تاکتیک جدید گروه‌های تروریستی در شمال سوریه چیست؟

گروه‌های تروریستی در پوشش نام‌های جدید، به دنبال ایجاد هویت جدید و در نتیجه تلاش‌‌های جدید برای نبرد با ارتش و نیروهای مقاومت در شمال سوریه هستند.
کد خبر: ۲۲۶۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳ - 11February 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس به نقل از پایگاه خبری النشره لبنان، تا پیش از اعلام جدایی گروهک تروریستی «جبهه النصره» از سازمان تروریستی بین‌المللی «قاعده الجهاد»، که با نام «القاعده» شناخته می‌شود، اغلب جریانات منطقه‌ای و جهانی از این گروه به عنوان یک گروهک تروریستی نام می‌بردند.

پس از تغییر نام این گروهک در جولای 2016 به «جبهه فتح الشام»، که همزمان با اعلام جدایی آن از القاعده در پیام تلویزیونی رسمی ابومحمد الجولانی فرمانده ارشد این گروهک تروریستی بود، انتظار فرماندهان این گروهک این بود که از لیست گروه‌های تروریستی خارج شده و در پی آن، از حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی و روسیه نجات یابند؛ اما پس از گذشت چند ماه از این موضوع مشخص شده است که این حیله نیز اثر نکرد.

آنچه که النصره سابق و فتح الشام فعلی به دنبال آن است، تلاشی جزئی برای ادامه بقا در میدان نبرد است تا همزمان از حضور در عرصه سیاسی نیز بهره ببرد. با این حال علی‌رغم ارتباط این گروه‌ها با النصره پیرامون گفت‌وگوهای اجلاس آستانه، موضوع درخواست دیگر گروه‌های مسلح تروریستی پیرامون تحقیق از وضعیت «فتح الشام» ضمن موضوع اخراج گروه‌ها و تشکیلات مسلح خارجی حامی دولت سوریه (در رأس آنان حزب‌الله لبنان و لشکر فاطمیون افغانستان) نیز مطرح شد.

در مورد ائتلاف موسوم به «تحریر الشام»، که بلافاصله پس از نخستین دور از گفت‌وگوهای آستانه به راه افتاد، باید گفت که این اقدام پس از ترس از قرارگرفتن در لیست گروه‌های تروریستی بین‌المللی و مورد حمله واقع شدن از سوی گروه‌های تروریستی مورد حمایت دولت ترکیه و ارتش این کشور، قرار گرفت. نیروهای فتح الشام برای تشکیل این ائتلاف، اقدام به همکاری با تعدادی از فرماندهان و نیروهای زبده جدا شده از گروهک تروریستی «احرار الشام» کردند تا علاوه بر تقویت صفوف نیروهای خود، از حمله دیگر گروه‌‌های تروریستی به خود تا جای ممکن ممانعت کنند.

با این وجود «ابو جابر الشیخ» امیر ائتلاف تحریر الشام با تأکید بر اهمیت اهداف جبهه فتح الشام، این هیئت تروریستی را گامی جدید برای فعالیت گروه‌های مسلح عنوان کرد. وی همچنین با اعلام آغاز دوباره نبرد علیه نیروهای ارتش سوریه، بر پایان طرح آتش‌بس ایرانی-روسی-ترکی که در اجلاس آستانه مطرح شده بود، با عبارتی همچون «طومار شام با جلسات و مذاکراتی که به دنبال سرنگونی انقلاب سوریه و قدرت دادن به رژیم سفاک در هم پیچیده نخواهد شد» تأکید کرد.

سؤالی که در پایان مطرح می‌شود این است که آیا تحریرالشام با اعلام استراتژی جدید خود پیرامون آغاز مجدد نبرد علیه ارتش سوریه و متحدانش، از سوی غربی‌ها جزو گروه‌های به اصطلاح میانه‌رو به حساب خواهد آمد یا اینکه نامگذاری جدید فرقی در نحوه تعامل با این گروه مورد حمایت فتح الشام ایجاد نخواهد کرد.

انتهای پیام/421    

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار