در پی بحران سیاسی گامبیا؛

واکنش آمریکا و دولت‌های غرب آفریقا به وضعیت اضطراری در گامبیا

یحیی جامع رئیس جمهور گامبیا با رد پیروزی رقیب خود در انتخابات، وضعیت فوق‌العاده در این کشور اعلام کرد.
کد خبر: ۲۲۲۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶ - 18January 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «جان‌کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جلسه مطبوعاتی خود ضمن اشاره به حوادث اخیر گامبیا، از رئیس جمهور این کشور که دوره ریاست جمهوری‌اش پایان یافته است؛ اما با طرح موضوع تقلب از دادن جایگاه خود به جانشین‌اش «اداما بارو» که هم‌اکنون در سنگال به سر می‌برد، خودداری می‌کند، خواست که نتایج انتخابات ریاست جمهوری در گامبیا را به رسمیت بشناسد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه به مواضع «اتحادیه همکاری‌های اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» پرداخت و افزود: اعضای این اتحادیه با تهدید یحیی جامع به مداخله نظامی در گامبیا، از وی خواستند که به جای برقراری حالت فوق‌العاده در این کشور، وظیفه قانونی خود را انجام داده و ریاست جمهوری را به اداما بارو واگذار کند.

همچنین انگلیس و هلند با منع اتباع خود از سفر به گامبیا مگر در حالت ضروری، از تمام اتباع خود خواستند که این کشور را ترک کنند. این مسئله باعث مشکلاتی برای اقتصاد گامبیا خواهد شد، زیرا بیشترین تعداد بازدیدکنندگان از این کشور را جهانگردان انگلیسی و هلندی تشکیل می‌دهند.

یحیی جامع رئیس‌جمهور گامبیا که به مدت 22 سال رییس‌جمهور گامبیا بوده و طی انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور، نتیجه را به رقیب خود اداما بارو واگذار کرده است، با ادعای مداخله کشورهای خارجی در انتخابات اخیر گامبیا و اعلام حالت فوق‌العاده در این کشور، از تحویل سمت خود به اداما بارو خودداری کرده و خواهان بازبینی نتایج انتخابات توسط دیوان عالی گامبیا شده است. این در حالی است که وی چند روز قبل هنگام اعلام نتایج انتخابات، پیروزی بارو را به وی تبریک گفته بود.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار