رئیس پلیس فتای کشور خبر داد

انگیزه مالی علت وقوع ۸۱ درصد جرایم اینترنتی

رئیس پلیس سایبری کشور گفت: ۸۱ درصد مجرمان اینترنتی با انگیزه مالی و ۱۳ درصد با انگیزه‌های غیر اخلاقی به ارتکاب جرم می‌پردازند.
کد خبر: ۱۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳ - 17May 2014

انگیزه مالی علت وقوع ۸۱ درصد جرایم اینترنتی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار "سید کمال هادیانفر" رئیس پلیس فتای کشور در حاشیه دیدار با فارغ التحصیلان سی و دومین دوره تخصصی پلیس فتا از دانشگاه علوم انتظامی امین، با اشاره به اینکه در فضای مجازی کشف جرم بدون دیپلماسی سایبری اساسا کاری دشوار است، اظهار کرد: در کشور ما ۴۰ درصد جرایم سایبری جنبه بین المللی دارد در حالیکه در کشورهای اروپایی و توسعه یافته، این رقم به ۷۰ درصد میرسد؛ همین امر نقش دیپلماسی سایبری را برجسته میکند.

وی ادامه داد: با توجه به بدون مرز بودن فضای سایبر، در صورتی که کشورها با یکدیگر تعامل و همکاری نداشته باشند، تقریبا کشف بعضی از جرایم این فضا غیر ممکن میشود.

سردار هادیانفر تصریح کرد: امروز پلیس سایبری ایران با ۱۳۲ کشور به صورت آنلاین در ارتباط است، اشتراک گذاری جرم و مجرم یکی از این هماهنگیها در عرصه بین المللی به شمار میآید.

پلیس فتا با دانش فارنزیک و پیش بینی متدهای جدید بدنبال پیشگیری از جرم

رئیس پلیس فتای کشور به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر اینکه مساله تحقیقات و نوآوری امروز یک ضرورت بسیار مهم برای کشور به شمار میآید، اشاره کرد و گفت: پلیس دانش محور فتا، بر پایه پیش بینی متدهای جدید و کشف جرائم براساس دانش فارنزیک، بدنبال پیشگیری از وقوع جرایم است.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین تجهیزات مورد استفاده در حوزه سایبر با استفاده از توان علمی متخصصان و مهندسان پلیس فتا کشور تولید شده است؛ در بحث تجهیزات موفق به تولید ۱۷ محصول بومی شدهایم که ۱۱ محصول آن قابل بهره برداری و مابقی آنها در حال تکمیل شدن است.

رییس پلیس فتا ناجا با اشاره به فعال شدن این پلیس در ۳۴ استان کشور و ۵۶ شهرستان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، گفت: در سال ۲۰۱۲ در دنیا و در ۲۰ کشور توسعه یافته نزدیک به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار پرونده سایبری با قدرت کشف ۲۰ تا ۲۵ درصد تشکیل شده است.

تقویت دادسرای ویژه جهت رسیدگی تخصصی پروندههای سایبری

این مقام ارشد انتظامی از کشف ۵/۸۴ درصدی پروندهها در سال ۹۲ خبر داد و گفت: ۸۱ درصد مجرمان سایبری با انگیزه مالی و ۱۳ درصد با انگیزههای غیر اخلاقی به ارتکاب جرم میپردازند.

رئیس پلیس سایبری کشور با اشاره به تشکیل دادسرای ۳۱ ویژه مبارزه با جرایم رایانهای در تهران، گفت: تقریبا تمام استانها شعبه ویژه رسیدگی به این نوع از بزه را دارند و یک قاضی ویژه نیز بصورت اختصاصی به این کار مشغول است؛ در قانون مجازات اسلامی جدید به قوه قضاییه تکلیف شده که دادسرا و قضات متخصص را برای رسیدگی تخصصی به جرایم سایبری تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ایجاد پلیس فتا در کشور و همراهی و همگامی قوه قضاییه اقدامات بسیار موثری در رسیدگی تخصصی به جرایم سایبری در کشور انجام شده است.

هادیانفر بر کاهش سرعت و زمان کشف بر پایه علمی و فنی تاکید کرد و گفت: در این راستا همکاری مردم و سایر دستگاهها مانند وزارت ارتباطات میتواند نقش آفرین و بسیار مفید باشد، امیدوارم بتوانیم در تأمین امنیت کاربران جدیتر وارد عرصه شویم.

نظر شما
پربیننده ها