سردار زاهدیان در نشست خبری مطرح کرد؛

کشف روزانه 2 تُن مواد مخدر در کشور/ انجام عملیات مشترک با کشورهای همسایه علیه قاچاقچیان

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان اینکه روزانه حدود 2 تُن مواد مخدر در کشور کشف می‌شود، گفت:‌ در 9 ماه نخست سال پلیس توانسته است 482 تن و 500 کیلوگرم مواد مخدر را کشف کند؛ که این رقم یک رکورد بی‌سابقه است.
کد خبر: ۲۲۰۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵ - 03January 2017
به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس،‌ سردار «مسعود زاهدیان» رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت:‌ در 9 ماه نخست امسال پلیس توانسته است 482 تن و 500 کیلوگرم مواد مخدر را کشف کند؛ که این رقم یک رکورد بی‌سابقه است. البته تا به امروز که نیمه دی ماه است، این رقم به 510 تُن افزایش یافته است. به عبارت دیگر ما در هر روز حدود 2 تن مواد مخدر کشف می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: رقم فوق، کشفیات پلیس است که اگر کشفیات دیگر دستگاه‌ها همچون سپاه، وزارت اطلاعات، گمرک و سازمان زندان‌ها به این رقم بیفزاییم، بالغ بر 550 تُن خواهد بود.
 
سردار زاهدیان گفت: همچنین بیش از 1هزار و 825 باند قاچاق مواد مخدر متلاشی و به مراجع قضایی معرفی شدند.
 
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: حدود 75 درصد کشفیات مواد مخدر در مرزهای شرقی کشور و در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و یزد صورت می‌گیرد و هرچه از سوی مرز به داخل کشور می‌آییم، حجم و وزن کشفیات کاهش و کار برای پلیس سخت‌تر می‌شود.
 
سردار زاهدیان با بیان اینکه دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر 2 درصد افزایش یافته است، گفت: همچنین در این رابطه 678 قبضه سلاح از قاچاقچیان ضبط شده است و امیدواریم در آینده توفیقات بهتری را به دست آوریم.
 
وی در خصوص جمع آوری معتادان متجاهر بیان کرد: در 9 ماه نخست سال، 108 هزار معتاد متجاهر جمع آوری و به مراکز درمانی، نگهداری و بعضا قضایی معرفی شدند. این مقدار کشف نسبت به سال گذشته رشد 25 درصدی داشته است. علیرغم ایجاد زیر ساخت‌ها برای نگهداری معتادان متجاهر اما این مقدار کافی نیست و اگر زیرساخت‌ها به طور کامل مهیا شود ما آمادگی داریم که ظرف یک هفته تمامی معابر و نقاط را از معتادان پاکسازی کنیم.
 
کشف روزانه 2 تُن مواد مخدر در کشور/ انجام عملیات مشترک با کشورهای همسایه علیه قاچاقچیان 
** ایران بزرگترین کاشف مواد مخدر در جهان است
 
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مواد مخدر یکی از 5 تهدید اصلی جامعه بشری است، خاطرنشان کرد: پلیس ایران بزرگ‌ترین کاشف مواد مخدر در دنیا و مرجع و الگویی برای پلیس‌های دنیا است و آموزش‌ها و دستاوردهای خود را به برخی کشورها منتقل کرده است. 
 
سردار زاهدیان با اشاره به همجواری ایران با کشورهای تولید کننده اصلی مواد مخدر در جهان، تصریح کرد: در سال‌های گذشته تولید مواد مخدر در کشور افغانستان به صورت تصاعدی افزایش یافته است. طبق گزارش‌های دریافتی در سال گذشته 3 هزار و 300 تن در افغانستان مواد مخدر کشت شده است که پیش‌بینی‌ها این است این مقدار در سال جدید به 7هزار تن برسد. 
 
وی ضمن دسته بندی مواد مخدر به صنعتی و گیاهی اظهار داشت: تغییراتی به سمت مصرف مواد صنعتی شکل گرفته است اما همچنان مواد مخدر گیاهی یا سنتی بیشترین مصرف را در جامعه دارد و مصرف «شیشه» یک خطر و تهدید جدی است.
 
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ارتقای قدرت فردی برای خودکنترلی را بهترین راه درمان و پیشگیری دانست و خاطرنشان کرد: رسالت ما ارتقای ظرفیت‌های اجتماعی برای مقابله منسجم و سازمان یافته با مواد مخدر است، از این رو اقدامات مشاوره‌ای و آموزشی را افزایش داده‌ایم تا پیشگیری و درمان در این حوزه بهبود یابد. این اقدامات در ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز صورت گرفته است.
 
کشف روزانه 2 تُن مواد مخدر در کشور/ انجام عملیات مشترک با کشورهای همسایه علیه قاچاقچیان
 
** دستگیری یکی از سرشبکه‌های مواد مخدر به همراه 315 نفر مرتبط
 
سردار زاهدیان همچنین از دستگیری نصیر بامری از سرشبکه‌های مواد مخدر در خرداد‌ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: بامری 11 شبکه بین‌المللی را هدایت می‌کرد که علاوه بر قاچاق مواد مخدر در پولشویی نیز نقش داشت. در این رابطه 15 نفر مرتبط اصلی و 300 عنصر در کشور شناسایی و دستگیر شدند. 200 میلیارد تومان از اموال این قاچاقچی مواد مخدر توقیف شد و پرونده بامری در مراجع قضایی در جریان است.
 
وی در خصوص تجهیزات و امکانات کشف مواد مخدر گفت: در این خصوص محدودیت‌هایی داریم و امیدواریم مسئولین محترم توجه لازم را داشته باشند. ادعا این است که تحریم‌ها برداشته شده است و سطح همکاری‌ها افزایش یافته است اما تاکنون تنها «سگ موادیاب» به پلیس مبارزه با مواد مخدر تحویل داده شده است، البته ستاد مبارزه با مواد مخدر مذاکراتی داشته است که امیدواریم تجهیزات در اختیار ما قرار بگیرد.
 
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از این نشست خبری عنوان کرد: در سال جاری یک هزار و 279 عملیات را اجرا کردیم که تلفات قاچاقچیان در صحنه نبرد 24 درصد افزایش یافته است. همچنین 6 نفر از نیروها به شهادت رسیدند. لازم به ذکر است تاکنون 3700 نفر در راه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند و 12 هزار نفر به مقام جانبازی نائل شده‌اند.
 
سردار زاهدیان در خصوص مبارزه با دانه درشتان قاچاق مواد مخدر بیان داشت: مبارزه با دانه درشتان با شدت انجام می‌گیرد اما کار سختی است چرا که با مافیای مواد مخدر مواجه‌ایم. برخورد با اینان نیز چند سال طول می‌کشد چرا که باید تمامی اجزا را شناسایی و دستگیر کنیم و کار نیمه تمام نماند.
 
کشف روزانه 2 تُن مواد مخدر در کشور/ انجام عملیات مشترک با کشورهای همسایه علیه قاچاقچیان 
 
** نزدیک به 50 درصد مواد مخدر وارد شده به کشور، کشف می‌شود
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس در خصوص همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر با مرزبانی و پلیس‌های افغانستان و پاکستان گفت: در مرزبانی رده مبارزه با مواد مخدر وجود دارد و ارتباطات ما تنگاتنگ است. همچنین با پلیس‌های افغانستان و پاکستان همکاری‌های نزدیکی داریم. مرکزی در تهران داریم که نمایندگانی از آن دو کشور در آنجا مستقر هستند. همچنین افسران رابطی در این 2 کشور داریم که به امر تبادل اطلاعات و اقدامات مشترک می‌پردازند. امسال یکی دو مورد عملیات مشترک با کشورهای همسابه علیه قاچاقچیان مواد مخدر داشته‌ایم.
 
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص راه ارتباطی مردم با پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: راه ارتباطی مردم با ما همان شماره تماس 110 است. کسانی که درخواست جمع آوری معتادان در منازل را دارند باید به مراجع قضایی مراجعه کنند. پلیس تنها به جمع آوری معتادان متجاهر می‌پردازد.
 
وی خاطرنشان کرد: 40 تا 50 درصد مواد مخدری که وارد کشور می‌شود، کشف و الباقی مصرف و یا از مرزهای غربی به کشورهای دیگر منتقل می‌شود.
 
انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار