صحاف مطرح کرد

دومین دوره نظرسنجی کتاب بر اساس مطالبه رهبری انجام شد

مجید صحاف از برگزاری دومین دوره طرح نظرسنجی کتاب که یکی از مطالبات رهبر انقلاب بود، در خلال برپایی نمایشگاه خبر داد و گفت: این طرح تا ۳ سال دیگر نیز ادامه می یابد.
کد خبر: ۱۹۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳ - 15May 2014

دومین دوره نظرسنجی کتاب بر اساس مطالبه رهبری انجام شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "مجید صحاف" مدیر کمیته فعالیتهای جنبی بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از انجام یک نظرسنجی کتاب در خلال برپایی نمایشگاه خبر داد و گفت: ما در محیط و بستر نمایشگاه پژوهشی بر محور کتاب انجام دادیم که مرحله اول آن در نمایشگاه سال گذشته انجام شده بود.

وی ادامه داد: سال ۹۱ وقتی رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران پس از شنیدن گزارشهای مسئولان و ناشران، مطالبه میکنند که مطالعهای میان میزان استقبال و سرانه مطالعه داشته باشید. سال گذشته نخستین حرکت برای این مطالبه انجام شد و امسال نیز ادامه یافت.

صحاف تصریح کرد: بر این اساس ۱۳۰۰ پرسشنامه توزیع و جمع آوری شد؛ هم اکنون در حال ورود دادهها هستیم که قابل تعمیم به کل بازدید کنندهها باشد. شیوه کار نیز اینگونه بود که هر یک ساعت ۱۰ دقیقه همه دربهای خروجی را بررسی کردیم.

وی با تأکید بر اینکه این نظرسنجی نمایشگاه کتاب تهران نیست، بلکه نظرسنجی حوزه کتاب و نشر است، گفت: در این نظرسنجی تقسیم بندی استانی انجام شده تا دریابیم مردم از کدام استانها غالبا در نمایشگاه کتاب تهران شرکت میکنند.

صحاف ادامه داد: هم چنین میزان هزینهای که مردم برای کتاب پرداخت میکنند، چه در نمایشگاه چه بیرون از آن با تفکیک کتابهای غیر درسی، درسی و آموزشی که به نظر میرسد امسال فاصلهاش از ۶۳ درصد سال گذشته بیشتر باشد. هم چنین اینکه مردم چه اندازه مطالعه غیر درسی دارند، بیشترین سنینی که در نمایشگاه شرکت میکنند، علت عدم مطالعه مردم و.... از نکاتی است که در این پرسشنامه بررسی شده است.

وی افزود: این نظرسنجی تا ۳ سال دیگر ادامه پیدا میکند و پس از آن میتوانیم نتایج حاصل از آن را در اختیار مدیران نمایشگاه قرار داد تا در تصمیم سازیها بتوانیم بر اساس نظریهای مشخص حرکت کنیم. به نظر میرسد حوزه برنامهریزی باید به این سمت برود که نمایشگاه دوتکه شود، کمک درسی و آموزشی در شهریور، مهر یا آبان برگزار شود و اردیبهشت ماه هم نمایشگاه اصلی برپا شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار