تلاش دولت آمریکا برای توجیه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین

یک مقام بلندپایه آمریکایی مدعی شد که دولت این کشور به زودی توجیه قانونی خود را برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین علیه اتباع آمریکایی مظنون به دست داشتن در فعالیت‌های تروریستی ارائه خواهد کرد.
کد خبر: ۱۹۶۲۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱ - 21May 2014

تلاش دولت آمریکا برای توجیه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از مقامات بلندپایه دولت آمریکا روز سهشنبه اعلام کرد دولت به زودی توجیه قانونی خود را برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین علیه اتباع آمریکایی مظنون به دست داشتن در فعالیتهای تروریستی ارائه خواهد کرد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود گفت نماینده حقوقی ارشد دولت آمریکا تصمیم گرفته است در مورد حکم ماه آوریل یکی از دادگاههای فدرال استیناف مبنی بر لزوم اقدام دولت در ارائه گزارش درباره علل قانونی استفاده از این سیاست، درخواست تجدیدنظر نکند.

این دادگاه و وزارت دادگستری آمریکا تاریخی برای ارائه این گزارش تعیین نکردهاند.

به گفته مقام مزبور، با اینکه در این گزارش، تحلیل قانونی که استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را علیه اتباع آمریکایی مظنون به تروریسم توجیه میکند، ارائه خواهد شد، از ذکر برخی واقعیتها در آن خودداری میشود.

دادگاه استیناف سرکیت آمریکا ماه پیش در پروندهای که دولت را در برابر حق مردم برای اطلاع از اقدامات دولت قرار داد، حکم دادگاهی بدوی را که از محرمانه نگه داشتن علل قانونی دولت برای این کشتارها از جمله کشتن «انور العولقی»، تبعه آمریکایی در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین در یمن در سال ۲۰۱۱ حمایت میکرد، رد کرد. هیئتی متشکل از سه قاضی اعلام کردند در واقع دولت با اظهارات علنی مکرر برای توجیه ترور هدفمند اتباع آمریکایی مظنون به انجام فعالیتهای تروریستی، از حق خود برای محرمانه نگه داشتن علل قانونی این کشتارها صرفنظر کرده است.

گروههای مدافع آزادیهای مدنی از برنامه دولت برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن اتباع آمریکایی که مغایر با قانون است، انتقاد کردهاند. استفاده آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین علیه شبه نظامیان در کشورهایی همچون پاکستان و یمن موجب انتقاد بینالمللی و تحریک احساسات ضدآمریکایی در برخی کشورهای اسلامی شده است.

«اریک هلدر»، دادستان کل آمریکا مارس ۲۰۱۲ با سخنرانی در دانشگاه شمال غربی ایلینویز، هدف قرار دادن افرادی را که در شبکه القاعده نقش عملیاتی پررنگی دارند و شبه نظامیان وابسته به این شبکه تروریستی را «کاملاً قانونی» دانست.

«جان نیومن»، قاضی دادگاه سرکیت، ماه پیش خطاب به هیئت قضات دادگاه استیناف در نیویورک نوشت: «با توجه به اظهارات علنی مقامات درباره علل استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای ترورهای هدفمند، دیگر دلیلی برای محرمانه نگه داشتن تحلیل و توجیه حقوقی این کشتارها وجود ندارد.»

نیومن با صدور حکمی اعلام کرد دیگر نمیتوان این توجیه مقامات را پذیرفت که ارائه مبنای حقوقی استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای ترورهای هدفمند، هواپیماهای ارتش، فعالیتهای اطلاعاتی یا مناسبات خارجی را در معرض خطر قرار خواهد داد.

«رزماری کولیر»، قاضی یکی از دادگاههای واشنگتن شکایت خانوادههای افراد کشته شده در این حملات هوایی علیه دولت را رد و اعلام کرد نمیتوان مقامات بلندپایه را شخصاً مسئول خسارتهای مالی ناشی از جنگ دانست.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار