علی غفاری:

«ابوزینب» در جشنواره مقاومت رونمایی می شود/فیلم در ترکیه و مصر اکران خواهد شد

برای اکرانهای خارجی برنامه مفصل داریم. در حال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم در کشورهای صاحب سینمای منطقه اکرانهای خوبی را داشته باشیم. ترکیه و مصر از جمله کشورهایی هستند که حتما فیلم را در آنجا اکران می کنیم.
کد خبر: ۱۸۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵ - 12May 2014

«ابوزینب» در جشنواره مقاومت رونمایی می شود/فیلم در ترکیه و مصر اکران خواهد شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از مشرق، تا پیش از اکران «استرداد» کمتر کسی فکر می کرد جوانی به نام علی غفاری در سینمای ایران هست که می تواند ژانر تاریخی را نه با تکیه بر کلوزآپهای فراوان که با اکستریم لانگ شاتهایی که مخاطب را می برد به دل تاریخ، ساخته و به این طریق پتانسیل بالای نیروهای داخلی را در تصویرسازی آثار تاریخی به نمایش بگذارد. غفاری بعد از «استرداد» با کمترین حاشیه خبری به لبنان رفت و مشغول ساخت فیلمی شد با عنوان «ابوزینب». فیلمی با محوریت مقاومت مردم لبنان در برابر اسرائیل غاصب که این روزها صداگذاری اش را می گذراند و اولین بار در جشنواره مقاومت امسال رونمایی خواهد شد.
 
***فیلم را قبل از هر جا در جشنواره مقاومت نمایش می دهیم

علی غفاری درباره برنامه زمانی که برای اکران «ابوزینب» درنظر گرفته میگوید:«مطمئنا فیلم را قبل از هر جا در جشنواره مقاومت نمایش می دهیم و رونمایی فیلم در جشنواره امسال مقاومت انجام خواهد شد چراکه مضمون فیلم درباره ایستادگی مردم مسلمان لبنان در برابر نیروهای اسرائیلی است. برای اکرانهای بعدی هم این تهیه کنندگان لبنانی هستند که تصمیم گیری می کنند.»
 
*** این فیلم یک درام عاطفی است که به موضوع مقاومت می پردازد

این کارگردان با تاکید بر اینکه فیلمش بیشتر درباره فرهنگ مقاومت است ادامه می دهد:«این فیلم یک درام عاطفی است که به موضوع مقاومت می پردازد. فیلم صحنه های اکشن خود را هم دارد اما فیلم جنگی به حساب نمی آید. محوریت فیلم یک خانواده لبنانی هستند که 35 سال پیش و زمان اشغال لبنان وجهه ای تازه از خود به نمایش می گذارند. در این بین تمرکز اصلی بر روی کاراکتر مادر خانواده است. فیلمنامه کار برگرفته از اتفاقی واقعی است که کار مشترک محمود غلامی از ایران و رضا اسکندر از لبنان است.»

«ابوزینب» در جشنواره مقاومت رونمایی می شود/ترکیه و مصر از جمله کشورهایی هستند که فیلم در آنها اکران خواهد شد

غفاری در چرایی فیلمسازی درباره فرهنگ مقاومت به مشرق می گوید:«این تهیه کنندگان لبنانی کار و شرکت "الارض" بودند که فیلمهای قبلی مرا دیده و این کار را به من پیشنهاد دادند. از آن طرف اشتراکات فرهنگی که میان ما و آنها وجود دارد سبب ساز آن شد که گفتگوهای اولیه در مسیری درست پیش برود و در نهایت همکاری رقم بخورد.»
 
*** داستان «ابوزینب» در سه دهه و نیم قبل رخ می دهد و به نوعی تاریخی محسوب می شود


علی غفاری در پاسخ به این پرسش که آیا این فیلم هم به مانند «استرداد» رگه های تاریخی دارد یا نه می افزاید:«به هر حال داستان فیلم در سه دهه و نیم قبل رخ می دهد و به نوعی تاریخی محسوب می شود اما تاکید اصلی بر جایگاه مقاومت در خانواده های لبنانی است.»
 
این کارگردان پیرامون تیم بازیگران کار به مشرق می گوید:«تمامی بازیگران لبنانی هستند و از سرشناس ترین چهره های این سینما استفاده کرده ایم. کارمل لپوس، باسم مغنیه، عمار شلق و یوسف حداد از جمله بازیگران کار هستند. برای ارتباط برقرار کردن با بازیگران هم مترجم همزمان داشتیم و همه چیز در جهت درست پیش رفت.»
 
*** همان فرهنگ رشادت و شهادتی که ما در جریان دفاع مقدس داشتیم آنها نیز در جریان تقابل با اسرائیل داشته اند

وقتی از غفاری درباره کیفیت همکاری با عوامل لبنانی می پرسیم او بر واژه خیلی خوب تاکید کرده و ادامه می دهد:«ما اشتراکات زیادی با آنها داریم. به خصوص که در موضوع مقاومت نگاهمان به هم نزدیک است. فرهنگ مقاومت در کشور لبنان از شیعیان لبنانی آغاز شد و نگاهی که نسبت به ددمنشیهای اسرائیل دارند به شدت نزدیک است به نگاه ما. ضمن اینکه همان فرهنگ رشادت و شهادتی که ما در جریان دفاع مقدس داشتیم آنها نیز در جریان تقابل با اسرائیل داشته اند.»
این کارگردان می افزاید:«با این همه نزدیکی حقیقتا هیچ جای کار نشد که احساس غربت کنم چون دو طرف با هم روراست بودیم و حرف همدیگر را می فهمیدیم. نتیجه هم شد یک کار منحصربفرد که امیدواری بسیاری به اکران آن در کشورهای منطقه داریم.»

«ابوزینب» در جشنواره مقاومت رونمایی می شود/ترکیه و مصر از جمله کشورهایی هستند که فیلم در آنها اکران خواهد شد

 
***برای اکرانهای خارجی برنامه مفصل داریم

علی غفاری درباره اینکه برنامه اش برای اکرانهای منطقه ای کدام کشورها را شامل می شود اظهار می دارد:«برای اکرانهای خارجی برنامه مفصل داریم. در حال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم در کشورهای صاحب سینمای منطقه اکرانهای خوبی را داشته باشیم. ترکیه و مصر از جمله کشورهایی هستند که حتما فیلم را در آنجا اکران می کنیم.»
 
***سینمای لبنان به لحاظ آمار تولید قابل مقایسه با سینمای ما نیست

میزان تولید فیلم در سینمای لبنان و دورنمای غفاری نسبت به اقبال مخاطبان لبنانی نسبت به «ابوزینب» موضوع سوال بعدی است که غفاری در پاسخ به آن می گوید:«سینمای آنها به لحاظ آمار تولید قابل مقایسه با سینمای ما نیست چون نهایتا سالی 5 فیلم تولید می کنند اما به نسبت مخاطب سینما، لبنان پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری دارد چون سالنهای سینمای خوبی دارد که آخر هفته ها معمولا پر می شود. از همه جای دنیا از هالیوود گرفته تا اروپا و آسیا هم فیلم در لبنان اکران می شود. قطعا فیلم ما نیز اکران ویژه ای را در لبنان خواهد داشت.»
 
***شرایط اکران فیلمهای ایرانی در سینماهای لبنان را فراهم کنیم

غفاری در پایان گفتگوی خود خاطرنشان می کند:«کشور لبنان به لحاظ اشتراکات فرهنگی بالا زمینه ای خوب برای تبادل سینمایی با ایران است. باید شرایط اکران فیلمهای ایرانی در سینماهای لبنان را فراهم کنیم و کاری کنیم که زمینه ساخت تولیدات مشترک هم بیشتر فراهم شود. اشتراکات فرهنگی ایران و لبنان بیش از اینها جای کار دارد.»

نظر شما
پربیننده ها