رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور:

خانواده زندانیان نقشی در وقوع جرم ندارند

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی با تأکید بر اینکه خانواده‌های زندانیان هیچ‌گونه نقشی در وقوع جرم سرپرست خانواده ندارند، گفت: خانواده زندانیان از قربانیان بزه هستند که تاوان سنگینی می‌پردازند.
کد خبر: ۲۰۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲ - 25May 2014

خانواده زندانیان نقشی در وقوع جرم ندارند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "علی اصغر جهانگیر" رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در پیامی خطاب به شرکت کنندگان در همایش گرامیداشت روز نسیم مهر، روز حمایت از خانواده زندانیان، که درسراسر کشور برگزار میشود، تاکید کرده است: چند سالی است که پنجم خرداد ماه در تقویم کشور با نام روز ملی حمایت از خانواده زندانیان، روز نسیم مهر، نامگذاری شده است. این روز فرصت مغتنمی است تا ریشههای نامگذاری این روز و ضرورت حمایت از خانواده زندانیان نیازمند را بررسی کنیم.
 
در بخش دیگری از پیام مشاور رییس دستگاه قضا و رییس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه آمده است: اکثریت همسران زندانیان در سن جوانی و بخش عمده فرزندان زندانیان در سن تحصیل قرار دارند وضعیت این خانوادهها با سایر خانواده های نیازمند و در معرض خطر به دلیل ارتباط با جرم، زندان و آسیب های عدیده پیرامون آن کاملا متفاوت است.
با از دست دادن سرپرست، خانواده های مزبور در معرض انواع فشارهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قرار می گیرند و متاسفانه نظام جامع و کارآمدی برای حمایت از آنها وجود ندارد و تجمیع کمک نهادهای حمایتی دولتی و غیر دولتی چندان رضایتبخش نیست گر چه در سالهای اخیر اقدامات ارزشمند و قابل تقدیری صورت گرفته است اما همچنان نقاط آسیب زایی وجوددارد که کانون خانواده های مذکور را تهدید می کند.
 
در بخش دیگری از پیام این مقام عالی قضایی آمده است: برچسب جرم و نگرش کاملا منفی جامعه به اعضای خانواده زندانی مسیر جذب کمکهای مردمی را دشوار می سازد و متاسفانه جامعه به خانواده زندانی همان نگرش به سرپرست خطاکار و متجاوز به قانون را دارد، در حالی که آنها هیچ نقشی در وقوع جرم سرپرست خانواده ندارند و خود از قربانیان بزه هستند که تاوان سنگینی باید بپردازند.
 
رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور تاکید کرده است: بی توجهی یا کم توجهی به مشکلات ذکر شده و خروج خانواده های زندانیان از اولویت ارایه خدمات زمینه انحراف و ورود اعضای خانواده زندانی به چرخه جرم را فراهم می سازد و منجر به تولید مجرمان جدیدی خواهد شد که درآیندهای نهچندان دور تبعات آن گریبانگیر جامعه خواهد شد و بدیهی است هزینه های بیشتری باید برای کنترل آسیب های ناشی از آن باید بپردازیم.
 
جهانگیر تاکید کرده است: با توجه به تاکیدات مقام عظمای ولایت و همچنین ریاست معزز قوه قضاییه مبنی بر کاهش استفاده از مجازات حبس با بهره گیری از ظرفیتهای جدید قانون مجازات اسلامی از همکاران محترم قضایی انتظار می رود حتیالامکان در چارچوب قانون از مجازاتهای جایگزین خاصه برای زندانیان متاهل سرپرست خانواده استفاده نمایند.
 
این مقام عالی قضایی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه نهاد های حمایتی به مشکلات خانواده های زندانیان خاطرنشان کرده است: متولیان امور حمایتی ضرورت دارد تا از کنار این موضوع به سادگی عبور ننمایند. سمت و سوی برنامهریزیها و اقدامات خادمان دراین عرصه به گونه ای باشد که خانواده زندانی جز رنج حبس سرپرست خانواده، رنج دیگری نداشته باشد و حمایتها حول محور خودکفایی به خصوص توسعه مشاغل خانگی متمرکز شود که در این صورت علاوه بر حفظ کرامت انسانی خانواده ها از بسیاری آسیب های ناشی از تردد برای دریافت کمک های نقدی ممانعت می شود.
 
رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور از رسانه ها و مطبوعات خاصه رسانه ملی دعوت کرده با کمک به دستگاه قضا ضمن تبیین مشکلات خانوادههای مذکور نسبت به فرهنگسازی برای دستگیری از آنها اقدام نمایند.
 
جهانگیر همچنین با اشاره به نقش مجامع علمی، اساتید ومحققان دردانشگاه ها در تبیین مشکلات خانواده های زندانیان خاطرنشان کرده برگزاری نشست های علمی و تخصصی، تدوین پایاننامههایی با موضوعیت چگونگی ارتقای خدمات علمی و موثر به خانواده های زندانیان می تواند افق روشنی را فراروی مسئولان اجرایی فراهم نماید.
 
در بخش دیگری از پیام مشاور رییس دستگاه قضا و رییس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه آمده است: انجمنهای حمایت زندانیان لازم است در کنار نهادهای حمایتی با جدیت وتلاش بی وقفه مانع از ترک تحصیل فرزندان زندانیان، سوء استفاده سودجویان و تبهکاران و شکلگیری کانونهای فساد شوند. این امر مستلزم افزایش نظارت و پیگیری مستمر مددکاران اجتماعی و هماهنگی با مراجع محترم قضایی و مسئولان زندان است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار