یادداشت/

کارنامه قبولی ملت در 9‌دی صادر شد

9‌دی وقتی غبار فتنه سراسر کشور را فرا گرفته بود و همگان در این فضای غبار آلود در معرض آزمون الهی قرار گرفتند، تنها گروهی که اهل ولایت بودند، نجات یافتند.
کد خبر: ۲۱۹۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰ - 29December 2016
به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، «جواد سلیمی‌دانا» یادداشتی را به مناسبت سالروز حماسه 9دی در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داد که در ادامه می‌خوانید:

9‌دی ماه برای مردم ایران عزیز، یادآور صحنه‌های تلخ و شیرینی است که با فرو نشستن گرد و غبار فتنه در سال 1388 حقّ و باطل بر همگان مشخص شد.

یوم الله 9‌دی ماه را از منظرهای متعددی می‌شود نگریست و در مورد آن مطالبی را عنوان کرد، لیکن ما به‌عنوان شیعیان عترت‌(ع) موظف هستیم، با سعی و جهد خود از منظرهای عالی به همه صحنه‌های پیرامونی خویش بنگریم، چراکه باید در آنها ما نیز نقش‌آفرین باشیم و از خود رفتارهای مطلوب و پسندیده بروز دهیم.

هر صحنه‌ای که در زندگی ما به وقوع می‌پیوندد، عرصه آزمون الهی است. اگر ما از موقعیت‌های رفیع به این موضوعات نگاه نکنیم و به جای نگاه از افق اعلی، از منظری پست و در یک کلام از منظر دنیا نگاه کنیم، به جز حجاب، مانع، آلودگی و... به چشم ما نخواهد آمد، که این خود مقدّمه فهم غلط از معرکه‌ای است که ملائکة الله ناظر و کاتب آن هستند و خداوند از ورای آنان مراقب ما هستند، این فهم و تحلیل غلط زمینه‌ای می‌شود که ما تصمیمات و بعد رفتارهای اشتباه و غلطی از خود نشان دهیم که باعث شکست در این صحنه و اخذ نمره مردودی برای ما خواهد شد.

9دی ما از صحنه‌های بزرگی بود، که قشر عظیمی از مردم به نصرت و هدایت خداوند توانستند از فضایی که با نفس آلوده شیاطین جنّ و انس چه بدخواهان داخلی و چه دشمنان خارجی تیره و تار شده و بسیاری را به اشتباه انداخته بود، راه صحیح را در پیش گرفته و از این آزمون سربلند بیرون آیند.

پس برای عبور موفقیت‌آمیز از صحنه‌های متعدد زندگی که گریزی از آنها نداریم، باید از ابتدا به این صحنه‌ها از منظر عالی و رفیع نگاه کنیم، تا بتوانیم درست تحلیل و بعد تصمیم گرفته و در عرصه عمل نیز درست رفتار کنیم. حال سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که منظر رفیع را چگونه و از کجا کسب کنیم؟

پاسخ به این سؤال این است که این متاع تنها نزد خدای تبارک و تعالی است. اوست که عالی، علی، اعلی، متعال، رفیع، رافع و...است خداوند در کتابش می‌فرماید: «کلمة الله هی العلیا»، «وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى» و اوست که در افق بسیار بالا است؛ همچنین در حدیثی از امیرالمؤمنین (ع) در باب تمجید خداوند قبل از دعا، می‌فرمایند: «يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى‏» یعنی ای کسی که در برترین منظرها هستی؛ همه شاهدی است بر این حقیقت عالم و مدعای ما که باید منظر عالی را از خدا گرفت. به بیانی ساده و روان می‌توان گفت که باید در صحنه‌ها با چشم خدایی و الهی دید، یعنی با چشمی که با هدایت و ولایت خدا تربیت شده، دید؛ در غیر این صورت فهم ها غلط، تحلیل ها غلط، نتیجه ها غلط، رفتارها غلط و در نهایت نتیجه آزمون، مردودی در آن امتحان الهی است، که تبعه­ آن نیز در قیامت همراه شخص خواهد بود.

با توجه به این پاسخ، سوال دوّمی که به ذهن می‌رسد این است که، چگونه ما باید از خدای عالی اعلی این منظر را اخذ کنیم؟پاسخ این سؤال را نیز خداوند با فضل و رحمت خود داده است و آن تبعیت و اطاعت از هادیان الی الله در طول دوران خلقت می‌باشد و لا غیر.

هر کس که در مسیر زندگی خویش به هادیان و داعیان به سوی خداوند مراجعه کرده و از تعالیم آنان بهره برده باشد، به سادگی هرچه تمام از افق اعلی بهره می‌برد و واجد ابزارهای نورانی برای عبور از مراحل مختلف زندگی خویش شده و زمینه سربلندی در دنیا و آخرت خود را فراهم می‌آورد.

این هادیان از ابتدای خلقت در نظام الهی مطرح بوده‌اند؛ نخستین بشر خودش از این هادیان و داعیان الی الله تعالی است؛ در دوران انبیاء و رسولان نیز بشر بی‌نیاز از این هدایت‌ها نبود و بعد از خاتمیت نیز این نیاز ادامه داشته و عترت‌(ع) در این امر به عالی‌ترین وجه و سطح ممکن در دنیا، اهتمام ورزیدند.

این نیاز در دوران غیبت مولایمان مهدی (عج) نیز برای همگان وجود دارد، یعنی همگان نیازمند بهره‌مندی، اطاعت و تبعیت از هادیان به‌سوی خدا هستند؛ با این تفاوت که برای پاسخ به این نیاز اساسی، باید به کسانی که اهل بیت (ع) امر به اطاعت از آنان در دوران غیبت امام معصوم‌(ع) کرده‌اند مراجعه کرد.

نکته حائز اهمیت این است که برای عمل به این هدایت آل‌الله‌(ع)، همگان باید به حیطه و فضای موضوع مورد نیاز به هدایت دقّت کرده و سپس به این عزیزانی که مشخصاتشان را عترت (ع) مطرح کرده‌اند مراجعه کنند؛ چرا که حیطه موضوعات مختلف، نیازمند هدایت متفاوت است. برای مثال در حیطه موضوعات مسائل شرعی فردی باید به مرجع تقلید خود مراجع کرد ولی در حیطه مسائل اجتماعی وظیفه متفاوت می‌شود و باید به مرجع و فقیهی که کل جامعه را هدایت و ولایت می‌کند  مراجعه کرد، که همان "ولیّ فقیه" است.

با این تفاصیل می‌توان گفت که در سال 1388 و آن صحنه عظیم امتحان الهی کسانی از فتنه سالم و سربلند عبور کردند که از هدایت‌های ولیّ جامعه، -که ولایتش به مراتب از ولایت ولیّ مسائل شرعی فردی یا به عبارت دیگر مرجع تقلید وسیع‌تر است استفاده کرده و خود را تحت ولایت او قرار دادند.

تا ظهور امام زمان راه نجات و فلاح برای عباد الله تعالی، تنها تبعیت از ولایت ولیّ جامعه است. فتنه سال 88 آزمون ولایت‌مداری ایران اسلامی بود، که با همه فراز و نشیب‌ها و همچنین تلخ و شیرینی‌هایش تجربه‌ای عظیم برای ملّت بود. 9دی برای مردم اهل ولایت الله، روز اخذ نمره قبولی و نیز سربلندی نزد ولیّ جامعه یعنی رهبر معظّم انقلاب أیّده الله تعالی بود. حتّی با نگاه خدایی می‌توان گفت که 9 دی، روز سربلندی مردم نزد امام عصر (ع) و جلب رضایت ایشان و خدای تعالی بود، زیرا جانشین فرمانده جبهه حق، یعنی نائب مولایمان مهدی (ع) از این حرکت و خالقین آن، مردم ولایتمدار ایران قدرتمند مکرّراً تجلیل و تمجید و ابراز رضایت کردند.

ما در دنیا و آخرت در صراط مستقیم ولایت الله ثابت قدم بوده باشد و سربلند به محضر مولایمان وارد شویم؛ ان شاء الله.

 انتهای پیام/191
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار