یادداشت/ سرهنگ عباس عباسی

دژ اسطوره‌ای

از جمله اهداف حمله صدام به ایران فتح خوزستان بود ولی خیلی زود مجبور شد در شلمچه دژ بسازد تا از سقوط بصره جلوگیری کند. میدان های مین، هرنوع مانع نظامی، خاکریز، آب گرفتگی، تونل و هرچه بتوان با آن جلوی پیشروی نیروهای ایران را بگیرد در شلمچه بکار گرفت.
کد خبر: ۲۲۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰ - 19January 2017
کربلای 5////دژ اسطوره ایبه گزارش دفاع پرس از شهرکرد، سرهنگ پاسدار عباس عباسی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان چهارمحال و بختیاری در یاداشتی به مناسبت سالروز عملیات کربلای 5 این عملیات را عبور از دژ اسطوره ای نامیده است.

وی در یادداشت خود آورده است:

هاروارد تیچر، از مقامات نظامی پنتاگون، می گوید: "رابطه ما فقط یک تبادل اطلاعات معمولی نبود. ما به عراق هرچه را که لازم داشت تا از ایران شکست نخورد دادیم. ما آسیب پذیری هایشان در خطوط دفاعی تشخیص دادیم و مطلعشان کردیم. می دانستیم اگر این کار را نمی کردیم ارتش ایران تا بغداد پیش می رفت."

پس بنا به گفته مقام فوق الذکر، اسناد موجود و اعترافات سران عراق، عراقی ها شلمچه را که مقابل بصره بود با موانع بسیاری پوشانده بودند و به آن دژ اسطوره ای می گفتند.

از جمله اهداف حمله صدام به ایران فتح خوزستان بود ولی خیلی زود مجبور شد در شلمچه دژ بسازد تا از سقوط بصره جلوگیری کند. میدان های مین، هرنوع مانع نظامی، خاکریز، آب گرفتگی، تونل و هرچه بتوان با آن جلوی پیشروی نیروهای ایران را بگیرد در شلمچه بکار گرفت.

طراحان غربی و شرقی پیچیده ترین طرح هایشان را در شلمچه اجرا کردند و همه نوع جنگ افزار از تانک و توپ و چهارلول و در یک کلام آتش بار سبک و سنگین کار گذاشتند تا از موانع محافظت کنند.

بنابراین شرایط برای عملیات کربلای 5 باتوجه به جغرافیا و مشخصات زمین شامل تمرکز آتش دشمن با توجه به محدودیت زمینی آن، مسلح بودن زمین منطقه عملیاتی، آماده بودن دوسوم نظامیان دشمن در منطقه؛ رزمندگان اسلام می بایست بعد از شکستن خطوط دشمن از نهرهای متعدد و موانع به شدت غیرقابل نفوذ عبور می کردند که بسیار دشوار و به ظاهر غیرممکن بود.

اجرای عملیات کربلای 5 نشان داد که سازمان رزم نیروهای مسلح به خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدرت اتخاذ ابتکار عمل مناسب در شرایط سخت را دارد و می تواند از خلاقیت فرماندهان خود برای شکستن خطوط مستحکم دشمن استفاده کند و انعطاف لازم را در سازمان خود برای انجام عملیاتی ویژه و پیچیده بوجود آورد و از پذیرش ریسک در شرایط ضروری ابایی نداشته باشد.

عملیات کربلای 5 نشان دهنده انعطاف پذیری سازمان رزم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و اوج خلاقیت، ابتکار، شجاعت و جسارت تصمیم گیری در شرایط بحرانی و پذیرش ریسک بالا بود. و در میان ناباوری و غافلگیری ارتش بعث عراق آغاز شد. نبردی سخت، شدید و غیرقابل توصیف به وقوع پیوست و از آنجا که هرگام پیشروی رزمندگان اسلام یک گام به سمت بصره بود لذا ارتش بعثی با تمام توان مقابله می کرد.

با این وجود در خطر قرار گرفتن بصره، شرایط سیاسی و نظامی و تاثیرات مهم کربلای 5 بر جنگ، آن را از ویژه ترین و مهمترین عملیات جنگ تحمیلی کرده است و اگرچه به تمام اهداف خود نرسید ولی بازتاب گسترده ای در منطقه و جهان داشت بطوریکه آمریکا برای جلوگیری از شکست عراق و سقوط بصره هواپیمابر جان اف کندی را به خلیج فارس فرستاد ، روزنامه های اشپیگل و زوددویچه نوشتند: آمریکا با شش گردان و ششصد هواپیمای جنگی آماده است تا در صورت سقوط بصره با ایران بجنگد. شوروی تاکید کرد جنگ باید با مذاکره تمام شود. فرانسه اعلام کرد: پیروزی ایران یعنی تندروهای اسلامی که ثبات مدیترانه و جهان اسلام را بهم می زند. انگلیس اعلام کرد که هیچکس مایل به پیروز شدن ایران نیست.

به هر صورت موفقیت جمهوری اسلامی در کربلای 5 و پیروزی نظامی قریب الوقوع آن، دنیا را به این نتیجه رساند که راه های به پایان رسیدن جنگ را با تصویب قطعنامه 598 هموار سازد.

زمینه های تصویب این قطعنامه پس از پیروزی عملیات کربلای 5 چیده شد و غرب و شرق برای اولین بار به نظرات ایران در این قطعنامه توجه کردند و طرح های آمریکا که بن بست جنگ و تحمیل صلح به ایران بود را با شکست روبه رو ساخت بطوریکه همه رسانه های خارجی اعتراف کردند نه تنها آمریکا و متحدانش بلکه شوروی سابق نیز در آستانه بازندگی قرار گرفت.

اینک وظیفه همگانی است ضمن پاسداشت حماسه بزرگ و تاریخ‌ساز عملیات «کربلای5» و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان سرافراز و همیشه جاودان این عملیات افتخارآمیز و تأکید بر ضرورت تلاش برای حفظ آرمان‌ها و اهداف بلند شهیدان و رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس با پشتیبانی و تبعیت از ولایت فقیه به عنوان ستون جبهه انقلاب و میهن اسلامی و سرنوشت سازترین عامل سلامت و امنیت کشور، حضور به موقع و به هنگام در عرصه‌های نیاز انقلاب و نظام به ویژه در میدان‌های مقابله با تهدیدات و خطرات فراروی راه پیشرفت و تعالی ایران اسلامی داشته باشیم.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها