بخش پایانی/ بررسی شکل‌گیری موکب‌های حسینی در گفت‌وگوی دفاع پرس با سردار شریفی:

غوغای بی‌برنامگی در مرز چذابه/ موکب‌داران نگران فرا رسیدن فصل گرما هستند

مسئول موکب‌های حسینی در مرز چذابه با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای مسیر و مواکب زائران در تابستان وجود ندارد، گفت:‌ اگر زمینی برای ساخت پایگاه یا حسینیه در اختیار موکب‌داران قرار گیرد، می‌توانیم از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنیم.
کد خبر: ۲۱۴۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰ - 23November 2016

در بخش نخست ‌گفت‌وگوی خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس با سردار «یونس شریفی» از جانبازان دوران دفاع مقدس و مسئول مواکب مرز چذابه به نحوه شکل‌گیری مواکب در این مرز، مشکلات پیش روی موکب‌داران و نحوه خدمات رسانی به زائران اشاره شد. در بخش دوم گفت‌وگو به پیام زائران حسینی به استکبارجهانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در اربعین پرداخته شده و در ادامه ماحصل گفت‌وگو را می‌خوانید.

برای مطالعه بخش نخست گفت‌وگو اینجا کلیک کنید.

وضعیت خدمات‌رسانی به زائران سال جاری را نسبت به سال‌های گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هر سال نسبت به سال قبل، شور مردم به پشتیبانی از موکب‌ها افزایش یافته است. به عنوان نمونه یک موکب در طی پنج سال به شش موکب رسید و این حاکی از شور و شعف مردمی برای خدمت به زوار است. اینجا همه چیز یک رنگ است. در اینجا شور و ذوق خاصی حاکم است و این یکرنگی را نمی‌توان در مراسم‌های دیگری مشاهده کرد.

عدم زیرساخت‌ مناسب مواکب برای تابستان/ عدم مدیریت واحد به مرز چذابه رسید

عمده مشکلات زائران و موکب‌داران در راهپیمایی اربعین امسال چه بود؟

مشکلات ما به زیر ساخت‌ها و بحث ترافیک برمی‌گردد. این مسیر سه کیلومتری را باید در چهار ساعت طی ‌کنیم. موکب‌هایی که در چذابه یا سوسنگرد پخت می‌کنند، برای توزیع با مشکل مواجه می‌شوند.

بعد از گذشت پنج سال از شروع راهپیمایی حسینی، انتظار داریم تا برنامه‌ای برای بهبود حمل و نقل در مسیر اجرا شود. اگر حادثه پیش‌بینی نشده‌ای رخ دهد، آمبولانس نمی‌تواند راه‌گشا باشد.

ترافیک جاده، نبود لوله کشی آب و همچنین نداشتن یک مکان ثابت برای موکب‌ها از جمله معضلات ما در خدمات رسانی به زائران است.

عدم زیرساخت‌ مناسب مواکب برای تابستان/ عدم مدیریت واحد به مرز چذابه رسید

چند سال دیگر، اربعین در تابستان قرار می‌گیرد. گرمای تابستان در چذابه طاقت فرساست و زوار نمی‌توانند در روز حرکت کنند، عبور از این مسیر در شب نیز مشکلات خاص خودش را دارد. موکب‌داران نیز نمی‌توانند در زیر چادر خدمات‌رسانی کنند. اگر زمینی برای ساخت پایگاه یا حسینیه در اختیار موکب‌داران قرار گیرد، می‌توانیم از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنیم.

سال جاری شاهد حضور دست‌فروش‌های غیر بومی، مسافرکش‌های شخصی، متکدیان پاکستانی و ترافیک سنگین مسیر بودیم چه عاملی باعث شد که این بی‌نظمی شکل گیرد؟

این‌ عوامل از ناهنجاری‌های مسیر راهپیمایی اربعین حسینی در چذابه است. عدم مدیریت واحد، عامل اصلی این مشکلات است. سال‌های قبل مدیریت واحدی داشتیم، زیرا مدیریت در دست فرماندار استان بود و رییس ستاد اربعین در چذابه مستقر می‌شد و هر مشکی پیش می‌آمد به وی گزارش می‌دادند. همچنین هر شب کمیته‌ها، جلسه‌ای برگزار کرده و در آن جلسه مشکلات را مطرح می‌کردند. مشکلات در اسرع وقت برطرف می‌شد. اما امسال با کمال تاسف، کمیته‌ای تشکیل نشد و مسئولان راهپیمایی اربعین در تهران مستقر هستند و از راه دور برای چذابه، مهران و سوسنگرد برنامه ریزی می‌کنند.

عدم زیرساخت‌ مناسب مواکب برای تابستان/ عدم مدیریت واحد به مرز چذابه رسید

سه سال پیش اجرای برنامه اسکان زائران حسینی بر عهده هلال احمر سوسنگرد بود و آن‌ها چادر و پتو به میزان لازم در اختیار داشتند. حتی زمانی که سپاه یا هر ارگان دیگری، نیاز به پتو داشت، از هلال احمر خریداری می‌کرد. اما دو سال است که این مسئولیت به سازمان حج و زیارت واگذار شده است که امکاناتی در اختیار ندارد. در این سرمای استخوان سوز زائرین به پتو نیاز دارند. نتیجه این بی‌برنامگی نیز حضور همین دست فروش‌هایی است که هیچ سنخیتی با چذابه ندارند. تا کنون با وجود اعتراض موکب‌داران هیچ سازماندهی صورت نگرفت.

برتری مرز چذابه نسبت به مرز شلمچه و مهران در چیست؟

برتری مرز چذابه نسبت به باقی مرزهای کشور حضور مردم، تعداد بیشتر مواکب و گسترش پذیرایی از زوار است. در بحث خدمات رسانی به زائران، مرز چذابه رده اول را در مرزهای کشور دارد. اما در بحث زیرساخت‌ها، مهران و شلمچه نسبت به چذابه برتری دارند.

چرا شهرداری تهران امسال در برپایی موکب های چذابه حضور نیافت؟

شهرداری تهران هر سال داربست و چادر مواکب را نصب می‌کرد. امسال این کار صورت نگرفت و موکب داران خودشان خودجوش روی پای خود ایستادند. معتقدیم که موکب‌داری باید مردمی باشد و امسال این امر صورت گرفت.

عدم زیرساخت‌ مناسب مواکب برای تابستان/ عدم مدیریت واحد به مرز چذابه رسید

با توجه به سابقه ایثارگری و جانبازی که به افتخارش نایل هستید، چه فعالیت‌هایی برای زنده‌نگه داشتن یاد و خاطره شهدا انجام دادید؟

در هر مقطع و زمانی، هر کاری برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا انجام دهیم، جبران امنیتی که آن‌ها برای ما به ارمغان آوردند، نمی‌شود.

به عنوان یک موکب‌دار خودم را مقید کردم که حتما بنری از عکس یک شهید را در کنار موکب نصب کرده باشم. طی سال‌های گذشته عکس شهیدی را به یاد شهدای دوران دفاع مقدس بر سر در چادرمان نصب کردیم تا زائرینی که از مرز چذابه عبور می‌کنند، بداند که روزی خون‌های زیادی برای کسب این آسایش در چذابه ریخته شده است.

قصد داشتیم در 26 آبان ماه به مناسبت سالروز آزادسازی سوسنگرد، مراسم بزرگداشتی برای شهدا برگزار کنیم که به دلایلی این امر صورت نگرفت. مواکب نیز عکس و نام شهدای خودشان را نیز نصب کرده و شهرداری نیز بنرهایی را با موضوع دفاع مقدس و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا در مسیر پیاده رویی نصب کرد، اما به نظرم این مقدار فعالیت کافی نیست. از این رو قصد داریم برای سال آینده در این مسیر، نمایشگاه عکسی برپا کنیم.

عدم زیرساخت‌ مناسب مواکب برای تابستان/ عدم مدیریت واحد به مرز چذابه رسید

به نظر شما طرح «هر زائر نائب الزیاره یک شهید» چقدر می‌تواند در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تاثیرگذار باشد؟

طرح جالب و تاثیرگذاری است. اگر هر زائر بداند که نائب الزیاره یک شهید خواهد بود، تکلیف سنگینی را بردوش خود احساس می‌کند و از این رو بر رفتار خود دقت بیشتری دارد. ما می‌توانیم در هر امری با فرهنگ شهدا زندگی کنیم. این طرح یکی از کارهایی است که باعث می شود که شهدا و فداکاری‌هایشان به فراموشی سپرده نشود.

از رزمندگان، ایثارگران و جانبازان دوران دفاع مقدس در برپایی این مواکب نقشی دارند؟

اکثر مسئولان و خادمان مواکب بچه‌های بازمانده جنگ تحمیلی و یا خانواده‌های شهدا هستند. موکب «السابقون» را چهار تن از یادگاران دوران دفاع مقدس برپا کردند. این حاکی از آن است که هنوز فرهنگ مقاومت در میان رزمندگان حاکم هست و همه این خادمین در این خط هستند. دیروز در خط مقدم چذابه در مقابل دشمن می‌جنگیدیم و امروز در همین منطقه به زوار خدمات رسانی می‌کنیم. ما همچنان ایستاده ایم و با تاکتیک‌های مختلف دشمن مقابله می‌کنیم.

پیام حضور عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) در اربعین حسینی برای استکبار جهانی چیست؟

حضور گسترده مردم در اربعین حسینی نشان از اتحاد مسلمانان دارد و این اتحاد باعث ایجاد ترس در دشمن می‌شود. معتقدم که پیام امسال اربعین، حضور در صف مقاومت و پشتیبانی از مدافعان حرم است.

پیام بعدی زائران حسینی به عربستان سعودی است که اگر گمان می‌کنند، می‌توانند مانع حضور شیعه از زیارت خانه خدا باشند، سخت در اشتباه هستند. زیرا امسال به نسبت سال‌های گذشته زائران با شور بیشتری حضور یافتند.

انتهای پیام/ 131


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار