نذر «نوشتن کتاب» موجب آزادی از بند رژیم بعث شد

«سیدمحمدکاظم قزوینی» از علمای بزرگ شیعه بود، که توسط رژیم بعث دستگیر و به اعدام محکوم شد؛ اما به واسطه نذری که کرد، از زندان آزاد شد.
کد خبر: ۲۲۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰ - 14February 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، در طول تاریخ فعالیت علمای شیعه برای جهانی کردن مکتب تشیع اتفاقات متفاوتی روی داده است، که هر کدام در جای خود قابل تامل است. یکی از این اتفاقات حصر، تبعید و اعدام علما است که اغلب آنان به عنایات اهل بیت (ع) مرتفع شده است.
 
این امر علاوه بر آنکه نشان از حقانیت این راه است موید اقدامات درست فرهنگی این علماست که همگی تالیف و تحریر کتاب را نذر کرده بودند. «سیدمحمدکاظم قزوینی» یکی از همین علماست، که با عنایت حضرت زهرا (س) از حکم قطعی اعدام رها شد.

درباره نویسنده

سیدمحمدکاظم قزوینی در سال 1307 شمسی در خانواده مرحوم سیدمحمد ابراهیم، از سادات کربلا  به دنیا آمد. او در ده سالگی مادر و در 12 سالگی پدر خود را از دست داد.
 
پدرش در نامه‌ای خطاب به او می‌نویسد: «فرزندم محنت‌های الهی بیانگر نزدیکی فرد به خداوند است و هر چه خداوند کسی را بیشتر دوست داشته باشد، آثار تعلقات دنیای فانی را بیشتر از چهره‌اش می‌زداید تا به تکیه‌گاه محکمی برای خود برگزیند و به ریسمان محکم الهی چنگ زند.»

محمدکاظم ابتدا به حوزه علمیه کربلا رفت و دروس مقدماتی را طی کرد. او درس سطح را نزد حجج اسلام میرزاهادی خراسانی، سیدمحمدحسین قزوینی، شیخ محمد خطیب، شیخ جعفر رشتی و سیدصالح قزوینی فرا گرفت. پس از آن از دروس عالی آیات عظام میرزا مهدی شیرازی، شیخ یوسف خراسانی و سیدهادی میلانی کسب فیض کرد.
 
در سال 1350 شمسی نیروهای امنیتی عراق دانشمند فقید مرحوم سیدمحمد کاظم قزوینی را دستگیر کردند و برای تیرباران به حوالی بغداد منتقل کردند. این امر در آن روزگار ، به خاطر دشمنی رژیم بعث با علمای شیعه و تهدیدی که از جانب آنان احساس می‌شد، چندان دور از انتظار نبود.
 
مرحوم قزوینی از آنان خواست به او فرصتی بدهند تا وصیت‌نامه‌ای بنویسد، اما آنان موافقت نکردند. ایشان در آن لحظات مرگ و زندگی به حضرت صدیقه طاهره (س) متوسل شد. و نذر کرد که اگر از این مخمصه نجات یابد، کتابی درباره حضرت زهرا (س) بنویسد. این توسل بی‌ریا نجات وی را در پی داشت. جنایت‌کاران بعثی او را به زندانی در بغداد بردند و پس از چهار ماه آزاد شد‌.
 
سیدمحمدکاظم بنا به نذری که کرده بود کتابی تحریر کرد که نگارش کتاب شریف «فاطمه‌الزهرا (س) من المهد الی اللحد»  عمل به آن نذر است.

 از جمله کارهای مهم سیدمحمدکاظم در عراق اداره موسسه «رابطه النشر السلامی» بود که آن مرحوم در سال 1383 قمری آن را تاسیس کرد. اساس کار این موسسه شناساندن تشیع به جهان اسلام بود.
 
از جمله فعالیت‌های این موسسه ارتباط با کشورهای اسلامی، مکاتبه با شخصیت‌های جهان اسلام و ارسال کتب و نشریات شیعه برای افراد و مراکز اسلامی به صورت رایگان بود.
 
مرحوم قزوینی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خود را بر کشورهای الجزایر و مراکش متمرکز کرده بود. او برای اشاعه فرهنگ شیعی بارها به مراکش، استرلیا، کویت، لبنان و ... سفر کرد.
 
یکی از مهم‌ترین کارهای قزوینی در ایران تاسیس موسسه نشر علوم امام صادق (ع) بود که حاصل کار آن تهیه و تنظیم موسوعه 30 جلدی امام صادق (ع) است که 8 جلد آن تا کنون چاپ شده است.
 
سیدمحمدکاظم قزوینی در سال 1373 شمسی درگذشت و  پیکر مطهرش در مقبره‌ای داخل حسینیه کربلایی‌ها به خاک سپرده شد.
 
درباره کتاب
 
نام اصلی کتاب که به زبان عربی نگاشته شده، «فاطمه‌الزهرا (س) من المهد الی اللحد» است. مولف، کتاب خود را با شناخت شخصیت زهرا (س) و شناسایی آن به دیگران آغاز نموده، جریانات مربوط به ‌ولادت آن حضرت، شیوه و روش زندگی، وقایع فدک و زوایای زندگی آن حضرت از بحث‌های کتاب است که به تفصیل بیان شده است.
 
همچنین بحث درباره خطبه حضرت زهرا (س) و احتجاج آن حضرت با خلفا از فصل‌های دیگر کتاب است. همچنین کتاب دارای فهرست کاملی از اشخاص، اعلام، اماکن و جایگاهها در کتاب آورده شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار