پیشکسوتان واحد ادوات عنوان کردند؛

نواقص موجود در پلاتینگ ­بردهای آمریکایی برای ساخت پلاتینگ برد در داخل ایجاد انگیزه­ کرد

نیروهای مبتکر بسیجی که در جبهه حضور داشتند و در واحد ادوات خدمت می­ کردند با بررسی­ هایی که روی مباحث ادوات در خصوص شلیک ها، خمپاره­ ها، دیده ­بانی و قبضه­ ها انجام دادند به بعضی اشکالاتی که در ارتباط با ادوات ساخت آمریکا بود دست پیدا که می توان به هدر رفتن گلوله و گذر زمان که در هدایت آتش مؤثر بود اشاره کرد.
کد خبر: ۲۲۶۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷ - 13February 2017
به گزارش دفاع پرس از مشهد، در ادامه سلسله نشست ­های بررسی ابتکارات نیروهای خراسانی در دفاع مقدس، جلسه ­ای با حضور مسعود سادات شکوهی و برادران حسن و علی همامی به منظور بررسی نحوه ساخت پلاتینگ برد از وسائل هدایت آتش در مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سادات شکوهی در سخنانی اظهار داشت: نیروهای مبتکر بسیجی که در جبهه حضور داشتند و در واحد ادوات خدمت می کردند با بررسی­ هایی که روی مباحث ادوات در خصوص شلیک ها، خمپاره­ ها، دیده ­بانی و قبضه ­ها انجام دادند به بعضی اشکالاتی که در ارتباط با ادوات ساخت آمریکا بود دست پیدا کردند. چون این ادوات در اختیار ارتش قرار داشت و ارتش هم آنها را در اختیار سپاه و بسیج قرار داده بود، و نیروهای مبتکر پی به نواقص آنها برده بودند.

وی افزود: در بررسی­ های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که نواقص موجود باعث هدر رفتن گلوله و گذر زمان می­ شود و اینها در هدایت آتش مؤثر بود.

سادات شکوهی در ادامه ابراز داشت: دوستانی که در زمینه رفع نواقص فعالیت­ های تأثیرگذاری داشتند برادران حسن و علی همامی و مرحوم محمود مشکی بودند. این رزمندگان واحد ادوات با توجه به سوابقی که در کار با پلاتینگ بردها و همچنین لوازم ادوات مخصوص هدایت آتش داشتند دست به اقداماتی زدند که منجر به شروع تولید لوازم جانبی ادوات شد که از دقت کاملی برخوردار بود و آن نواقصی که در پلاتینگ بردهای آمریکایی بود را نداشت.

این پیشکسوت دفاع مقدس خاطر نشان کرد: باید گفت این حرکت برخواسته از تفکر بسیجی بود که بر اساس احساس مسئولیتی که رزمندگان مبتکر کردند دست به این اقدامات زدند. خدماتی که تا به امروز به آن پرداخته نشده است.

سادات شکوهی در ادامه تصریح کرد، زحمات دوستان ما در این بخش با همراهی شهیدان واحد خمپاره و دیده بانی قاسم حیدری، شهپر، محمود جموکیان، ضرغام زاده، طویلی همراه بود.

در ادامه این نشست حسن همامی به تشریح مشکلاتی که در پلاتینگ بردهای آمریکایی بود پرداخت و در ادامه مراحل ساخت آن را بیان کرد.

حسن همامی در سخنانی اظهار داشت: من و مرحوم مشکی در اداره آموزش و پرورش خدمت می­کردیم و برادرم علی همامی هم کارگاه داشت که در همین کارگاه توانسته بود در مشهد اولین ماشین لباسشویی را بسازد.

وی افزود: خداوند توفیق داد تا در مدت دفاع مقدس من 48 ماه، علی همامی 60 ماه و محمود مشکی هم 60 ماه در جبهه­ ها و در واحد ادوات انجام وظیفه کنیم و این لطف خدا و برکت خون شهدایی که در مقابلمان تکه تکه شدند، بود که در مسیری که گام برداشتیم موفق شدیم.

همامی خاطر نشان کرد: اولین جرقه ساخت پلاتینگ برد در بهمن ماه 1359 بعد از آموزشی که برای ادوات منحنی زن در گلف دیدیم زده شد. در آن مقطع به ما دو قبضه 120و یک پلاتینگ برد اسرائیلی تحویل دادند و ما را به جبهه اعزام کردند و قبضه­های دیگر فاقد امکانات هدایت آتش بود و به صورت حدسی هدایت آتش صورت می­ گرفت که همین مسئله باعث اسراف در گلوله می­ شد.

وی ادامه داد: اولین مرحله که سال 1360 به مشهد آمدیم اقدام به طراحی پلاتینگ برد در مرکز تحقیقات که مسئولیت آن با شهید جوادی و ثامنی­پور بود، کردیم. که 6 ماه طول کشید تا صفحه­ ای را که شامل 6640 قسمت بود طراحی کردیم. اولین مرحله تولید در تهران استارت زده شد. سه ماه و نیم طول کشید که پلاتینگ برد تولید شد. مونتاژ در پادگان امام حسن(ع) صورت گرفت و در پادگان امام حسین(ع) تولید انجام گرفت که بعداز آن جهت ارسال به جبهه به پادگان شهید بهشتی تحویل داده شد.

همامی در ادامه در خصوص مرحله دوم تولید پلاتینگ بردها و حمایت فرماندهان ارشد نظامی مطالبی را عنوان کرد.

در پایان این نشست، علی همامی از اهمیت ساخت پلاتینگ بردها در داخل کشور مطالبی را بیان کرد و گفت: این نشست، اولین جلسه­ ای است که بدون حضور مرحوم مشکی در خصوص ادوات هدایت آتش صحبت می­ کنیم.

وی ادامه داد: با شروع جنگ تحمیلی، ایران تجهیزات نظامی از خارج مثل کره، چین و شوروی وارد می­ کرد که وسائل هدایت آتش نداشت. این لوازم از توپ هم مهمتر بود.

علی همامی افزود: ما برای انجام کار پیش شهید چمران و شهید صیاد شیرازی رفتیم و فرماندهان هم از این طرح مطلع بودند.

وی در پایان گفت: با اینکه مشهدی­ ها مبتکر بودند ولی در مرکز آقایان رضایی و استاد واقعاً از این طرح حمایت کردند.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها