معرفی کتاب؛

«۹ دی، روایت تصویری از حماسه ۹ دی ۱۳۸۸»

کد خبر: ۲۲۰۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۰ - 04January 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس،  کتاب «۹ دی» با عنوان فرعی «روایت تصویری از حماسه ی ۹ دی ۱۳۸۸» عنوان کتابی است که در ۱۶۸ صفحه رویدادهای سال ۱۳۸۸ را با زبان تصویر روایت کرده است.
 
این کتاب در ۹ فصل شامل « انتخابات و حضور گسترده مردم»، «مردم پای صندوق های رای»، « اعلام زود هنگام پیروزی»، «پیروزی و ادعای تقلب»، «حمایت موسوی از مردم و جریان سبز»، «اهداف پنهان و آشکار فتنه»، « نقش رسانه های بیگانه در شعله ور ساختن فتنه»، «اوج حرمت شکنی عوامل فتنه در روز قدس، ۱۳ آبان و عاشورا»، « حضور میلیونی مردم در ۹ دی»، « نقش رهبری و مردم در خلق حماسه ۹ دی» و « بازتاب های داخلی و خارجی ۹ دی» تنظیم شده است.
 
نویسنده در این کتاب با حدود ۸۰ عکس رنگی در قطع های مختلف روندی که به خلق حماسه ۹ دی منجر شد را به صورت خلاصه و موجز بیان کرده است. کتاب «۹ دی» به نوعی « فتو رمان» نیز محسوب می شود که انقلاب سوم ایران را برای مخاطب خود باز روایی می کند.
 
کتاب در عین خلاصه بودن کامل نیز هست؛ هر چند کمبود برخی عکس ها بخصوص در بخش «نقش رهبری و مردم در خلق حماسه ۹ دی» احساس می شود، با این حال تصویری نزدیک به واقعیت ارائه می دهد.
 
از دیگر محاسن کتاب می توان به متن های کنار هر عکس اشاره کرد. این متن ها گاهی به برداشت سلیقه ای طراحان کتاب برمی گردد و گاهی رنگ و بوی دل نوشته به خود می گیرد. البته اگر این نوشته ها نمی بود و فقط به این توجه می شد که خود عکس ها در طول هم ،روایت گر حماسه ۹ دی بودند نیز می توانست حال و هوای کتاب را تغییر دهد.
 
نکته دیگر اینکه نام عکاس در ذیل یا پایان کتاب نیامده است؛ در حالی که بهتر این بود که شناسنامه و منبع عکس نیز در کتاب می آمد تا آن را به عنوان اثری قابل استناد و مرجع تبدیل کند.

دیگر اینکه در میان حجم آثار تحلیلی و آماری درباره حماسه ۹ دی وجود چنین کتاب هایی بسیار ضروری است. آنچه یک تصویر به تنهایی و در یک لحظه می تواند، در انتقال مفاهیم ارزشی داشته باشد، ممکن است مقالات متعدد نتواند تداعی کننده همان حال و هوا باشد.
 
کتاب «۹ دی» با عنوان فرعی «روایت تصویری از حماسه ی نهم دی ۱۳۸۸» با گردآوری و تنظیم «نشر ساقی» در ۱۶۸ صفحه مصور و یک هزار نسخه منتشر شده است.
 
انتهای پیام/ ۱۶۱
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار