سردار خضرایی به دفاع پرس خبر داد؛

انعقاد قرارداد باغ موزه دفاع مقدس با محققان فرهنگ ایثار و مقاومت/ طرح «تحقیق از منظر علمی» تهیه شد

مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس از تهیه طرح «تحقیق از منظر علمی» در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خبر داد و گفت: از این رو طی 10 روز گذشته قراردادهایی با محققین منعقد شده تا ما بتوانیم برنامه های ترویج این فرهنگ را در قالب تحقیق دریافت کنیم.
کد خبر: ۲۲۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ - 13January 2017
سردار «جواد خضرایی»، مشاور شهردار تهران و مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس با اشاره به برنامه‌های باغ موزه دفاع مقدس در جهت ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت، اظهار داشت: فعالیت‌های باغ موزه دفاع مقدس در خصوص معرفی عملیات‌ها در سه بخش صورت می‌گیرد. در تمام ایام سال با استفاده از فناوری و امکان پویایی، درصدد انعکاس عملیات‌ها در تالارها هستیم.

وی ادامه داد: در این خصوص، تالار «پیروزی» که نمایانگر ابعاد حضور رزمندگان اسلام و پیروزی در دوران جنگ تحمیلی بوده است، طی ماه‌های گذشته افتتاح شد. بخشی از مجاهدت رزمندگان در عملیات کربلای 4 و 5 نیز در این تالار نمایش داده می‌شود. در نظر داریم که در این تالار اطلاعات جدیدتری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهیم.

///////
 
مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس با بیان اینکه در تالارها، دو بخش رفتار تاکتیکی رزمندگان و رفتار معنوی رزمندگان ترسیم می‌شود، گفت: با گذشت سال‌ها از دوران دفاع مقدس، مردم باید با شکوه عملیات‌ها صرف نظر از نوع عملیات، آشنا شوند. اگر در مورد عملیات کربلای 5 صحبت می‌کنیم، بی‌شک افراد زیادی از آن عملیات خاطره دارند؛ اما نمی‌توانیم عملیات کربلای 5 را در قالب فعالیت‌های تاکتیکی در ذهن مردم تداعی کنیم؛ جز اینکه برداشت‌های ارزشمندی را از مجموعه عملیات‌ها بتوانیم بازسازی کنیم و در اختیار عموم مردم قرار دهیم.

سردار خضرایی خاطرنشان کرد: رفتار تاکتیکی رزمندگان در عملیات‌ها، به لحاظ برتری‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش و بسیج تا حدودی قابل مطالعه و بررسی است، اما آنچه که در دفاع مقدس باید بیشتر مورد توجه واقع شود؛ بخش مربوط به رفتار معرفتی رزمندگان در دفاع مقدس است، در حالی که همه جنگ‌ها می‌تواند مظهر بداخلاقی باشد، در دفاع مقدس اخلاق رشد کرد. در نظر داریم با روش مناسب و جدید، مفهوم ایثارگری در دوران دفاع مقدس را برای نسل کنونی باز تعریف کنیم.

/////// 

مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس اجرای این روش را در راستای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا در مقابله با جنگ نرم دشمن دانست و گفت: کلاس درس دفاع مقدس همچنان برپاست و تعلیم و تربیت در آن مستلزم باز تعریف مفهوم ایثار و شهادت است.

وی برگزاری جلسات تطبیق اطلاعات و بیان تاریخ شفاهی را از دیگر برنامه‌های باغ موزه دانست و عنوان کرد: با وجود فقر اطلاعات از دوران دفاع مقدس، امکان ایجاد شبهات و ابهامات جدید وجود دارد. برای مقابله با بدعت یا تحریف، راهی جز دستیابی به اطلاعات دوران دفاع مقدس نیست. از این رو در طول سه سال گذشته با برگزاری جلسات تطبیق اطلاعات و تاریخ شفاهی، توانستیم اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران در موضوع دفاع مقدس را به دست بیاوریم.

ارزش‌های دفاع مقدس را از حاشیه به متن بیاوریم 

سردار خضرایی تاکید کرد: جهت جلوگیری از تحریف در دفاع مقدس، اطلاعات رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس از عملیات‌ها را ثبت و ضبط کردیم تا در اختیار پژوهشگران قرار دهیم. در حال حاضر بزرگترین بانک اطلاعات دیجیتال دفاع مقدس در موزه شکل گرفته است. با برخورداری از یک دیتاسنتر بزرگ با ظرفیت اولیه 450 ترابایت اطلاعات نسبت به جمع‌آوری اطلاعات از دفاع مقدس اقدام کردیم.

مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس عنوان کرد: تا کنون مفاهیم رفتاری و اخلاقی دفاع مقدس را به نسل امروز منتقل نکردیم. اگر ارزش‌های دوران دفاع مقدس به اخلاق و رفتار تبدیل شود، به این معناست که دفاع مقدس تداوم یافته است.  

وی افزود: جلساتی را نیز جهت ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت طی 39 ماه گذشته برگزار کردیم. در این خصوص مطالعات مکرر انجام شده و طرح تحقیق از منظر علمی تهیه شد. از این رو طی 10 روز گذشته قراردادهایی با محققین منعقد شده تا ما بتوانیم برنامه های ترویج ایثار و مقاومت را در قالب تحقیق دریافت کنیم.

سردار خضرایی با بیان اینکه اطلاعات به دست آمده از سوی محققین را در اختیار وزارت‌خانه و سازمان‌هایی مرتبط قرار خواهیم داد، گفت: به دنبال رسیدن به نتایج حاصله در طول یک سال آینده هستیم و نتایج تحقیقات را در اختیار تشکل‌ها، سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌هایی که به نوعی با ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت در ارتباط هستند، قرار خواهیم داد.

 
/////// 

مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس افزود: بخشی از اطلاعات مختص برگزاری جلسات در موزه دفاع مقدس است که از رده‌های مختلف جمع آوری شده است. تا به امروز بیش از 2 هزار و 300 جلسه در کارگروه‌های مختلف جهت جمع آوری اطلاعات، برگزار شد. در ادامه؛ جلساتی با رده‌های مختلف همچون نیروی هوایی، مهندسی، ژاندارمری، اسرا، فرماندهان، بهداری و جمعی از رزمندگان برگزار شده که به تکمیل بانک اطلاعات ختم شد. در آینده پژوهشگران و متخصصین در سراسر کشور می‌توانند از این اطلاعات به دست آمده، استفاده کنند.

وی با اشاره به پیاده سازی بانک اطلاعاتی در قالب کتاب، مستند و آثار دیداری، اظهار کرد: یک گروه کوچکی در حال حاضر این بانک اطلاعاتی را پیاده سازی می‌کنند. علاوه بر اطلاعات بدست آمده در باغ موزه دفاع مقدس، با همکاری مولفین، 18 عنوان کتاب در قالب انتشارات موزه دفاع مقدس منتشر شده است. در این کتاب‌ها به دوران دفاع مقدس و اقدامات کینه ورزی دشمن در بعد از جنگ تحمیلی و شرایط امروز اشاره دارد. کتاب «مثلث‌های مستاصل» به نقش بانوان در مقابله با دشمن اشاره می‌کند که از سوی انتشارات باغ موزه دفاع مقدس به چاپ رسیده است. 

انتهای پیام/ 131
نظر شما
پربیننده ها