سردار مقیمی:

استفاده از سگ‌های جسدياب و زنده‌ياب در ماموريت‌های پليس آگاهی

ریيس پليس آگاهی ناجا از به کارگيری سگ‌های جسدياب و زنده‌ياب در ماموريت‌های اين پليس خبرداد و گفت: اين پليس توانست طي زمان اندکی با به کارگيری سگ‌های جسدياب و زنده‌ياب و پس از طی مراحل آموزش عمومی و تخصصی توانايی لازم را دراين زمينه بدست آورد.
کد خبر: ۲۱۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱ - 11December 2016
استفاده از سگ‌های جسدياب و زنده‌ياب در ماموريت‌های پليس آگاهيبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار «محمدرضا مقيمي» رییس پلیس آگاهی ناجا در همايش روساي ادارات مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي ناجا، اظهار داشت: مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جرايم خشن و نيز سرقت مبتني بر رويکرد علمي و اطلاعاتي از اولويت‌هاي مهم پليس آگاهي در سال جاري به شمار مي‌آيد.

وي با اشاره به وضعيت مطلوب در حوزه جرايم جنايي، افزود: با تلاش همه جانبه همکاران و بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي موجود ضمن کم کردن فاصله بين وقوع تا کشف درصدد هستيم تا آمار وقوع‌هاي اين حوزه را به پايين‌ترين حد ممکن برسانيم.

اين مقام ارشد انتظامي پليس آگاهي ناجا به کم کردن فاصله بين وقوعات تا کشف تاکيد کرد و گفت: مجموعه جرايم جنايي به نوعي نماد و معيار کار ما در پليس آگاهي است.

رئيس پليس آگاهي ناجا با اشاره به اينکه وقوع هر جرم، باعث به وجود آمدن احساس ناامني در بين شهروندان مي‌شود، تصريح کرد: سعي و تلاش پليس مبارزه با جرايم جنايي ارتقاء احساس امنيت و انتقال آن به مردم است.

** در صحنه حضور داشتن مديران جنايي يکي از ملزومات اين حرفه است

وي به آشنايي و مهارت کارآگاهان جرايم جنايي در استفاده از تجهيزات علمي و فناوري تاکيد کرد و گفت: کارآگاهان حوزه جرايم جنايي بايد علاوه بر ارتقاء سطح آگاهي در استفاده از تجهيزات علمي، تکنولوژي و فناوري به منظور کشف جرايم مهارت لازم را داشته باشند؛ البته در صحنه حضور داشتن مديران جنايي يکي از ملزومات اين حرفه است که بايد مد نظر قرار گيرد.

سردار مقيمي، شخصيت کارآگاهان جنايي را در ماموريت‌ها پراهميت عنوان کرد و افزود: فضاي فکري، روحي، رواني و حتي ادبيات ماموران پليس آگاهي به خصوص در حوزه جرايم جنايي، در برخورد با مراجعه کنندگان بايد متفاوت باشد.

وي اضافه کرد: برخورد پليس با کسي که از او خودرويي به سرقت رفته با شخصي که فرزندش به قتل رسيده بايد متفاوت باشد؛ رفتار مناسب و آرام کارشناسان جنايي هميشه در جلوگيري از بالاترين فشار روحي و عصبي در افراد بزده ديده، موثر است.

رئيس پليس آگاهي ناجا، استفاده از پرونده هاي موفق را بهترين روش آموزش در کشف پرونده‌هاي جنايي دانست و گفت: هر پرونده‌اي که منجر به کشف مي‌شود بايد مخلوطي از بانک‌هاي اطلاعاتي، علم و همچنين دانش و تجربه کارآگاهي باشد و قطعا هوش و استعداد شخص کارآگاه در اين بين از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.

** به کارگيری نيروهای جوان و مهيا کردن ميدان کار برای آنها

رئيس پليس آگاهي ناجا با بيان اينکه باجذب افراد علاقمند، خلاق، هويت و هميت سازماني را حفظ و به نسل‌هاي بعدي انتقال دهيم، گفت: بايستي کارآگاهان بازنشسته و پيشکسوت، تجارب و دانش حرفه‌اي خود در کشف پرونده‌ها را به پليس‌هاي جوان انتقال دهند.

سردار مقيمي بر بازنويسي پرونده‌هاي موفق جرايم جنايي و آسيب شناسي آنها و رفع نواقص و چالش‌هاي پيشرو در جهت آموزش کارآگاهان تاکيد کرد و گفت: اين امر در دفتر تحقيقات پليس آگاهي در حال انجام است و پرونده‌هاي مزبور را به يک داستان پليسي تبديل مي‌کنند و در اختيار ساير کارآگاهان قرار مي‌دهند.

** بازنگری پرونده‌های پراهميت ملی و خشن

وی به بازنگري و مرور مجدد پرونده هاي پراهميت، ملي و خشن تاکيد کرد و افزود: با توجه به اينکه برخي پرونده‌ها به نتيجه نرسيده است به اين خاطر به صورت هميشگي در دستور کار کارآگاهان قرار دارد و به صورت مداوم رصد و مورد بازنگري قرار مي گيرند تا نکات مبهم و جاافتاده بررسي شود.

** استفاده از سگ‌های جسدياب و زنده‌ياب در ماموريت‌های پليس آگاهی

وي يکي ديگر از قابليت هاي جمهوري اسلامي ايران همانند ديگرکشورها را استفاده از سگ ها در ماموريت هاي پليس عنوان کرد و گفت: با فعال شدن واحدي در پليس مبارزه با مواد مخدر به نام «سپکا» در خصوص سگ هاي مواد ياب، لازم بود پليس آگاهي نيز باهوشياري به اين عرصه وارد شود؛ اين پليس توانست طي زمان اندکي با به کارگيري سگ هاي جسد ياب و زنده ياب و پس از طي مراحل آموزش عمومي و تخصصي توانايي لازم را دراين زمينه بدست آورد.

رئيس پليس آگاهي ناجا خاطرنشان کرد: به کارگيري و فعاليت اين سگ ها در ماموريت هايي در شهرهاي گلستان، فارس، فشم و... که منجر به کشف بقاياي اجساد شد، از ديگر دستاوردهاي مهم اين پليس به شمار مي آيد که مورد توجه قرار گرفت.
 
انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار