امیر گرامی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

تولیدات جذاب و کاربردی در زمینه دفاع مقدس را در دستور کار داریم/ باید برای هر کتابی که می‌نویسیم جوابگوی شهدا باشیم

رییس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس با اشاره به رویکرد جدید این سازمان در به‌روزرسانی ادبیات دفاع مقدس گفت: تولیدات جذاب و کاربردی در زمینه دفاع مقدس را در دستور کار داریم.
کد خبر: ۲۲۷۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱ - 19February 2017
گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس: امیر سرتیپ دوم «حمیدرضا گرامی» چندی است که با حکم سرلشکر «باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ریاست سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس منصوب شده‌ است. به همین مناسبت گفت‌وگویی را با امیر گرامی درباره برنامه‌ها و اقدامات آتی این سازمان انجام دادیم، که در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

دفاع پرس: مهمترین برنامه راهبردی شما در زمینه تالیف کتاب‌های دفاع مقدس چیست؟

من به حوزه‌های فرهنگ، دفاع مقدس، تدریس و دانشگاه کاملا آشنا هستم. موضوع «آموزش» یکی از محورهای فعالیت سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس است؛ لذا می‌خواستم ببینم آیا اساتید بازآموزی و بازپروزی می‌شوند. آیا نیروی جدیدی وارد می‌شود. نسل آینده که دفاع مقدس را ندیده‌اند، چه اشکالی دارد به عنوان اساتید این حوزه، استفاده شوند، تا نسل‌های بعد از خود را تربیت کنند. اولین کار من این بود که فعالیت‌های گذشته این سازمان را رصد کنم؛ اینکه اساسنامه‌ بنیاد چه می‌گوید و چه چیزی از ما می‌خواهد. این اساسنامه است که خط سازمان را مشخص می‌کند. ما بر اساس منویات مقام معظم رهبری، راهبرد بنیاد و اساسنامه آن حرکت می‌کنیم و از این مسیر خارج نمی‌شویم.

باید برای هر کتاب که می‌نویسیم جوابگوی شهدا باشیم 

برنامه من در این سازمان این است که چیزی را به هم نریزم. از طرفی بعضی از سیاست‌هایی را نیاز به تقویت دارد، که تقویت می‌کنیم. همین طور در حوزه‌های دیگر اگر نیاز به تحولی بود حتما لحاظ می‌کنیم. طبق دستور سردار کارگر رییس بنیاد هر استان باید در سال ۳۰ عنوان کتاب در زمینه دفاع مقدس تولید و منتشر کند. این هدف با ارزشی است؛ اما از طرفی کار ما را سخت می‌کند. باید نظارت جدی وجود داشته باشد، تا وقایع دفاع مقدس درست نوشته شود. حوزه آموزش و تولید آثار ادبی دو بال ما هستند، که بحث تاریخ دفاع مقدس هم باید در هر دو حوزه وارد شود و اصل کار باشد.

از عزیزانی هم که برای همکاری دعوت می‌شود باید در موضوع خود اشراف داشته باشند. اگر کتابی نوشته می‌شود، نویسنده باید از موضوع اطلاع کافی داشته باشد، یا حداقل آنها را مستند کند. تولید کتاب کار بسیار حساسی است و ما باید برای هر کتابی که می‌نویسیم جوابگوی شهدا باشیم.

دفاع پرس: آموزش‌هایی که اشاره کردید به چه صورتی ارائه می‌شود؟ آیا ضمن کار به نویسندگان آموزش داده می‌شود یا اینکه قبل از شروع کار نویسندگان باید آموزش ببینند؟

ما در کشور با دو اتفاق بزرگ مواجه بودیم؛ یکی انقلاب اسلامی و دیگری دفاع مقدس. این دو اتفاق به دلایل مختلف بی‌نظیر است و باید همه آن برای نسل آینده ثبت و ضبط شود، که این برای ما یک اصل است. یکی از وظایف بنیاد ترویج و انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل بعد است. این امر در ادبیات به وسیله شعر، رمان، خاطره، تاریخ شفاهی و داستان عملی می‌شود. در حوزه آموزش هم تربیت و پرورش استاد و دعوت از اساتیدی که در دفاع مقدس هم حضور داشتند، از اولویت‌های سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس است.

اساتید به ما و به هیات ممیزی در سازمان معرفی و از طریق مدارک، مصاحبه و مقالات‌شان ارزیابی می‌شوند. بعد از اعلام ارزیابی مثبت، سرفصل دروس در اختیار اساتید قرار می‌گیرد. ما برای اساتید و هنرجویان این رشته متون‌های جداگانه‌ای تهیه کرده‌ایم، که بر اساس آن پرو‌سه آموزش طی می‌شود. اصلا ما نمی‌خواهیم هنرجوی ما شیوه عملیات را یاد بگیرد، او باید با فرهنگ دفاع مقدس آشنا شود.

دفاع پرس: محوریت سازمان ادبیات برای تولید کتاب چیست؟ اولویت با تاریخ شفاهی است یا انواع دیگر کتاب‌ها مثل ادبیات تخیلی؟ من روی این تخیلی بودن تاکید دارم؛ چرا که روی این زمینه کار نشده است. چه اشکالی دارد که یک رمان خیالی نوشته شود و در خلال آن به «احمد متوسلیان» هم اشاره شود؟

با توجه به اساسنامه سازمان و اسناد موجود، من چند سیاست را به دوستانم ابلاغ کردم؛ اول اینکه تولیدات جذاب باشد و بعد اینکه برای نسل جوان کاربردی باشد و دفاع مقدس را با این رویکرد تعریف کند. باید ادبیات دفاع مقدس با توجه به رویکرد جدید به‌روزرسانی شود. تمرکز بر خلق آثار تخیلی و نیمه تخیلی در بحث تولید و اختراع در زمینه دفاعی ممکن است یک جرقه در ذهن خواننده ایجاد کند‌. با این توضیح باید بگویم ما یک‌سری اصول ایجابی داریم و یک‌سری اصول سلبی؛ اصول ایجابی این است که هر چیزی را که در حوزه دفاع مقدس گفتن آنها مباح است، بگوییم.

باید برای هر کتاب که می‌نویسیم جوابگوی شهدا باشیم 

دفاع پرس: معضل بزرگی در حوزه توزیع وجود دارد، که اغلب ناشران دفاع مقدس نسبت به آن گله دارند؛ برنامه‌های شما برای رفع این مشکل چیست؟

در مجموعه ما ۲ واحد انتشاراتی داریم، که این تمرکز را به استان‌ها انتقال دادیم و اجازه نشر هم برای آنها گرفتیم، تا در تولید آثار ادبی فعال باشند. چون امکان ندارد تمام کتاب‌های دفاع مقدس در مرکز بررسی شود، ما همه مسئولیت نشر را به خود استان‌ها واگذار کردیم و آنها هم فقط رونوشتی از فعالیت‌های خود را برای ما ارسال می‌کنند، تا نظارت مستمر داشته باشیم. در بحث توزیع نیز در همه مراکز استان‌ها غرفه فروش تعیین شده است. همچنین نمایشگاه‌های کتاب که در سراسر کشور برگزار می‌شود می‌تواند به رفع موانع توزیع کمک کند.

دفاع پرس: برای برگزاری جشنواره‌های ادبی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

برای انتقال ارزش‌ها از یک نسل به نسل دیگر، استمرار و نحوه آن بسیار مهم است. بحث برگزاری جشنواره و رونمایی از کتاب و برنامه‌های این‌چنینی را هم به مراکز استان‌ها واگذار کردیم و همکاران ما در استان‌ها هم سعی می‌کنند خود را فعال کنند. ما هم در این برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنیم، تا هم از آنها تقدیر کرده باشیم و هم اگر مشکلی بود آن را حل کنیم؛ البته برگزاری جشنواره کتاب خوب است؛ اما با توجه به شرایط امروز جامعه باید برای نمایش و انتقال فرهنگ دفاع مقدس به سمت رسانه‌های دیجیتال برویم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها