در نشست خبری معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت گرفت؛

پاسخ معاون بنیاد شهید به منتقدان ساماندهی گلزارهای شهید/ تسریع در روند تابعیت به خانواده شهدای غیر ایرانی

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: از منتقدان ساماندهی گلزار شهدا دعوت می‌کنم تا جلساتی را در همان قطعات گلزار شهدا که درباره آن سیاه نمایی شده است، برگزار کنیم؛ چرا که برخی مواقع اصحاب رسانه بدون مشاهده میدانی بر این گفته‌ها دامن می‌زنند.
کد خبر: ۲۱۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶ - 01November 2016
پاسخ معاون بنیاد شهید به منتقدان ساماندهی گلزارهای شهید/ تسریع در روند تابعیت به خانواده شهدای غیر ایرانیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس،‌ «مهدی ایزدی» معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در  نشست خبری خود که امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس مبنی بر وضعیت خدمات‌رسانی به ایثارگران غیر ایرانی دفاع مقدس و وضعیت تابعیت این افراد گفت: بعد از انقلاب در سال 67 بحث تابعیت کسانی که کار خاص و خدمات شایسته و بی نظیر را داشتند وجود داشته است. تابعیت بسیاری از شهدای غیر ایرانی، از قبل در دستور کار قرار گرفته ولی به واسطه بحث شهدای مدافع حرم و فاطمیون روند تابعیت‌ها تسریع شد و قانونگذار دولت را مکلف و وقت تعیین کرد.
 
وی افزود: پیش از این به دلیل تعیین نکردن وقت طرح با کندی انجام می شد، ولی با وجود شهدای فاطمیون اصلاح قانون صورت گرفت. با تصویب قانون، مصوبه ها اجرا و خانواده ها و ایثارگران صد درصد از خدمات بهره مند می شوند.
 
ایزدی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ارائه خدمات و تسهیلات بنیاد شهید به شهدای غیر ایرانی مدافع حرم، اظهار داشت: بنیاد شهید در ارائه خدمات به جامعه ایثارگران تفاوتی قائل نیست، هر شهیدی با هر عنوانی که به شهادت برسد وقتی تحت پوشش بنیاد قرار می‌گیرد با شهدای دفاع مقدس تفاوتی ندارد. همچنین اگر در سیر تشکیل پرونده کوتاهی شده است مربوط به یگان مربوطه است.

عملکرد بنیاد شهید در این دوره طلایی است

وی در توضیح کارت شناسایی ایثارگران و فراخوان کارت‌های جدید گفت: فراخوان طراحی کارت شناسایی ایثارگران تا پایان آبان ماه تمدید شده است. کارت به جانبازان بالای 25 درصد، همسران، فرزندان، والدین شهدا و همسران جانبازان 70 درصد اهدا و در سال 85 توزیع شد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: از آنجا که کارت‌ها تا پایان سال 90 اعتبار داشت، مقرر شد تا امسال، کارت ملی هوشمند توزیع شود. در این راستا ابلاغ شده که کارتی جز این کارت داده نشود تا اطلاعات ایثارگران نیز در آن قابل درج باشد.

ایزدی تصریح کرد: با منقضی شدن کارت ایثارگران و ندادن کارت ملی، کارت ایثارگران در چند نوبت و تا پایان سال 95 تمدید شد.

وی بیان کرد: مطلع شدیم خواسته ایثارگران در کارت‌ها لحاظ نشده است و در شکل کارت هوشمند اثری از نشان ایثارگری نیست. قرار شد در کنار درج اطلاعات، کارت ایثارگری مجدد طراحی شود. از این رو مجدد اعلام می‌کنیم تا طراحان، طرح‌هایی با نمادهای ایثارگری ارایه کنند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران عملکرد بنیاد در سال های اخیر در خصوص تسهیلات مسکن ایثارگران را طلایی دانست و گفت: در این راستا اقداماتی صورت گرفت که در تاریخ بنیاد نظیر نداشته است. مطالبات مانده از سه دوره قبل را پرداخت کردیم. در حوزه اشتغال تنها دوره‌ای که سهمیه ایثارگران به کلی اجرا شد، در این دوره بود. در دوره‌های گذشته سهم 25 درصد ایثارگری اجرا نشد، با وجودی که از دی ماه کل مجوزهای استخدامی دولت دو هزار و 400 نفر بیشتر نبود؛ ولی بالغ بر 25 درصد سهمیه را اجرا کردیم.

وی بیان کرد: در ارائه تسهیلات بانکی و مسکن بهترین عملکرد را در سه سال گذشته به خصوص 94 و 95 داشتیم. دولت در حوزه مسکن مکلف است 100 هزار تسهیلات خرید و ساخت مسکن به ایثارگران اختصاص دهد. بانک‌ها مکلفند با توجه به اعتبارات این کار را انجام دهند تا کنون 45 هزار نفر از این تسهیلات برخوردار شده‌اند و پیش بینی می کنیم این تعداد به 50 هزار نفر برسد.

ایزدی با اشاره به وجود قانونی برای استانداردسازی مزار شهدای جدید، بیان داشت: نقدهایی در این خصوص وجود دارد. در بحث ساماندهی گلزار شهدا افراد صاحب نظر می‌توانند، پیشنهاد بدهند و ما مشکلی نداریم؛ ولی متاسفانه تنها شاهد موجی از تخریب هستیم. وظیفه و تکلیف ما ساماندهی و مناسب سازی با نظر صاحب نظران است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به نحوه ساماندهی قبور شهدای مدافع حرم، گفت: خانواده شهدای جدید در گلزاری که خودشان انتخاب می‌کنند، شهیدشان دفن می‌شود. مبنا بر این است که با طراحی پیش‌بینی شده‌ای باید شهدا تدفین شوند، در این زمینه تنها ما صاحب نظر نیستیم و برخی گلزارها تحت مدیریت شهرداری ها و یا اوقاف هستند.

وی با بیان اینکه مسئله مهم در تدفین شهدای مدافع حرم در نقاط مناسب سازی شده است، گفت: نوع سنگ با هماهنگی و جلب نظر خانواده انتخاب می‌شود. سعی شده شرایط اقلیمی و فرهنگی رعایت شود تا در آینده نیازی به مناسب‌سازی نباشد.

ایزدی با اشاره به بحث شهدای فاطمیون، تصریح کرد: از نظر قانونی همه شهدای فاطمیون تحت پوشش بنیاد شهید هستند، تدفین شهدا با هماهنگی بنیاد است و از نظر قانونی همه خدمات بنیاد به آنان تعلق می گیرد به غیر از مواردی که در قانون به افراد غیر ایرانی تعلق نمی گیرد.

در صورت ادامه انتقادات برخی منتقدان با آنان برخورد می کنیم

ایزدی در خصوص نحوه تعیین خدمات به ایثارگران گفت: نیاز خانواده و مقدورات کشور باید لحاظ گردد که ایثارگر چه نیازی دارد. گاه قانون‌گذار چیزی را مصوب می‌کند که خواسته عموم ایثارگران نیست.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با دعوت از منتقدان به ساماندهی گلزار شهدا برای ارائه نظرات اظهار داشت: از منتقدان دعوت می‌کنم تا جلساتی را در همان قطعات گلزار شهدا که درباره آن سیاه نمایی شده است، برگزار کنیم. برخی مواقع اصحاب رسانه بدون مشاهده میدانی بر این گفته‌ها دامن می زنند.

وی یادآور شد: تذکراتی به برخی افراد داده شده است که اگر این رفتارها ادامه داشته باشد، اقدام جدی تری خواهیم داشت.

ایزدی با اشاره به وضعیت شهدای فاجعه منا اظهار داشت: براساس قانون مکلف هستیم به شهدایی که در مواجهه با دشمن و حفظ دستاوردهای نظام و انقلاب به شهادت می رسند، خدماتی پیش بینی شده را ارائه کنیم. در خصوص فاجعه منا و از دست رفتن جان زائران ایرانی تصمیم بر این شد پیکر مطهر ‌آن‌ها در گلزار های شهدا بدون عنوان شهید تدفین شوند. مدتی بعد خانواده ها درخواست کردند عنوان شهید بدون ارائه خدمات داده شود و این کار انجام شد. تنها خدمات فرهنگی به آنان تعلق گرفت. به جز اشتغال و استخدام، تسهیلات مسکن و دیگر خدمات مقرر در قانون به این عزیزان ارائه می‌شود، هر زمان تدبیر شود، رسیدگی معیشت آنان نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

ایزدی با اشاره به 28 مهرماه روز تجلیل از اسرا و مفقودین بیان کرد: از سال 72 چیزی تحت عنوان اسیر و مفقود زنده موضوعیت نداشت. با بازگشت آزادگان به کشور، سالروز بازگشت آزادگان را روز تجلیل از آزادگان نام گذاری کردند.

امسال با توجه به بحث مدافعان حرم که در بین آنان اسیر و مفقود داریم، بار دیگر بحث مفقودین و اسرا موضوعیت پیدا کرده است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها