حجت الاسلام روحانی:

رهبر انقلاب از سرداران نهضت اسلامی است که همان راه امام(ره) را پیمود

رئیس جمهور گفت: انقلاب پس از امام بر دوش رادمردی قرار گرفت که او هم از سلاله پاک پیامبر و از سرداران نهضت اسلامی است. رهبر معظم انقلاب پس از رحلت امام همان راه و خط و مسیر را پیموده است.
کد خبر: ۲۰۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳ - 03June 2014

رهبر انقلاب از سرداران نهضت اسلامی است که همان راه امام(ره) را پیمود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در دیدار مهمانان خارجی مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) با بیان اینکه برای همه ما افتخار است که بعد از 25 سال همچنان عشق امام، احترام به امام و حرکت در راه و مسیر امام برای همه ایرانیان و مسلمانان علاقهمند به صورت یک افتخار مستمر وجود دارد، گفت: مطمئن هستم گذشت زمان و تاریخ و محبوبیت و عشق مردم نسبت به راه و اندیشههای او را بیشتر خواهد کرد.

وی افزود: شاید 52 سال پیش آن زمانی که امام رهبری نهضت بزرگ اسلامی را شروع کرد کسی فکر نمیکرد در یک دوران کوتاهی امام بتواند در برابر همه معضلات و مشکلات داخلی و بینالمللی که در مسیر و راه پیش روی نهضت اسلامی قرار داشت انقلاب و نهضت را به پیروزی برساند و اهداف مورد نظر خود را محقق سازد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران 50 سال پیش از 3 عارضه مهم تاریخی - سیاسی در رنج و عذاب بود، گفت: رنج اول تحقیر تاریخی در برابر حکام مستبد و استبداد بود و مردم ایران به عنوان مردمی که دارای سابقه تمدنی هزاران ساله بودند و مردمی که اولین دولت را در تاریخ ساختند و مردمی که پس از بعثت پیامبر عظیمالشان اسلام را با افتخار در آغوش کشیدند و در رشد فرهنگ و تمدن اسلامی نقش بسزایی ایفا کردند، متاسفانه در قرنهای اخیر و از جمله از 50 سال پیش هیچ نقشی در حکومت و حاکمیت نداشتند.

روحانی اضافه کرد: مشروعیت حاکمیت و حکومت در آن دوران نه از رای مردم نشات میگرفت و نه از احکام الهی، قرآن مجید و سنت پیامبر ریشه میگرفتند. مشروعیتی که در آن دوران در همه حکومتها ساخته بودند، موروثیت، شاهی فرزندش شاه گذشته بودن و حاکم گذشته بودن و از طرفی حمایت قدرتهای بزرگ و برخی ابرقدرتها از حاکمیت سیاسی این کشور بود.

به گفته رئیس جمهور، گاهی صندوق آرا به عنوان تشریفات در میان مردم ظهور پیدا میکرد، اما همه مردم میدانستند که چه رای بدهند و چه رای ندهند آنچه حکومت نامشروع تصمیم گرفته است، سرنوشت نهایی آن صندوق خواهد بود. استبداد تحقیر اول بر ملت ایران و رنج بزرگ برای همه مردم و حکمرانانی ناروا و نامشروع بر ملتی بزرگ بود.

روحانی با بیان اینکه معضل استعمار از دیگر معضلات آن دوران در کنار معضل استبداد بود اظهار داشت: نفوذ و دخالت و تاثیرگذاری قدرتهای بزرگ بویژه غرب و در راس آن آمریکا و در دورانی انگلیس بر سرنوشت ملت ایران بود و مردم به خوبی میدانستند که در امور مهم کشور تصمیمگیر نهایی حتی حاکم مستبد که به ظاهر خود را فرمانروای مردم میدانست نیست. تصمیمگیر نهایی از آن قدرتهای بزرگ و بویژه از آن حکومتهایی مانند آمریکا بر این سرزمین بود.

" اگر ما بخواهیم دوران نهضت اسلامی را در چند بخش تقسیم کنیم، به دورانی میرسیم که امام با کاپیتالاسیون و مصونیت مستشاران آمریکا مخالف بودند در سال 1343 سخنرانی معروف امام بر علیه مصوبهای بود که در مجلس شورای ملی و سنای آن زمان نسبت به لایحهای که دولت برای مصونیت نظامی مستشاران آمریکا به تصویب رسانده بود. امام در برابر آن لایحه ایستاد و آن را نامشروع اعلام کرد و همان روز بود که اعلام کردند رئیس جمهور آمریکا امروز منفورترین فرد در نزد ملت ایران است."

رئیس قوه مجریه افزود: همان مخالفت و همان ایستادگی که در واقع حرکت ضد استعماری در کنار حرکتی که ضد استبداد شروع کرده بود باعث شد تا امام را از ایران به ترکیه و پس از ترکیه به عراق تبعید کنند.

حجتالاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جمع مهمانان خارجی برای شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) گفت: رنج دوم برای ملت ایران موضوع مداخلات خارجی و استثمار در این سرزمین بود چرا که برای نیروهای مسلح، اقتصاد، فرهنگ، دانشگاهها و آموزش و پرورش، مسائل اجتماعی و سبک زندگی مردم تصمیم میگرفتند.

وی خاطرنشان کرد: مستشاران مختلف نظامی، اقتصادی و فرهنگی بر سر مسئولان مسلط بودند و ملت نه استبداد و نه استعمار را قبول نداشت بلکه ملت ایران به دنبال استقلال، آزادی و حاکمیت ملی بود.

رئیس جمهور با طرح این پرسش که آیا این کار در آن زمان بدون داشتن امکانات تبلیغی مدرن مثل رادیو و تلویزیون شدنی بود؟ اظهار داشت: در این نهضت هدف سوم دنبال میشد. استبدادزدایی، استعمارزدایی و نکته سوم حاکمیت احکام الهی، قرآن مجید و مشروطیت آن در سراسر زندگی مردم بود.

روحانی اضافه کرد: مردم مسلمان و علاقهمند به قرآن، پیامبر، اهلبیت و عاشق اسلام بودند. از این رو مصمم به اجرای احکام الهی هم بودند. اما آیا در آن شرایط که قدرتهای شرق، اسلام را به عنوان یک تفکر کهنه که دورانش سپری شده بود و دین را افیون ملتها اعلام میکردند و غرب هم بازگشت به احکام خدا را واپسگرایی و ارتجاع میخواند میتوانستیم کاری انجام دهیم؟

وی خاطرنشان کرد: حاکمیت آن زمان و حکومت موجود در ایران برعلیه احکام اسلام به پا خواسته بود و یک به یک احکام را زیرپا میگذاشت. بنابراین آیا احیای اسلام، بازگشت اسلام از سطر صفحات کتاب، کنج مدرسهها، کنج مساجد و در سرتاسر زندگی مردم امکانپذیر بود؟

رئیسجمهور با بیان اینکه هیچکس به اندازه امام ما امید نداشت، اظهار داشت: اگر هم دیگران امیدی به پیروزی داشتند، نشأت گرفته از امید امام بود، امام از روز اول مصمم بود و قبل از هر کس این امام بود که به راه و خط انقلاب ایمان داشت.

روحانی با اشاره به اینکه امام (ره) ایمان به راه داشت، اضافه کرد: ایشان ایمان به مسیر و امید به پیروزی داشت و در سراسر کلمات و جملات امام از اول ما ایمان و امید را به طور واضح و روشن مشاهده میکنیم.

وی با بیان اینکه امام تئوری نظام و حکومت اسلامی را ریخت و آن را طراحی، تدریس و بیان کرد و پس از آن به صورت کتاب تحت عنوان حکومت اسلامی منتشر شد، افزود: امام قدم به قدم پیش رفت و هدف بلند او استقرار حکومت اسلامی در این سرزمین بود و با صدای بلند میگفت احکام الهی باید در این سرزمین استقرار یابد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امام از آن زمان گفتمان خود را حکومت دینی و مردمسالاری قرار داد، خاطرنشان کرد: او اولین عالم و فقیه بزرگی بود که مساله احکام الهی را با رای مردم بیان و تبیین کرد. او اولین عالمی بود که به همه اعلام کرد جمهوریت با اسلامیت در تضاد نیست، بلکه این دو در کنار هم میتوانند همزیستی رشدآمیزی برای جامعه داشته باشد.

روحانی ادامه داد: از نظر امام آرای مردم و صندوق آرا با احکام الهی و موازین شرع منافات ندارد و مردم مسلمان یک سرزمین میتوانند در چارچوبهای معیارهای دینی رای خود را به کرسی بنشانند.

وی با بیان اینکه او حتی این نظریه مهم علمی و فقهی خود را به رای مردم گذاشت افزود: امام اعلام کرده بود نظامی که ما در پی آن هستیم هم جمهوری و هم اسلامی است و نام آن نظام جمهوری اسلامی است و وقتی که به ایران آمد و نهضت انقلاب به پیروزی رسید و طاغوتیان را از مسند به زیر آورد و رای مردم را حاکم کرد و شادی به دل مردم نشست امید مردم را افزون کرد. از این رو شرایط جدیدی برای جامعه اسلامی مهیا کرد و در عین حال گفت اگر ما جمهوری اسلامی میخواهیم باید آن را به رای مردم بگذاریم و در صندوق آرا مهر تایید زده شود.

رئیسجمهور تاکید کرد: امام عالمی نبود که بگوید این موضوع نظر فقهی من است و از آنجا که مردم با همه جان و وجود مرا به رهبری پذیرفتند دیگر نیازی به رای آنها نیست . او خواست در عمل نشان دهد، اسلامیت در کنار جمهوریت و جمهوریت هم در کنار اسلامیت است.

روحانی به اقتدار امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: اولین رهبری است که در دنیا بعد از 47 روز پس از پیروزی انقلاب مردم را به پای صندوق آرا دعوت کرد و هیچ انقلابی را سراغ نداریم که کمتر از 50 روز مردم را پای صندوق آرا دعوت کرده باشد. ضمن آنکه امام تمام نهادهای نظام را با رای مردم و صندوق آراء مشروعیت بخشید و او به همه نهادها گفت قانون اساسی باید از طریق منتخبان مردم نگاشته شود.

وی با بیان اینکه وقتی که قانون اساسی نوشته شد باز یک بار دیگر به رای مردم گذاشته شد، اظهار داشت: شاید ما تنها کشوری هستیم که مردم به قانون اساسی آن 2 بار رای دادهاند. یک بار به نمایندگان که قانون را نوشتند و یک بار بعد از تصویب آن مردم در نظرخواهی عمومی شرکت و رای خود را اعلام کردند.

رئیسجمهور اظهار داشت: امام گفتمان حکومت دینی و مردمسالاری دینی را در مقام عمل به اثبات رساند و آن را اجرا کرد و در برابر مخالفتهای قدرتهای جهان هم انقلاب پیروز شد و هم انقلاب استقرار یافت.

روحانی با بیان اینکه امام علیرغم هجمه دیوانگان، کشور را با حضور مردم حفظ کرد، یادآور شد: امام از روز اول تا روز پایان همواره به ما میگفت در داخل متحد باشید و از هیچکس نترسید. ضمن اینکه به همه مسلمانان نیز میگفت متحد باشید و دست در دست هم دهید.

وی ادامه داد: شیعه و سنی بودن جز در استقلال، ایستادگی امت، رشد امت اسلامی و تکامل امت معنا و مفهومی ندارد و نه اینکه قدرت یک امت را تحت تاثیر اختلافات قرار دهند از این رو امام با صدای بلند میگفت هر شیعهای که با اهل سنت مقابله کند و هر اهل سنتی که با شیعه مقابله کند نه شیعه و نه سنی است.

رئیسجمهور با بیان این مطلب که امام راه را به خوبی نشان داد و گفت متحد باشیم و دست در دست هم دهیم و افکار هم را تحمل کنیم، اظهار داشت: تضارب فکری را باید منشأیی برای اعتلای خود قرار دهیم و نه اینکه روزی به نام جهاد خون یکدیگر را بریزیم و به آن افتخار کنیم و همدیگر را هم تکفیر کنیم و دشمنان از این کشتار در شادی قرار بگیرند و قلوب مومنین هم در رنج و عذاب باشد. از این رو امروز روزی است که همه باید دست به دست هم دهیم  و پرچم وحدت را به اهتزاز درآوریم.

روحانی راه امام را راهی جز حاکمیت مردم ندانست و اظهار داشت: راه امام جز استقرار احکام الهی و سنت پیامبر و اهل بیت چیز دیگری نبود. امام خودباوری و اعتماد به نفس را به ما آموخت و گفت: اگر اتکا به خدا داشته باشید و دست به دست هم دهید در برابر انواع توطئهها پیروز میشوید.

وی با بیان اینکه امروز خوشحالم که بعد از 25 سال مردم ما همان ایمان و اعتقاد به راه را ادامه میدهند، تصریح کرد: انقلاب پس از امام بر دوش رادمردی قرار گرفت که او هم از سلاله پاک پیامبر و از سرداران نهضت اسلامی بود. رهبر معظم انقلاب پس از رحلت امام همان راه و خط و مسیر را پیموده است و ملت بزرگ هم همان مسیر را پیموده و خواهد پیمود.

رئیسجمهور اظهار داشت: امروز با تدبیر ملت اسلامی امید بسیار فراوانی به آینده دنیای اسلام و وحدت دنیای اسلام در زمینههای مختلف داریم و در برابر توطئه آنهایی که میخواهند خون مسلمانان را به زمین بریزند و منابع جهان را غارت کنند، میایستیم و احکام اسلام را اجرا خواهیم کرد.

روحانی تاکید کرد: در سایه ایمان نه میهراسیم و نه ترسی داریم و راه امام را نیز ادامه خواهیم داد و پرچم اسلام و محمد رسولالله (ص) را بر همه قلهها انشاءالله به اهتزاز در خواهیم آورد.

پیش از سخنان رئیسجمهور حجتالاسلام محمدعلی انصاری رئیس ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) با اشاره به اتهامهای دشمنان علیه انقلاب اسلامی گفت: دشمنان ما را متهم به افراطیگری، جنگ، خشونت و حرکت برخلاف خواستههای جهانیان میکنند و دومین اتهام نابجای آنها نیز این است که انقلاب ما را همواره روبه زوال میدانستند اما برخلاف این تحلیلها شاهد شکوفایی و اقتدار فرهنگ سیاسی امام در کشور و در سایر کشورهای جهان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه امام یک رهبر الهی بود اما هیچگاه در هیچ صحنهای از مبارزه، انقلاب، جنگ، صلح و حاکمیت از دایره تدبیر، عقل، اندیشه و اتکا به خرد جمعی جامعه بیرون نرفت و این مهمترین رمز امام بود، از این رو ایشان برای رسیدن به اهداف خود با تدبیر عمل کرد و امام انقلاب را با تدبیر پیش برد.

انصاری یادآور شد: امام و مردم دورههای سختی را پشت سر گذاشتند اما هیچگاه نور امید در دل ملت خاموش نشد به همین جهت امید به عنوان یکی از سرمایههای بزرگ فراروی ملت ایران بوده و ما به آن افتخار میکنیم.

رئیس ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی ضمن تقدیر و تشکر از رئیسجمهور حسن روحانی او را یکی از شاگردان برجسته انقلاب و حضرت امام (ره) دانست و گفت: ایشان از چهرههای شاخص فرهنگی و سیاسی و کارآزموده در صحنههای مبارزه، جنگ، نبرد و امنیت است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار