در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح شد؛

طرح پایش سلامت جانبازان در کشور اجرا می‌شود

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران از اجرای طرح پایش سلامت کلیه جانبازان کشور خبر داد.
کد خبر: ۲۲۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱ - 08January 2017
اجرای پایش سلامت جانبازان و آزادگان در کشور انجام می‌شودبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، «عبدالرضا عباسپور» معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری صبح امروز با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس مبنی بر چگونگی شناسایی جانبازان در مناطق دور افتاده و مرزی کشور گفت: امسال تیم تخصصی شامل 50 متخصص را به سردشت که منطقه ای خاص و ویژه است اعزام کردیم که به ویزیت نزدیک به یک هزار و 200 نفر از مردم منطقه پرداختند. سال گذشته 25 تیم تخصصی به جز سردشت به کل کشور اعزام کردیم، که یک هزار و 883 را ویزیت کردند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: تا کنون پایش تخصصی را برای جانبازان خاص مثل جانبازان قطع نخاعی انجام دادیم که پایش سلامت دیگری در مرحله دوم برای همه جانبازان توسط متخصصین انجام می شود. پایش جانبازان قطع نخاعی را شروع کرده ایم و سه استان خراسان رضوی و اصفهان همزمان با تهران این کار را انجام می دهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر گلایه برخی جانبازان در خصوص نبود پزشک متخصص در ویزیت های خانگی گفت: پزشکانی که در منزل، ایثارگران و خانواده های آنان را ویزیت می کنند آموزش دیده و به روز هستند.

عباسپور با اشاره به وضعیت پایش سلامت جانبازان و آزادگان گفت: قرار است پایش سلامت همگانی اجرایی شود. در این راستا برنامه نرم افزاری در بنیاد شهید تولید شده است که اطلاعات درمانی کلیه جانبازان در آن ثبت می شود و می توانیم آخرین اطلاعات بیماری جانبازان را در این نرم افزار رصد کنیم و بدانیم هر جانباز چه بیماری خاصی دارد.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: آزادگان استثنا نیستند و قرار است در طرح پایش، کلیه گروه ها از جمله آزادگان که جانباز نیز هستند، پایش شوند.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر خدمات تخصصی صورت گرفته برای جانبازان اعصاب و روان گفت: آمار و تعداد تمامی جانبازان اعصاب و روان را به اسم جمع آوری شده است. کار تخصصی که برای این بیماران انجام شده تدوین شبکه ای آموزشی برای خانواده های آنان است که به 60 هزار نفر از همسران این جانبازان آموزش های خاص مثل تاب آوری، مهارت های زندگی، چگونگی برخورد با جانبازان و اخیرا مهارت شادکامی داده شده است.

عباسپور با اشاره به کمبود تخت روانپزشکی در کشور افزود: تخت روانپزشکی چه در بیمارستان های خصوصی و چه در بیمارستان های دولتی کم است. بنیاد شهید و امور ایثارگران از 9 درصد تخت های بیمارستانی کشور حمایت می کند. در حدود یک هزار تخت روانپزشکی در کشور وجود دارد که به صورت مستقیم، کار درمان را برای جانبازان انجام می دهد.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری در بین کلیه جانبازان تصریح کرد: طرح غربالگری بیماری های خاص به منظور تشخیص بیماری هایی چون فشار خون، قند و غیره انجام شده است که در آینده نزدیک، کار رصد کلیه جانبازان به پایان می رسد.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید کمیسیون های پزشکی بنیاد شهید را تنها مرجع تعیین درصد جانبازی دانست و گفت: علاوه بر کمیسیون های عمومی در بنیاد شهید، چندین کمیسیون فرعی برای تعیین درست درصد جانبازی وجود دارد تا حقی از جانبازان ضایع نشود.

وی همچنین در خصوص تعیین از کارافتادگی برخی از ایثارگران اظهار داشت: ما از طریق آیین نامه های بین المللی و براساس معیارهای علمی، میزان از کار افتادگی را مشخص می کنیم. تا پیش از سال 72 به جانبازان درصد موقتی تعلق می گرفت؛ ولی پس از این سال طی بخشنامه ای از همه جانبازان و ایثارگران خواسته شد تا برای تعیین دقیق درصد جانبازی به بنیاد شهید مراجعه کنند.

عباسپور در خصوص سوال خبرنگار دیگری مبنی بر بالا بودن تعداد افرادی که در بنیاد شهید شامل بیمه تکمیلی شده اند، بیان کرد: بیمه تکمیلی شامل تمامی غیر شاغلین و نیز شاغلین جامعه هدف هستند. مثلا کسی که در آموزش و پرورش مشغول به کار است و می تواند از بنیاد شهید بیمه تکمیلی بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: ستادهایی از یک سال گذشته برای رصد وضعیت سلامت جانبازان شکل گرفته است و در مورد جانبازان شیمیایی این کار به صورت پایلوتی در یکی از استان ها اجرا خواهد شد تا در صورت موفقیت آمیز بودن نتیجه، در کل کشور اجرا شود. در این طرح جانبازان پیش از آنکه متوجه بیماری خود شوند، پزشک متخصص بیماری آنان را تشخیص می دهد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار