی از گردان 116 برای تأمین ارتفاعات مشرف بر روستای مذکور حرکت کرد.

شهید نصرت زاد پس از صعود به ارتفاعات و مشاهدة صحنه، برای قطع درگیری و اجرای ضد کمین، از عناصر جلودار ستون درخواست آتش کرد. در خواست وی توسط توپخانه لشکر، پاسخ داده شد. ضد انقلاب که موقعیت خود را در خطر دید  و همچنین  متوجه شد نیروهایی از ارتش، ارتفاعات مشرف بر منطقه درگیری را در اختیار دارند، عده ای را  مأمور کرد با صعود به ارتفاعات مزبور و محاصره نیروهای ارتش، مانع دیده بانی آن ها شوند. طولی نکشید که ضد انقلاب، نیروهای ارتش به فرماندهی سرهنگ نصرت زاد را محاصره و هر لحظه، حلقه محاصره را تنگ تر کردند.

سرهنگ نصرت زاد که زخمی شده بود، وضعیت خود را با بی سیم به لشکر مخابره کرد. (متن کامل مکالمه وی در لشگر 28 پیاده موجود است). این نظامی فداکار درخواست اجرای آتش برای محل استقرار شخصی خود کرد تا بدین وسیله در آخرین لحظات هم باعث نابودی بیشتر ضد انقلاب شود.

سرانجام همراهان شجاعش، به دست مزدوران ضد انقلاب به اسارت درآمده و سپس به شرف شهادت نائل آمدند. شهید نصرت زاد در مدت اسارت، مورد شدیدترین شکنجه ها قرار گرفت و وقتی از او خواسته شد که با بی سیم دستور تخلیه و واگذاری پادگان سنندج را صادر نماید، این چنین با شجاعتی بی نظیر بانگ بر آورد که: "من سرهنگ ستاد ایرج نصرت زاد ،جانم فدای ایران، درود بر رهبر انقلاب ،زنده باد ارتش جمهوری اسلامی ایران، زنده باد فرماندهان گردان تیپ یکم، خدا حافظتان، نصرت زاد". مزدوران ضد انقلاب خائن نیز که از پیام او سخت عصبانی و ناراحت شده بودند او را در همان لحظه به شهادت رساندند.

روحش شاد و یادش گرامی باد

یکی از کتاب هایی که به زندگینامه و شرح دلاورمردی های شهید نصرت زاد می پردازد کتاب "ترکه های درخت آلبالو" می باشد که توسط اکبر خلیلی نگاشته شده است.

 

نماهنگ ویژه سالروز شهادت شهید سرلشگر ایرج نصرت زاد، فرمانده فقید تیپ یکم لشگر 28 پیاده کردستان در دوران دفاع مقدس کاری از سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران و تدوین علیرضا مرادعلی بیگی و شهروز علیمردانی از این بخش قابل مشاهده می باشد

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵
سیروس
|
-
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
0
4
بسمه تعالی
پسر خاله من سرباز لشگر سنندج بوده،هر وقت بحث درگیریهای کردستان پیش میاد برای شهید نصرت زاد اشکش سرازیر میشه.
خدا روح شهید نصرت زاد و همه سرداران سپاه اسلام رو با سردار کربلا محشور گرداند.
آمین
پاسخ ها
آزیتا نصرت زاد
| - |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
سلام من فرزند شهید نصرت زاد هستم.ضمن تشکر از شماودعای خیرتون .میخواستم خواهش کنم اگر از پدرم در اون سالها خاطراتی دارید برای من بفرستید .متشکرم
آرشا
| - |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
سلام من سرباز وظیفه ای در حال تدوین تاریخ شفاهی کردستان در ستاد بروجردی سپاه استان اصفهان هستم .
در آخرین ویدیو ضبط شده توسط تیمسار ترکان ایشان خاطراتی غرور آفرین از رشادت ها و شرح آخرین عملیات این فرمانده دلاور برای مبارزه با ضد انقلاب را بیان کردند
فرمان اجرای آتش ایشان در محل استقرار خودشان و ذکر وصیت نامه پشت بی سیم واقعا غرور آفرین و صد البته حزن انگیز بود بطوری که اشک همه ما سرازیر شد میتونید منتظر انتشار کتاب تاریخ شفاهی نبرد در کردستان تا شهریور ماه امسال بمونید
آزیتا نصرت زاد
|
-
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
2
سلام من فرزند این شهید هستم میخواستم خواهش کنم اگر کسی خاطراتی از پدرم در اون سالها داره برای من بفرسته ممنون میشم.azitanosratzad@yahoo.com
حسین حاتمی بهابادی
|
-
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
0
0
سلام اولین شهیدشهرستان بهاباد سرگردمحمدجلیلی است که باشهیدنصرت زاد همراه بوده و همراه هم شهیدشدند
برادردیگرش بنام علی اکبرجلیلی بهابادی هم سال 66 شهیدشد
نظر شما
پربیننده ها