رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

قاچاق کالا مانعی در اجرای سیاست‌های کلی اقتصادی کشور است

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق گسترده، مانعی در اجرای سیاست‌های کلی اقتصادی کشور است که باید با شناخت بسترهای آن با این پدیده مبارزه کرد.
کد خبر: ۱۷۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶ - 26April 2014

قاچاق کالا مانعی در اجرای سیاست‌های کلی اقتصادی کشور است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "حبیب الله حقیقی" در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا در شهرستان تایباد از قاچاق به عنوان پاشنه آشیل شرایط اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: باید از قابلیتهای مناطق مرزی به عنوان فرصتی برای توسعه اقتصادی، تامین امنیت مرزنشینان و مقابله با قاچاق کالا استفاده کرد.

وی افزود: اگر از ظرفیتهای مرزها به نحو مطلوب استفاده نشود، مرز به تهدیدی در زمینه قاچاق کالا تبدیل می شود.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه باید مبارزه با قاچاق کالا را به دو مقوله مبارزه اقتصادی و مبارزه اطلاعاتی و امنیتی تقسیم کرد، گفت: باید با ایجاد بسترها و زیرساختهای لازم و رفع موانع اقتصادی برای مقابله با قاچاق کالا اقدام کرد.

وی ادامه داد: افزایش تسهیلات و روانسازی تجارت موجب کاهش معضل قاچاق میشود.

حقیقی با اشاره به اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب گفت: توجه به تولید داخلی، استفاده حداکثری از قابلیتهای مناطق اقتصادی و مرزی کشور و شناسایی فرصت های اقتصادی، برای تحقق سیاستهای اقتصادی کشور ضروری است.

"پرویز فروزانفر" دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه نیاز روزانه منطقه جنوب غرب افغانستان به نفت و گاز 7،8 میلیون لیتر است، افزود: حدود چهار میلیون لیتر از این مقدار از طریق ترانزیت و صادرات سوخت از استانهای شرقی کشور و مابقی به صورت غیرقانونی و قاچاق تامین می شود.

فرماندار تایباد نیز گفت: سوخت از نیازهای ضروری افغانستان است و برای رفع معضل قاچاق سوخت باید از طرق قانونی نسبت به تامین نیازهای سوخت این کشور اقدام کرد.

«محمد عارف عارفی» با بیان اینکه تا چندسال گذشته سوخت افغانستان از طریق ترانزیت تامین میشد، افزود: توقف این امر باعث افزایش قاچاق سوخت شده است.

وی ضمن تاکید بر تکمیل تجهیزات لازم در گمرک مرزی تایباد گفت: کمبود برخی تجهیزات نظیر دستگاه "ایکس ری" موجب بروز نگرانیهایی از نظر امنیتی و قاچاق کالا به داخل کشور شده که توجه خاص مسوولین را میطلبد.

عارفی خواستار ایجاد خط لوله انتقال سوخت از تایباد به افغانستان و انتقال شفاف و قانونی سوخت به این کشور ، افزایش معافیت های مالیاتی و تخصیص بخشی از درآمدهای کشف سوخت قاچاق به دستگاههای کاشف آن شد.

در این مراسم رییس و معاونین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور از بخشهای مختلف گمرک، پایانه مرزی منطقه ویژه اقتصادی و هنگ مرزی تایباد بازدید و از نزدیک در جریان فعالیتهای این بخشها قرار گرفتند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار