گزارش دفاع پرس از برگزاری چهارمین رزمایش محمد رسول الله(ص)؛

مشت‌های آهنین و چنگال‌های تیز اراده نیروی زمینی ارتش در دفاع از وطن

چهارمین رزمایش محمد رسول الله(ص) نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با نمایش اقتدار یگان‌های تخصصی نزاجا در جنوب شرق کشور برگزار شد و بار دیگر این نیرو مشت آهنین و چنگال تیز خود را به دشمنان به خصوص انگلیس نشان داد و شعار وحدت برای ایجاد امنیت پایدار را سر داد.
کد خبر: ۲۱۷۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷ - 13December 2016
به گزارش خبرنگار اعزامی دفاع پرس به منطقه عمومی رزمایش «محمد رسول الله(ص)-4»، چهارمین رزمایش محمد رسول الله(ص) نیروی زمینی ارتش در جنوب شرق کشور و در منطقه‌ای به وسعت 220 هزار کیلومتر مربع برگزار شد. این رزمایش که از صبح روز یکشنبه(21 آذر) آغاز شده بود، ساعاتی پیش به پایان رسید.
 
در این رزمایش یگان‌ها و 23 رسته‌ تخصصی نزاجا از جمله یگان‌های پیاده، مکانیزه، زرهی، توپخانه، لجستیک، پهپاد، جنگال و مخابرات نیروی زمینی ارتش حضور داشتند.
 
** گام نخست؛ وحدت عامل ایجاد امنیت پایدار 
 
این رزمایش که عنوان «محمد رسول الله(ص)» داشت با رمز «لبیک یا رسول الله(ص)» و در آستانه هفته وحدت آغاز شد. از این رو امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش پیش از آغاز این رزمایش به دیدار علما و معتمدان اهل سنت شهرستان نیک‌شهر رفت و با آنان در خصوص وحدت و راه‌های ایجاد امنیت پایدار در منطقه گفت‌و‌گو کرد و در خصوص درخواست مسئولان این شهرستان جهت تاسیس واحد نظامی در این نیک‌شهر قول پیگیری داد.
 مشت‌های آهنین و چنگال‌های تیز اراده نیروی زمینی ارتش در دفاع از وطن
او همچنین از مدرسه امیرالمومنین(ع) رهدرگر بازدید کرد و صحنه‌ای از وحدت را به نمایش گذاشت و اینکه برگزاری رزمایش‌ها برای ایجاد امنیت در منطقه است و یکی دیگر از راه‌های ایجاد امنیت نیز وحدت اقوام و مذاهب است.
 مشت‌های آهنین و چنگال‌های تیز اراده نیروی زمینی ارتش در دفاع از وطن
در چهارمین رزمایش محمد رسول الله(ص) همچون دیگر رزمایش‌های اجرای شده توسط نیروهای مسلح، نیروی زمینی ارتش طرح مردم ‌یاری را اجرا کرد. طبق این طرح اداره‌ بهداشت و درمان نزاجا در منطقه‌ عمومی رزمایش بیمارستان صحرایی برپا کرد و خدمات رایگان بهداشتی و درمانی ‌به مردم منطقه ارائه داد.  
 
همچنین سخنگوی رزمایش اعلام کرده بود که از همراهی مردم عزیز منطقه با رزمندگان نیروی زمینی ارتش صمیمانه تشکر می‌کنیم و یقین داریم این همدلی موجب هم‌افزایی در توان دفاعی و ارتقای ضریب امنیتی منطقه خواهد شد.
 
** پیش‌بینی‌ها
 
پیش از برگزاری هر رزمایش سناریویی طراحی و داوران نظامی در طول اجرای رزمایش به داوری می‌پردازند و میزان دستیابی به اهداف پیش بینی شده، سرعت و عملکرد نیروها بررسی می‌شود.
 
چهارمین رزمایش محمد رسول الله(ص) با هدف رکوردگیری میزان تحرک و کارآمدی نیروی زمینی با توجه به تهدیدات آینده طراحی شده بود و اینکه نیروها در چه مدت زمانی می‌توانند خود را به محل تجاوز برسانند و دشمن متجاوز را پشیمان کنند.
 
امیر حیدری پیش از آغاز رزمایش گفته بود که این رزمایش به گونه‌ای طراحی شده است تا نیروها و تجهیزات در یک رزم واقعی اثربخشی و کارآیی‌شان، اندازه‌گیری شود.
مشت‌های آهنین و چنگال‌های تیز اراده نیروی زمینی ارتش در دفاع از وطن 
او امروز(سه‌شنبه) و پس از اجرای آخرین مرحله رزمایش گفت: این رزمایش توسط هیات‌هایی از قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص)، ستادکل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی ارتش ارزیابی شد. این هیات‌ها ظریف‌ترین موارد را هم در ارزیابی‌ها مد نظر قرار دادند و جمع‌بندی که من از این هیات‌ها دریافت کردم این بود که در این رزمایش به رکوردهای جدیدی دست یافتیم.
 
یکی از این رکوردهایی که امیر حیدری به آن اشاره داشته است، انهدام شناورهای سطحی توسط بالگردهای هوانیروز بود.
 
** مرحله نخست؛ اعزام، گسترش و شناسایی
 
در مرحله نخست رزمایش که همزمان با روز اول بود، با اعلام رمز توسط فرمانده نیروی زمینی نیروهای مختلف همچون یگان‌های واکنش سریع، پیاده، زرهی، توپخانه، پهپاد، جنگال و مخابرات نیروی زمینی ارتش از سایر مناطق جغرافیایی از طریق زمین و هوا به منطقه رزمایش اعزام شدند. مدت زمان رسیدن این یگان‌ها به منطقه رزمایش آزمونی برای یگان‌ها بود.
 
امیر حیدری پیش از آغاز رزمایش گفته بود که این رزمایش در راستای رکوردگیری سرعت و چالاکی یگان‌ها نزاجا برگزار می‌شود و نیروها باید بتوانند به سرعت جابه‌جا بشوند، نسبت به تهدیدات عکس العمل نشان بدهند و سامانه‌ها و تجهیزات خود را به کار بگیرند.
 
در این روز یگان‌ها طبق جدول زمان‌بندی شده قرارگاه خود را به مناطق تعیین شده رساندند و در این مناطق مستقر شدند. یکی از یگان‌هایی که سرعت عمل خوبی داشت، تیپ 55 هوابرد بود. امیر پیمبری سخنگوی رزمایش در این خصوص گفت: تیپ 55 هوابرد نیروی زمینی ارتش برای ایجاد عملیات مانع شونده در مدت زمان تقریبی دو ساعت که با توجه به ‌بُعد مسافت، زمان بسیار خوبی می‌باشد و مطابق با استانداردهای تعریف شده‌ روز دنیا و با استفاده از چترهای تولید داخل و در ارتفاع پایین‌تر از 750 فوت که یک ‌رکورد برای فرود یگان‌های هوابرد است، در محورهای تهدید با هماهنگی کامل قرارگاه منطقه‌ای مستقر و در مجموع عملکرد موفقی را ارائه کرد.
 
پس از استقرار یگان‌ها، یگان‌های مامور به شناسایی به این امر پرداختند. هوانیروز برای انجام این عملیات از بالگردهای کبرا 206 استفاده کرد. امیر یاری فرمانده هوانیروز نیز در حاشیه این رزمایش گفت: هوانیروز توانایی لازم را دارد تا تجهیزات خود را در آمایش سرزمینی مختلف نگهداری و عملیاتی کند. همچنین پهپادها، سامانه‌های جنگال، نیروهای بومی و تیم‌های ویژه به عملیات شناسایی پرداختند و اشراف اطلاعاتی را در منطقه عمومی رزمایش ایجاد کردند.
 
** مرحله دوم؛ حمله به مواضع دشمن و انهدام تجهیزاتشان
 
با آغاز دومین روز رزمایش، نیروهای عملیاتی وارد عمل شدند و به مواضع دشمن فرضی هجوم بردند. 
 
در نخستین لحظات روز دوم، بالگردهای کبرای هوانیروز با شلیک موشک‌های رهگیر «طوفان» که توسط متخصصان بومی ساخته شده است، اهداف تعیین شده را منهدم کردند. همچنین یگان توپخانه با اجرای آتش سنگین تجهیزات دشمن فرضی را که در ساحل قرار داشت را مورد اصابت قرار داد و خط آتش گسترده‌ای را در ساحل ایجاد کرد.
 
جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش نیز به کمک نیروهای زمینی آمدند و عملیات پدافند ساحلی را با انهدام اهداف از پیش تعیین شده انجام دادند. جنگنده میراژ f1 برای نخستین بار بود که در رزمایش‌های نیروی زمینی به پشتیبانی یگان‌های سطحی می‌پرداخت.
 مشت‌های آهنین و چنگال‌های تیز اراده نیروی زمینی ارتش در دفاع از وطن
نیروهای دشمن فرضی گرچه بیشتر مواضعشان در زمین بود اما چند شناور در سطح دریا نیز داشتند. برای نابودی این شناورها بالگردهای تهاجمی هوانیروز وارد عمل شدند. 2 بالگرد کبرا و یک بالگرد 214، تیم آتش سبکی را تشکیل دادند و به سمت دو شناور دشمن رفتند و با راکت و گلوله‌های بیست میلی‌متری این شناورها را منهدم کردند.
 مشت‌های آهنین و چنگال‌های تیز اراده نیروی زمینی ارتش در دفاع از وطن
به گفته امیر حیدری تاکیک‌های به کار گرفته شده در پدافند ساحلی در این رزمایش، تاکتیک‌های جدید و نوینی بودند که توسط دانشکده‌های تاکتیکی ارتش طراحی شده بود.
 
همچنین در مرحله دوم رزمایش، عملیات‌های حجم آتش انبوه، اجرای کمین با قابلیت انعطاف، نفوذ از جناحین توسط یگان‌های واکنش سریع، اجرای سدهای جاده‌ای، آتش‌های ضد زره و هدایت نیروهای متجاوز به‌مناطق آسیب‌پذیر انجام شد.
 
در بخش پایانی مرحله دوم رزمایش که در بعد از ظهر روز دوم انجام شد، نیروهای خودی با اجرای عملیات تخریبی لایه به لایه با به کارگیری زمین مسلح هوشمند به پاکسازی برخی از مناطق اشغالی پرداختند. این عملیات از تاکتیک‌های نوین حوزه‌ رزم زمینی و از ابتکارات متخصصان جوان جهاد خودکفایی نیروی زمینی بود.
 مشت‌های آهنین و چنگال‌های تیز اراده نیروی زمینی ارتش در دفاع از وطن
زمین مسلح هوشمند دارای این‌ قابلیت است که در منطقه‌ نبرد با حداقل نفرات، حداکثر تلفات انسانی و تجهیزاتی را به نیروی دشمن وارد کند و در مدت زمان کوتاهی مناطق اشغال شده را با حجم و قدرت آتش انبوه به صورت همزمان یا مرحله به مرحله آزاد سازد.
 
با آزادسازی بخشی از زمین‌های اشغالی، پهپادهای تهاجمی طی اقدامی غافلگیرکننده علیه مراکز فرماندهی و کنترل و مراکز تجمع دشمن وارد عمل شدند.
 
مرحله دوم رزمایش در حالی به پایان رسید که با وجود اجرای پدافند قاطع با آتش سنگین توسط تانک‌های «صمصام» و «ذوالفقار» در لحظات پایانی مرحله دوم، هنوز برخی از مواضع دشمن منهدم نشده بود و نیروهای دشمن در برخی نقاط حضور داشتند.
 
** مرحله سوم؛ ادامه هجوم
 
در روز سوم و پایانی رزمایش، پهپادهای اخلالگر طی تاکتیکی نوین وارد عمل شدند. این پهیادها برخی از مناطق اشغال شده را بمباران، موشک باران و نابود کردند. برخی از این هواپیماهای بدون سرنشین دارای سکوی پرتاب و برخی دست پرتاب بودند. همچنین این پهپادها انواع مختلفی داشتند که یکی از آن‌ها پهپاد انتحاری بود. این پهپاد انتحاری پس از رصد و تحلیل منطقه و ارسال آنلاین اطلاعات به ایستگاه زمینی، موفق به شناسایی هدف از پیش تعیین شده شد و خود را به هدف رساند و با کوبیدن خود به هدف، آن را منهدم کرد و عملیات را با موفقیت به اجرا رساند.
 
برخی از نیروهای دشمن همچنان در برخی مناطق که به گلوگاه‌ تعبیر می‌شد، حضور داشتند. پهپاد شناسایی سیراف به پرواز درآمد و با ارسال آنلاین اطلاعات به ایستگاه زمینی موضع نیروهای دشمن را شناسایی کرد. پس از این شناسایی، نیروهای پیاده وارد عمل شدند و 4 فروند بالگرد هوانیروز نیز به پرواز درآمدند و باقی مانده دشمنان را در مواضع گلوگاهی به دام انداختند.
 
در جریان این روز یگان‌های زرهی، پیاده، پیاده مکانیزه، توپخانه و تکاور با استفاده از اطلاعاتی که نیروهای محلی، سامانه‌های جنگ الکترونیک و پهپادها به دست آورده بودند، به انهدام باقی مواضع دشمن و آزادسازی زمین‌های اشغالی پرداختند و رزمایش پیش از ظهر روز سوم به پایان رسید.
مشت‌های آهنین و چنگال‌های تیز اراده نیروی زمینی ارتش در دفاع از وطن

** پشتیبانی هوایی و پدافندی از یگان‌های سطحی
 
در اجرای عملیات‌ها و رزمایش‌ها به طور معمول نیروی هوایی، پدافند هوایی و هوانیروز به پشتیبانی از نیروهای پیاده و زرهی می‌پردازند.
 
در جریان برگزاری چهارمین رزمایش محمد رسول الله(ص) تیزپروازان نیروی هوایی ارتش با جنگنده‌های میراژ f1  و f4(فانتوم) به پشتیبانی یگان‌ها سطحی پرداختند.
مشت‌های آهنین و چنگال‌های تیز اراده نیروی زمینی ارتش در دفاع از وطن 
هوانیروز نیز که از یگان‌های تحت امر نیروی زمینی ارتش است، در این رزمایش به اجرای عملیات‌های متعددی پرداخت. امیر یاری فرمانده این یگان در اولین روز رزمایش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این رزمایش از ده‌ها بالگرد همچون بالگرد شناسایی 206، بالگرد هجومی 214، بالگرد رزمی تهاجمی 209 و بالگردهای شنوک استفاده می‌شود. در این رزمایش توانمندی بالگردی را ارزیابی خواهیم کرد تا در مواقع ضروری به طور موثر اقدامات لازم را انجام دهیم.
 
هوانیروز در این رزمایش علاوه بر انجام عملیات رزمی به انجام ماموریت‌هایی همچون هلی برن، چتربازی، شناسایی، کنترل فرماندهی و امداد هوایی پرداخت.
 مشت‌های آهنین و چنگال‌های تیز اراده نیروی زمینی ارتش در دفاع از وطن
قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) نیز با همکاری معاونت فاوای نیروی زمینی ارتش به پشتیبانی از این رزمایش پرداختند. معاون فاوای نزاجا در این رابطه گفت: در رزمایش کنونی از سامانه‌های جنگ الکترونیکی که توسط کارشناسان نزاجا طراحی و تولید شده، استفاده کردیم که این سامانه‌ها همگی در لبه تکنولوژی دنیا قرار دارند. سامانه‌های جنگال، با سامانه‌های ارتباطی تلفیق شدند و توانستیم اطلاعات صحنه نبرد را به صورت آنلاین به یگان‌ها منتقل کنیم. همچنین در این رزمایش از ارتباطات زیرساخت به خصوص فیبر نوری تاکتیکی استفاده شد و اطلاعات به صورت صوت و تصویر به کاربران انتقال یافت تا تصمیم‌گیری درستی از صحنه نبرد داشته باشند. همچنین نیروی زمینی ارتش توانسته بخش زیادی از سامانه‌های ارتباطی خود را متحرک‌سازی کرده و آنها را به سامانه‌های رمزکننده متصل کند.
 
** رونمایی‌ها؛ از پهپادها تا تک تیراندازها
 
در جریان و در حاشیه برگزاری رزمایش‌ها همواره از جدیدترین دستاوردهای نیروها رونمایی می‌شود و یا برخی از تجهیزات که پیش از آن رونمایی شده است، در رزمایش عملیاتی می‌شود.
 
در چهارمین رزمایش محمد رسول الله(ص) دستاوردهای جدیدی رونمایی شد. بخشی از این رونمایی‌ها مربوط به حوزه پهپادی بود. پهپادهای «فرپاد»، «عقاب» و «شاهین» و جمر اخلالگر ضد پهپاد رونمایی و عملیاتی شدند.
 
پهپاد شناسایی «فرپاد» قابلیت دارد به صورت آنلاین آخرین وضعیت دشمن را تا بُرد 10 کیلومتری رصد کند و ارسال آنلاین تصاویر به ایستگاه زمینی داشته باشد. این پهپاد که اتوپایلوت است در صورت قطع ارتباط با ایستگاه زمینی به طور اتوماتیک به موضع اولیه باز می‌گردد. این پهپاد کاملا بومی و توسط جهاد خودکفایی نزاجا تولید شده است.
 
پهپاد رزمی «عقاب» نیز قابلیت نصب موشک‌های جدید هوا به سطح و نقطه زن را دارد. پهپاد شناسایی «شاهین» نیز که تحت پروژه شهید قطاسلو انجام شده است، مداومت پروازی بیش از 24 ساعت دارد.
 
جمر اخلالگر ضد پهپاد قادر است پهپادهای دشمن را تا شعاع سه کیلومتری شناسایی و برخی از انواع آن را مورد انهدام قرار دهد و برخی دیگر را که به لحاظ نوع کارکرد متفاوت هستند، هدایت کرده و بر روی زمین بنشاند. این سامانه به صورت منظومه‌ای و شبکه‌ای از کمترین شعاع عملیاتی تا بیشترین فواصل کار خود را انجام می‌دهند.  
 
بخش دوم تجهیزات و تسلیحات رونمایی شده مربوط به تک تیراندازها است. نیروی زمینی ارتش با آینده‌نگری مبتنی بر واقعیت‌های حوزه نبرد به طراحی و ساخت انواع سلاح‌های تک تیرانداز می‌پردازد، به گونه‌ای که بتواند به صورت منظومه‌ای تمامی منطقه نبرد را تحت پوشش قرار دهد. 
 
مهمترین تک تیراندازی که رونمایی شد، «طاهر» نام دارد. این نام، تک تیراندازهای «باهر» و «شاهر» را به یاد انسان می‌آورد که پیش از این توسط متخصصان داخلی رونمایی شده بود. رییس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش گفته است، تک تیرانداز طاهر به زودی وارد چرخه تولید می‌شود.
مشت‌های آهنین و چنگال‌های تیز اراده نیروی زمینی ارتش در دفاع از وطن 
همچنین تک تیراندازهای بهینه شده «ژ1» و «دراگانوف» در این رزمایش عملیاتی شدند.
 
در حوزه زرهی نیز علاوه بر رونمایی از تانک‌بر جدید با ارتقای قابلیت تجرک پذیری، فرماندهان خبرهای خوشی داشتند. نخستین خبر توسط فرمانده نیروی زمینی اعلام شد. او به خبرنگار دفاع پرس گفت که نوع جدید تانک کرار به زودی تحویل یگان‌های نیروی زمینی ارتش داده می‌شود.
 
رییس سازمان جهاد خودکفایی این نیرو نیز گفت: نفربر چرخ‌دار و شنی‌دار BTR-80 ارتقا می‌یابد. همچنین خودروهای مین‌ریز که در رزمایش‌های گذشته عملیاتی شدند به یگان‌های مهندسی نزاجا تحویل داده شد.
 
** گام پایانی: رزمایش محمد رسول الله(ص) پاسخی به اظهارات عجوزه انگلیسی
 
چهارمین رزمایش محمد رسول الله(ص) در حالی اجرا شد که چند روز پیش از آن، خانم «ترزا می» نخست وزیر انگلیس با سفری به کشور بحرین اظهارات مداخله‌جویانه‌ای در خصوص ایران داشت. از این رو امیر پورشاسب معاون ارزیابی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) در پایان این رزمایش وقتی در جمع خبرنگاران حضور یافت در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: عجوزه روباه پیر در منطقه حرف‌های بزرگ‌تر از دهان خود زده است و ما با تقویت نیروهای مسلح و برگزاری این رزمایش‌ها پاسخ او را با مشت محکم می‌دهیم.
 
** گزارش از مقداد کامکار
 
انتهای پیام/221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار